Skip to main content
Vraag

KPN gezakt naar plaats 5 in de providermonitor van de consumentenbond

• June 18, 2025
  • 33 reacties
  • 500 keer bekeken

Ik zie net op de app van de consumentenbond dat kpn is gezakt naar de 5de (!) plaats (van 7) in de providermonitor. Nog maar een paar jaar geleden was dat nog plaatst 1 of 2. Alleen Budget en Odido scoren slechter. Hoe heeft dat toch zo kunnen afzakken? 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

33 reacties

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • June 18, 2025

Ik zie net op de app van de consumentenbond dat kpn is gezakt naar de 5de (!) plaats (van 7) in de providermonitor. Nog maar een paar jaar geleden was dat nog plaatst 1 of 2. Alleen Budget en Odido scoren slechter. Hoe heeft dat toch zo kunnen afzakken? 

Hecht er iemand waarde nog aan de consumentenbond tests?

Maar goed de bovenste 2 zijn wel KPN lijntjes

Admin: reactie aangepast tbv de huisregels

Dutchie61
Slimmerik
  • June 18, 2025

Dat doe ik al zo'n 40 jaar niet meer

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • June 18, 2025

Dat doe ik al zo'n 40 jaar niet meer

Dat dus!

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

De provider monitor van de Consumentenbond, wordt niet zelf gedaan door de consumentenbond maar door ruim 10.000 consumenten zoals jij en ik.
Deze vullen elk kwartaal een vragenlijst in of hun eigen provider, en mogen dan cijfers geven over verschillende aspecten van hun eigen provider, maar ook over de kwaliteit en de klantenservice.
De providers kunnen dus niet betalen, om maar hoger in deze lijst te komen, zoals mede community lid ​@MennoG78 in zijn reactie schreef.
De consumentenbond wil een eerlijk en oprecht beeld krijgen van de consumenten zelf.

Al deze cijfers worden dan bij elkaar opgeteld, en daar komt dan elk kwartaal een nieuwe “Beste Alles-in-1 Provider Test” uit rollen.
Het geeft dan een goed en duidelijk beeld over welke provider beter presteert, en welk het minst.
Het is dus een objectief onderzoek, waar particulieren iets mee kunnen als ze over willen stappen naar een andere provider.

Zelf vul ik ook elk kwartaal deze vragenlijst in.

Waarom een Providermonitor? (Bron. Consumentenbond)

De Consumentenbond onderzoekt de dienstverlening van aanbieders van internet, bellen en televisie door middel van de Providermonitor. We vragen hiervoor ruim 10.000 consumenten naar hun ervaringen en zetten die vervolgens om in een beoordeling van de verschillende providers.

Maar om een zo betrouwbaar mogelijk oordeel te geven, hebben we per provider wel voldoende mensen nodig die hun ervaringen willen delen. Zeker voor kleine of minder bekende providers! 

Wil jezelf ook meedoen aan de providermonitor, dan kan je jezelf aanmelden via de volgende link: Doe mee aan de Providermonitor

Dan wordt jouw mening ook meegenomen.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • June 18, 2025

Leuk ​@Michel.uit.Arnhem  dat je dat zo neer zet kan ik ook op me site zetten.

en overal speelt geld een rol in elke test zijn er wel mensen over te halen om negatieve dingen te schijven of andere juist positief te laten.

en ik heb ook niet gezegd dat hier hier gebeurd is he.

maar goed consumentenbond is al jaren onbetrouwbaar met test hecht hier geen waarde aan en denk dat KPN zich hier ook niet druk om maakt.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Leuk ​@Michel.uit.Arnhem  dat je dat zo neer zet kan ik ook op me site zetten.

maar goed consumentenbond is al jaren onbetrouwbaar met test hecht hier geen waarde aan en denk dat KPN zich hier ook niet druk om maakt.

Hoi ​@MennoG78 

Dat is jouw persoonlijke mening en hoe jij er naar kijkt, en dat is vanzelfsprekend prima.
Gelukkig hechten nog veel Nederlanders wel de waarde van de Consumentenbond, en zijn er zelfs nog lid/abonnee van (ik trouwens niet voor de duidelijkheid) ook.

