Skip to main content
Beantwoord

KPN Glasvezel 1 Gbit actief, maar max 300 down / 460 up

• January 22, 2026
  • 25 reacties
  • 150 keer bekeken

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img

Vandaag is mijn KPN glasvezel (1 Gbit) geactiveerd. Helaas haal ik de beloofde snelheid totaal niet.
Huidige snelheden:
Download: ~300 Mbps
Upload: ~400–460 Mbps

Setup:
Glasvezel NTU: Nokia (in meterkast)
Modem/Router: Modem KPN 12b.

Wat ik al geprobeerd heb:
Modem/router meerdere keren gereset
Netwerkkabels vervangen (Cat5e/Cat6)
Speedtests met én zonder kabel
Meerdere apparaten getest

Geen verschil, snelheid blijft hangen rond 300/400.
Daarnaast is de router/modempagina soms wel en soms niet bereikbaar, wat het extra vreemd maakt.
Ik heb bewust een 1 Gbit abonnement genomen, dus verwacht ook snelheden in die richting (±900 Mbps).
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? NTU? Router? KPN-profiel?

Beste antwoord door MrOsman

Vandaag vroeg in de ochtend KPN monteur gehad, 2 dingen heeft hij gedaan, Glasvezelpunt vervangen van Nokia naar Genexis nieuwe versie 2.1 en modem van 12b naar V12.

Monteur gaf aan dat Nokias niet meer worden geleverd en problemen oplevert waardoor kpn genexis 2.1 installeert. klopt dit of maak dit niet uit?

Dit is echt weer een mooi verhaal om iets af te schepen. Nee zowel de genexis als de Nokia zijn beide goed. En nieuwe klanten krijgen vaak nog Nokia’s opgestuurd. Dus dat is absoluut onjuist.

Zoals ik al eerder aangaf, het modem had moeite om met ons systeem te communiceren, en heel af en toe gaat dat helemaal niet lekker. Dan zal er een nieuw modem moeten komen. Aan dat glasvezel zal het niet hebben gelegen. 
Hoe is de snelheid nu? 

Snelheid is nu goed, modem vervangen snap ik nog wel maar dat hij zei Nokia is slecht en wordt niet meer geleverd krijgen veel storingen over terwijl dat 2 weken terug was geïnstalleerd :) en overal berichten lees dat Nokia vervanger is van oude genexis dus heel vreemd verhaal was het ook. hij was van AI TEAM ofzo

25 reacties

• January 22, 2026

Meet je met een laptop of pc bekabeld rechtstreeks op de KPN Box? Er zit niets tussen? Geen draadloze verbindingset ofzo? Bekabeld aangesloten echt op de KPN Box en niet op een SuperWiFi? 

Je gebruikt een netwerkpartners die echt op de pc of laptop zit? Geen usb naar ethernet adapter?

Beetje een recent systeem? Geen pc uit 1995? Je gebruikt geen VPN?

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 22, 2026

Meet je met een laptop of pc bekabeld rechtstreeks op de KPN Box? Er zit niets tussen? Geen draadloze verbindingset ofzo? Bekabeld aangesloten echt op de KPN Box en niet op een SuperWiFi? 

Je gebruikt een netwerkpartners die echt op de pc of laptop zit? Geen usb naar ethernet adapter?

Beetje een recent systeem? Geen pc uit 1995?

Hoi ​@Marlon92  bedankt voor je reactie, 

ik heb het bekabeld getest op meerdere apparaten laptops als pcs en direct op de modem, en zijn niet van 1995 maar van 2021/2022 ook heb geen andere meuk tussen zitten, ik ben zelf een IT’er dus alle stappen wat KPN zou vragen heb ik gedaan helaas.

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 22, 2026

ik kan ook niet inloggen op het modem terwijl ik 100% juiste wachtwoord invoer heel vreemd,

• January 23, 2026

ik kan ook niet inloggen op het modem terwijl ik 100% juiste wachtwoord invoer heel vreemd,

Jij ziet dit inlogvenster?

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Klopt ik blijf melding krijgen Wrong login information

• January 23, 2026

Klopt. Bekend fenomeen. Deze firmware is 3 of 4 jaar oud ofzo. Die zit standaard in de KPN Box die KPN uitlevert naar nieuwe klanten. Jouw box moet nog geüpdate worden.

• January 23, 2026

@MrOsman , heb je de NTU ook al een minuut of 2 spanningsloos gehad?

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Klopt. Bekend fenomeen. Deze firmware is 3 of 4 jaar oud ofzo. Die zit standaard in de KPN Box die KPN uitlevert naar nieuwe klanten. Jouw box moet nog geüpdate worden.

