Skip to main content

Ik heb zo’n oerlelijk KPN Genexis kastje midden op mijn muur zitten in mijn woonkamer (waarom ze niet ooit dit kastje in de meterkast hebben geplaatst is mij een raadsel, er is ruimte genoeg). Die mag ik toch wel losschroeven en achter mijn tv meubel neerleggen? Ik wil hem niet midden op de muur hebben omdat ik daar niks mee neer kan zetten en dus steeds tegen het kastje aan kijk. Ik heb geprobeerd een plant ervoor te zetten, maar dat werkte niet.

Tja, er zijn mensen die willen de kabel in woonkamer binnen gebracht hebben, op de plek waar de tv staat. Want dan hoeven ze geen kabel van meterkast naar de tv te leggen. Maar dan krijg je dus wel een heel rommeltje met kastjes in de woonkamer.

Je kunt het laten verplaatsen naar de meterkast. Maar het kost je wel geld denk ik. Losschroeven en opzij leggen mag eigenlijk niet. De glasvezel kan zo gemakkelijk beschadigd raken. Tis ook de vraag of u bij alle schroeven kan zonder het kastje open te breken?


Alles van en naar de meterkast is ook mijn idee.

Die kastjes zitten vaak ook nog zo in elkaar dat je het niet open mag of kan maken om bij de schroeven te komen, daarom schroef ik in dat soort gevallen een stukje multiplex op de muur waar dan het kastje op gemonteerd kan worden. Dat is nu geklets achteraf maar ik hakte ook wel eens een stuk uit de muur om zoiets op te lossen.


@KeesYagi Hoi! Het is inmiddels een beetje een gammel ding geworden en ik kon de bovenste plastic kap zodanig weg buigen dat ik met een korte schroevendraaier bij de schroef kon en het zelfde bij het onderste gedeelte. Hij ligt nu op de grond, maar dus wel met een gebogen glasvezel kabel:rolling_eyes:

 


Dit is inderdaad een lelijke. De NT van mijn moeder is netter.

Reden bij haar dat ie in de woonkamer zit: deze is vooraan in het huis. De meterkast is een heel stuk verder het huis in.

Kleine feitelijk onscherpe foto helaas. Geen moderne smartphone?


@KeesYagi Hoi! Het is inmiddels een beetje een gammel ding geworden en ik kon de bovenste plastic kap zodanig weg buigen dat ik met een korte schroevendraaier bij de schroef kon en het zelfde bij het onderste gedeelte. Hij ligt nu op de grond, maar dus wel met een gebogen glasvezel kabel:rolling_eyes:

 

Hij is ook in gebruik zie ik aan de lampjes dus als er te veel buiging zit in de glasvezel ga je dat snel genoeg merken aan de storingen.

Los daarvan: Toen deze destijds werd aangelegd is er iemand daar thuis mee akkoord gegaan. Verplaatsing naar de meterkast (als dat kan) kost 300 euro en is aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl

Dit kastje is volledig eigendom van Reggefiber (tegenwoordig KPN Netwerk NL) en je mag er als bewoner eigenlijk niet aan zitten (net als aan een watermeter, of gasmeter). Wat je nu hebt gedaan kan dus eventueel een rekening opleveren als er storing komt die je verholpen wil hebben.


@Ward_ Ok, op zich goed om te weten! Ik heb de woning gekocht van een verhuurmaatschappij, dus ja...er is vast iemand mee akkoord gegaan maar dat was ik niet. En stel dat ik die muur eruit wil halen (het is een dus tussenmuurtje) om mijn woonkamer te vergroten, kan ik dan ook een rekening verwachten? Ik vind het vreemd dat je zo’n kastje niet mag verplaatsen.


In dat kastje zit de glasvezelkabel vast die jouw woning uitloopt, de stoep in en uiteindelijk via een ondergronds verdeelpunt uitkomt in een wijkcentrale van Reggefiber/KPN Netwerk NL.

Lijkt me dan vrij logisch dat je het niet zelf even kan/mag verplaatsen. Glasvezel is niet iets dat je als bewoner zelf weer even snel vastschroeft in het kastje. Zoals je bij een Ziggo aansluiting misschien nog wel zou kunnen doen.

 

Maar qua grootte, snap ik je wel hoor. Dit zijn vrij grote kastjes en als dat midden op de muur zit in de woonkamer, is dat niet de best gekozen oplossing.


Het af en aan koppelen van de glasvezel gaat natuurlijk niet eenvoudig lukken, maar voor zo ver de kabel het toe laat kun je het kastje wel voorzichtig verplaatsen lijkt mij zo.

Voor de zekerheid zou je ‘m weer op een stukje multiplex kunnen monteren wat ietsje langer is zodat je daar 2 som-zadels op kwijt kunt voor (extra?) trekonlasting op de glasvezel.

NB, ik wil niemand aanzetten tot iets wat . . .  Maar een klein beetje praktisch blijven is ook wel fijn.


@Ward_ “Lijkt me dan vrij logisch dat je het niet zelf even kan/mag verplaatsen. Glasvezel is niet iets dat je als bewoner zelf weer even snel vastschroeft in het kastje.”  

Het is net alsof ik een strafbaar feit ga plegen zeg. Ik wil dat kastje ‘even’ een centimeter of 5 verplaatsen! 

@KeesYagi Fijn dat jij inderdaad praktisch meedenkt, dank je wel daarvoor!


U heeft hem al los, dus de vraag of het wel of niet mag doet er nu niet meer toe 😄

Wat wilt u nu? Wilt u dat KPN nog iets komt doen bij u? Ander kastje plaatsen? 


U heeft hem al los, dus de vraag of het wel of niet mag doet er nu niet meer toe 😄

Wat wilt u nu? Wilt u dat KPN nog iets komt doen bij u? Ander kastje plaatsen? 

Hahaha!!! Ja je hebt gelijk :joy: Nee € 300 is vrij veel geld, ik laat hem op de grond liggen! Bedankt allemaal!!


@Dee18 Zou maar oppassen dat je de kabel niet kapot maakt als je hem los laat liggen,  dit kost namelijk meer dan 300 euro om te laten repareren, moet een speciale glasvezel lasser voor komen, heb dubbele bedragen :sob: gehoord omdat ook de FTU (onderste stuk) en de genexis vervangen moeten worden voor een nieuwer model.

En ik lees iets over strafbaar, klopt dat het strafbaar is, je zal er niet voor opgepakt worden maar het staat wel zo omschreven in de Telecom wet.:drooling_face:


Wat nog het meest vervelende is: mensen die een nieuw huis kopen en dan een modem zo aantreffen.


Mooi plaatje van netwerkaanleggen.com

 

In de FTU zit dus iets met een dikte van ongeveer 2,5 milimeter een paar keer opgerold. Zolang er geen ratten of muizen aan kunnen knagen of een kat binnenin de FTU kan krabben, is dat mantra van ‘glasvezel is kwetsbaar’ nogal vermakelijk in mijn ogen.

Buiten de FTU is er die rode plastic buis van 9 millimeter. Als die nog wat extra lengte heeft, kan de FTU wel verplaatst worden. Ik heb bij ons ooit met de monteur bedacht de overtollige 10 meter gewoon te laten en op te rollen onder de vloer. Als ik het Attema-FTU kapje eraf haal, schroef uitschroef, kan ik het ding naar de vliering verhuizen, wat t.z.t. gunstiger lijkt.