Skip to main content

Ik heb sinds kort glasvezel bij Freedom. Deze glasvezelkabel is van KPN.

Omdat Freedom een hoog bedrag moet betalen aan KPN voor het gebruik van deze kabel is mijn Internet-abonnement een stuk duurder dan als ik dat direct via KPN zou afsluiten.

Vraag: mag dit zomaar?

Is dit geen concurrentievervalsing? Ik heb nooit een keuze gekregen of ik glasvezel van de KPN of een andere partij wilde hebben,..

Verschillene prijzen bij verschillende aanbieders is toch juist concurrentie?
Pas als iedereen exact dezelfde prijs zou rekenen zou er iets mis zijn.


Omdat Freedom een hoog bedrag moet betalen aan KPN voor het gebruik van deze kabel is mijn Internet-abonnement een stuk duurder dan als ik dat direct via KPN zou afsluiten.

Het is echt niet zo dat dat de reden is. Er zijn afspraken gemaakt over de vergoeding die KPN mag rekenen voor het gebruik van haar netwerk door derden en alle partijen betalen precies dezelfde vergoeding aan KPN Netwerk. Die afspraken zijn ook goedgekeurd door de ACM. Dat Freedom duur is is altijd al zo geweest en ook de organisatie waar Freedom uit voortgekomen is, XS4ALL, was altijd al het duurste jongetje van de klas.

 

Is dit geen concurrentievervalsing? Ik heb nooit een keuze gekregen of ik glasvezel van de KPN of een andere partij wilde hebben,..

Maar je hebt wel zelf gekozen voor Freedom, je had ook kunnen kiezen voor KPN of een andere provider die via het netwerk van KPN diensten levert.


Ja, dat mag.

Freedom is sowieso al iets duurder zie ik.

Provider is eigen keuze. 

Ook Odido is 10 euro per maand duurder dan de prijzen op hun site.

Mijn buurvrouw had Budget. Toen er glasvezel kwam waren die niet happig om het om te zetten. En de buurvrouw ook niet in verband met toeslag. 

Kpn de provider staat overigens los van kpn wholesale. Bij die kopen providers in.

Maar is het wel zoveel duurder? NB bij kpn zijn de openingstijden van de telefonische klantenservice wel veel ruimer en gratis. 

Kpn internet (zonder tv)

100 Mbps 42,50

200 Mbps 50,00

1 Gbps 52,50

4 Gbps 67,50

 


De glasvezelkabel is niet van de provider kpn, die van dit forum. De glasvezel kabelexploitant is in dit geval KPNNetwerkNL, en die staan los van de provider, zeg maar zoiets als Prorail en de NS. Formeel mag KPNNetwerkNL geen onderscheid maken tussen de verschillende providers, dus ook niet tussen Freedom en kpn. Wel kan het zijn dat kpn veel meer abonnees heeft dan Freedom en dat door dat hoge volume kpn een betere prijs-per-aansluiting bij KPNNetwerkNL kan bedingen dan Freedom. Dat is toch juist de marktwerking die de regeringen van de afgelopen jaren olv onze onvolprezen MP ons hebben aangesmeerd omdat daardoor de prijzen zouden dalen, zeg maar: net als bv in de zorg. 🤔😇


Toch blijft het jammer dat ik nooit heb kunnen kiezen op welke glasvezelkabel ik aangesloten wil worden. Ik begrijp dat KPN erg duur is en bovendien betaal je meer voor een hogere snelheid. Dat is bij andere belichters ook niet altijd zo…

 

Freedom levert over verschillende netwerken door heel Nederland en werkt met verschillende belichters. Hoe dit precies zit lees je in het artikel "Verschillende prijzen en diverse glasvezelnetwerken, hoe zit dat?". In een aantal gebieden waar Freedom al internet levert is Fiber Operator vanaf nu ook actief als belichter. Dit betekent dat we in Eindhoven, Meierijstad, Midden-Drenthe, Rosmalen, Uden en Ypenburg nu al een glasvezelabonnement van 1 Gbit/s kunnen leveren voor 51 euro per maand i.p.v. 76 euro per maand. Een groot verschil!

Tja. Provider keuze is vrije keuze hè. 

Je bent hier bij het forum van KPN de provider.​​​​​

Het glasvezel staat daar los van. Dat is KPN Netwerk NL. Daar kopen alle providers inclusief de isp kpn bij in.

Je kan altijd naar een minder dure isp. Zeker voor particulier gebruik is Freedom onvoordelig. 

Kennelijk is Fiber Operator in jouw gebied ook nog niet actief. 


Dank voor de reacties, het is weer een stukje duidelijker geworden.

Ik moet dus gaan vragen bij KPN Netwerk NL waarom zij zoveel duurder zijn dan andere kabelleggers en waarom zij een hogere prijs vragen voor een hogere snelheid (in tegenstelling tot andere kabelleggers)


Toch blijft het jammer dat ik nooit heb kunnen kiezen op welke glasvezelkabel ik aangesloten wil worden. 