@Marlon92  als ik klantenservice bel, hebben zei geen idee over de update wel is zwarte modem met problemen bekend, medewerker gaf aan dat er monteur moet komen.

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

@MrOsman , heb je de NTU ook al een minuut of 2 spanningsloos gehad?

wat zou dat uitmaken? met niet kunnen inloggen op modem of halen van de snelheid?

als de modem software niet stabiel is dan klopt het toch ook dat snelheid niet OK is?

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026
Software Version SGEJ1000060E

JanD
Superuser
  • January 23, 2026

Beste ​@MrOsman zie onderstaande link voor aanvullende info en hulp:

• January 23, 2026

Nu ben je dus wel ingelogd. 

Dit is de laatste versie:

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Nu ben je dus wel ingelogd. 

Dit is de laatste versie:

Klopt weer na 100x resetten :) en kom er weer niet in. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 23, 2026

Als jouw modem absoluut niet wilt updaten gaat er inderdaad iets mis. De oude "niet KPN software" willen we niet meer gebruiken.

Normaliter zeg ik probeer nog eens het modem te resetten. Maar dat heb je zo te horen al tot in den treuren gedaan. Tijd voor een nieuw modem dan.

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Volgens Klantenservice kan dat niet zomaar, er moet een monteur komen? wat heel vreemd is

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

kan een medewerker dat niet forceren 

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Volgens klantenservice eerste lijn niet, 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 23, 2026

Nee niet als er nog geen levering heeft plaats gevonden. De initiële installatie is nog niet afgerond want anders was het modem wel geupdate. Dus dan kan de klantenservice ook geen modem opsturen maar wel een kosteloze installatiemonteur. En wij hebben uiteraard wel modems op de bus.

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 24, 2026

dank voor je antwoord.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 25, 2026

Hi ​@MrOsman, welkom hier en fijn om te zien dat je op weg bent geholpen. 

Is het nu gelukt om een installatiemonteur in te plannen? Of in ieder geval gelukt om alles te activeren? Dan zou een reset de oplossing moeten zijn om de modem te updaten. 

Is dit allemaal gebeurd en nog steeds de oude software? Vul dan even je profiel in en geef me een seintje, dan kan ik ook meekijken en indien nodig ervoor zorgen dat de update toch wordt gedaan. 

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 25, 2026

Hi ​@MrOsman, welkom hier en fijn om te zien dat je op weg bent geholpen. 

Is het nu gelukt om een installatiemonteur in te plannen? Of in ieder geval gelukt om alles te activeren? Dan zou een reset de oplossing moeten zijn om de modem te updaten. 

Is dit allemaal gebeurd en nog steeds de oude software? Vul dan even je profiel in en geef me een seintje, dan kan ik ook meekijken en indien nodig ervoor zorgen dat de update toch wordt gedaan. 

Hey bedankt voor je reactie geen update na meerdere resets ook lage snelheid

Profiel aangepast graag je hulp

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 26, 2026

Vandaag vroeg in de ochtend KPN monteur gehad, 2 dingen heeft hij gedaan, Glasvezelpunt vervangen van Nokia naar Genexis nieuwe versie 2.1 en modem van 12b naar V12.

Monteur gaf aan dat Nokias niet meer worden geleverd en problemen oplevert waardoor kpn genexis 2.1 installeert. klopt dit of maak dit niet uit?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 26, 2026

Dit is echt weer een mooi verhaal om iets af te schepen. Nee zowel de genexis als de Nokia zijn beide goed. En nieuwe klanten krijgen vaak nog Nokia’s opgestuurd. Dus dat is absoluut onjuist.

Zoals ik al eerder aangaf, het modem had moeite om met ons systeem te communiceren, en heel af en toe gaat dat helemaal niet lekker. Dan zal er een nieuw modem moeten komen. Aan dat glasvezel zal het niet hebben gelegen. 
Hoe is de snelheid nu? 

MrOsman
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • January 26, 2026

Hoe is de snelheid nu? 

Snelheid is nu goed, modem vervangen snap ik nog wel maar dat hij zei Nokia is slecht en wordt niet meer geleverd krijgen veel storingen over terwijl dat 2 weken terug was geïnstalleerd :) en overal berichten lees dat Nokia vervanger is van oude genexis dus heel vreemd verhaal was het ook. hij was van AI TEAM ofzo

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 26, 2026

De Nokia heeft de Genesis niet vervangen en de genexis niet de Nokia. KPN heeft liever een tweetal leveranciers dat mochten er leveringsissues zijn met de ene we kunnen uitwijken naar de ander. Ze doen identiek hetzelfde ondanks ze er verschillend uit zien.

De laatste zin van je bericht snap ik niet.