En of KPN er wel of geen waarde aan hecht, is natuurlijk aan KPN zelf.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • June 18, 2025

OHja ga meer eens heel negatief overal op reageren vooral op tweakers dan wordt je vanzelf benaderd of je ook andere revieuws of enquetes zo wil invullen.

zelf mee gemaakt in het verleden ;) 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 18, 2025

Het is typisch fanboy gedrag zonder enige onderbouwing consument test als te koop te classificeren.

Hier een onafhankelijke test van nperf

• June 18, 2025

Of alle 10.000 respondenten echt eerlijk en oprecht zijn over de eigen provider dat is natuurlijk de hamvraag. Zijn ze wel eerlijk dan is er dus duidelijk iets mis. Of de betreffende respondenten hebben recent nare ervaringen gehad. Verder hoeveel klanten geven een oordeel per provider? 

Het is toch wel verbazend dat twee kleinere en duurdere providers die via meerdere netwerken leveren het hoogst scoren.

De Nperf test is natuurlijk iets anders dan het onderzoek wat voor de consumentenbond wordt gedaan.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 18, 2025

Ik vind de consumentenbond niet onafhankelijk noemen een best heftige claim. 

Deze providermonitor is gebasseerd op ervaringen van consumenten, wat een heel ander soort onderzoek is dan die van nperf wat o.b.v. performance is. 

Als het goed gaat, hoor je klanten verder niet. Veel vaker hoor je de slechte ervaringen. Daardoor kan je zo’n onderzoek nooit 100% overnemen en moet je altijd meerdere vergelijken. 

Alleen dit forum checken zou je ook een slecht beeld geven. Hier komen 9/10 mensen alleen als iets niet goed werkt. 

• June 18, 2025

Helemaal gelijk ​@ikheetjeff 

Die berichten zijn i.i.g. smaad en wellicht ook laster te noemen aangezien er geen enkele onderbouwing is.

Een zogenaamde KPN ‘superuser’ zou dat soort uitspraken zeker niet moeten doen.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 19, 2025

Ik ben een poosje betalend lid geweest van de consumentenbond maar in hoofdlijnen heeft de gemiddelde consument genoeg klachten. Als een bedrijf zonder storingen en met de tijd mee gaat maar dan niet te extreem hoor je mensen niet snel. Zodra er veel nieuwe ontwikkelingen zijn is er van nature weerstand en dit wordt versterkt omdat iedereen 24/7 online is. Dus tjsa. Ik hecht niet veel waarde meer aan een consumentenbond.  

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb de reactie van Menno even bijgeknipt

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • June 19, 2025

Wellicht vanuit mij niet handig het zo te benoemen.

Maar het is gewoon wel mijn mening over de consumentenbond ben zelf jaren lid geweest ervan. je ziet zo vaak testen vanuit hun kant terwijl tweakers of andere instantie een zelfde test doet en die compleet anders is.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 19, 2025

Ik denk dat qua performance KPN rotsvast op 1 staat of op 1 zou moeten staan. 

Klantenservice is waar ik de meeste klachten over hoor..  op internet en vaak zelfs hier op het forum waar vaak uitstekende KPN moderators de scherpste kantjes eraf weten te poetsen.  

Echter doet de telefonische klantenservice het op dit moment een stuk minder.   

Ik schrijf dat toe aan het toegenomen aantal klanten en opgelopen werkdruk 

Hier kan KPN denk ik gewoon aan werken zodat hun Klantenservice in de toekomst hun performance matched.   

Zover is het echter nog niet.  

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 19, 2025

@Eddy75 ik denk dat kpn al heel hard bezig is om de klantenservice op een hoog niveau te brengen maar op een andere manier dan we gewend zijn. Het is een kwestie van tijd maar dan zal er geen levend mens meer zijn die de telefoon beantwoord. Daar moet de oudere generatie natuurlijk aan wennen maar dat lost vanzelf op.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 19, 2025

Mijn doel was om mijn mening te posten zonder deel te nemen aan een discussie 

Het ontneemt nml in mijn optiek andere gebruikers de zin hun eigen ongezouten mening te posten. 

En dat is precies wat ik graag zie. 

• June 19, 2025

Er word momenteel enorm veel glasvezel aangelegd door KPN. Daarbij gaat natuurlijk wel eens wat fout. En mensen moeten wachten, want niet iedereen kan tegelijkertijd glasvezel krijgen. Soms moet men langer wachten dan van te voren voorgespiegeld. Dat word KPN aangerekend.

En terecht denk ik. Maar het is een beetje oneerlijk omdat dan te vergelijken met andere providers die helemaal geen glasvezel aanleggen.

• Auteur
  • June 19, 2025

Ik u vind sommige reacties nogal opmerkelijk. Toen kpn een tijdje terug hoog stond was iedereen "opgetogen" over de mooie score door die toch onafhankelijke Consumentenbond en nu is die score plotseling niet meer zo goed, en deugt er niets meer van de Consumentenbond. Gelukkig hebben we écht onafhankelijke media als Tweakers, Facebook, Tiktok en vergeet vooral ook de geweldig betrouwbare influencers niet. 

Misschien moet kpn zich de uitkomst van deze monitor aantrekken en eens goed gaan nadenken hoe ze die kunnen verbeteren. Dat is goed voor ons allemaal. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • June 19, 2025

Ik hecht geen enkele waarde aan welk onderzoek/enquete dan ook. Voor mij is KPN de provider waar ik mijn geld aan wil uitgeven. Neem alleen een mobiele abonnement bij ze af.  Voor internet en televisie blijf ik bij Ziggo. Ook heb ik geen enkele interesse in bepaalde voordelen bij het combineren van diensten. 

Ik ben supertevreden met KPN! 🤗

• June 19, 2025

Dat is goed voor ons allemaal. 

Wat goed is voor "ons allemaal", dat is voor een commerciël bedrijf niet relevant. 

• Auteur
  • June 19, 2025

Dat is goed voor ons allemaal. 

Wat goed is voor "ons allemaal", dat is voor een commerciël bedrijf niet relevant. 

Klopt, maar als ze hun best zouden doen om een hogere positie in te nemen in de monitor (en dus door klanten beter beoordeeld te worden) zou dat in het algemeen wel goed zijn voor de klanten. Want daar gaat het toch om in deze monitor!? En verder levert een hogere beoordeling doorgaans meer klanten op en dat is dan weer goed voor de aandeelhouders en zo snijdt het mes dan toch weer aan twee kanten. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 19, 2025

Er word momenteel enorm veel glasvezel aangelegd door KPN. Daarbij gaat natuurlijk wel eens wat fout. En mensen moeten wachten, want niet iedereen kan tegelijkertijd glasvezel krijgen. Soms moet men langer wachten dan van te voren voorgespiegeld. Dat word KPN aangerekend.

En terecht denk ik. Maar het is een beetje oneerlijk omdat dan te vergelijken met andere providers die helemaal geen glasvezel aanleggen.

Het is natuurlijk niet alleen de aanleg van glasvezel waarbij wel eens wat fout gaat.

• June 19, 2025

En verder levert een hogere beoordeling doorgaans meer klanten op ...

KPN heeft de anwb niet nodig. Het is net als Trustpilot. Daar scoort KPN ook slecht. Maar dat maakt voor KPN niet uit. KPN = goed denkt iedereen. De meeste mensen zoeken niet eens naar reviews of beoordeling van KPN.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

En verder levert een hogere beoordeling doorgaans meer klanten op ...

KPN heeft de anwb niet nodig. Het is net als Trustpilot. Daar scoort KPN ook slecht. Maar dat maakt voor KPN niet uit. KPN = goed denkt iedereen. De meeste mensen zoeken niet eens naar reviews of beoordeling van KPN.

ANWB?? 🤷🏻
Ik denk dat je de Consumentenbond bedoeld ​@Marlon92 .
En KPN scoort bij Trustpilot inderdaad niet hoog, en staat in het rood met een cijfer 1,4.
Netwerkbeheerder KPN (NetwerkNL) staat ook in het rood met een 1,3 als cijfer.

Maar een budgetprovider (prijsvechter) scoort bij Trustpilot daarin tegen juist heel hoog.
Simpel in het donkergroen met het cijfer 4,3 of HollandsNieuwe eveneens in het groen met een 3,8.
En Youfone (dochteronderneming van KPN) scoort net als simpel ook een 4,3 als cijfer.

Ik denk dat kleinere providers meer voor hun klanten doen (ook qua service), dan de grote reuzen zoals KPN, Odido en Ziggo, waar je gauw een nummer bent.