Op welk glasvezelnetwerk had je dan aangesloten willen worden?

 


Ik moet dus gaan vragen bij KPN Netwerk NL waarom zij zoveel duurder zijn dan andere kabelleggers en waarom zij een hogere prijs vragen voor een hogere snelheid (in tegenstelling tot andere kabelleggers)

Welke “kabellegger” vraagt dan geen hogere prijs voor een hogere snelheid?


@Henk2304 @PeterG in 2021 al is KPNNetwerkNL gerebrand naar KPNNetwerk. KPNNetwerkNL is echt zo 2021.

 

@cornelos nee, kpnnetwerk legt enkel het glasvezel aan en doet hier niks mee behalve onderhoud en aanleg. Als u echt zo graag een klacht in wilt dienen zal je dit bij KPN wholesale zijn. Dit is het bedrijf welke de infrastructuur van kpn verhuurt. Maar KPN wholesale heeft dan weer geen contact met consumenten omdat het een B2B bedrijf is dus u heeft een beetje pech. KPN de provider heeft hetzelfde prijsafspraken met kpn wholesale als dat Freedom Internet heeft. 

ik ga ook niet klagen bij Unox dat mijn knakworstjes bij de Albert Heijn duurder zijn dan de Dirk ondanks dat het precies dezelfde blikken zijn. 


Bij KPN Netwerk ga je als particulier geen antwoord op die vraag krijgen. Zij onderhandelen met en doen zaken met de providers. 

Zolang je kiest voor Freedom zul je bij die prijzen moeten neer leggen. Of klagen bij Freedom of je abonnement verlagen. Neem je bijvoorbeeld niet veel meer 'snelheid' af dan je gebruikt?

Overstappen is ook een optie. 

Overigens heeft Freedom via glasvezel aanbieder Delta Fiber dezelfde prijzen als via die 'van' kpn! 

Je hebt als consument vrije keuze in de provider die ook qua prijs bij je past.

Jij hebt wel voor de duurste gekozen. Want je hebt 'm niet verplicht natuurlijk. 


Als je bij voorheen T-Mobile glasvezel afnam en jouw adres viel onder het KPNNetwerk was je ook veel duurder uit dan andere T-Mobile-klanten, die glasvezel via een ander netwerk kregen @cornelos 

Je hebt eigenaren van glasvezelnetwerken, o.a. KPNNetwerk en de diverse providers kunnen capaciteit bij de diverse netwerkbeheerders huren en zo zelf hun prijzen voor de consument vaststellen.


Hier wat informatie van Freedom:

 

Transparantie in hoge prijzen

Daarnaast vindt Freedom juist dat de hoge prijzen inzichtelijk moeten worden die worden berekend door netwerken of belichters. Zo kunnen we er wellicht met zijn allen wat aan doen. KPN als belichter (laag 2) is hierin de uitschieter. Freedom levert over het KPN-netwerk, omdat zij een groot dekkingsgebied hebben. Helaas is de prijs die Freedom betaalt voor de diensten van KPN extreem hoog. De inkoopprijs per maand is zelfs hoger dan wanneer je als consument rechtstreeks bij KPN glasvezel afneemt. En dan komt daar nog bovenop dat er door Freedom (veelal) een monteur naartoe moet worden gestuurd, een modem moet worden verzonden en service moet worden verleend.

1 Gbit/s glasvezelinternet voor iedereen

Met uitzondering van KPN wordt er bij alle andere netwerken één snelheid geboden, namelijk 1 Gbit/s. Het maakt namelijk niet uit welke snelheid er wordt ingekocht, omdat ze allemaal even duur zijn. De verschillende snelheden worden puur aangeboden door de belichter, zodat er verschillende snelheden en prijzen geboden kunnen worden aan de consument. Maar wanneer er geen prijsverschil is, vinden wij bij Freedom dat die ook niet moeten worden aangeboden. Daarnaast willen wij dat de consument het beste uit zijn/haar verbinding haalt. We geven daarom bij deze netwerken iedereen het maximaal haalbare van 1GBit/s.

Verschillende snelheden via KPN-netwerk

De hoge prijs die KPN rekent en de prijsverschillen bij de inkoop van verschillende snelheden, is de reden waarom we op het KPN-netwerk wél verschillende snelheden aanbieden. Hierdoor zijn wij genoodzaakt om dit ook zo aan te bieden. Freedom had ervoor kunnen kiezen om alleen 1Gbit/s aan te bieden, maar dan wordt de prijs voor veel consumenten te hoog over het KPN-netwerk (laag 1 en 2). Voor 1Gbit/s via glasvezel van KPN betaal je bij ons namelijk 79 euro voor alleen internet, terwijl dit voor de meeste andere netwerken uitkomt op 49 euro voor diezelfde snelheid. We proberen dan ook in de gebieden waar KPN haar glasvezelnetwerk heeft liggen, samenwerkingen aan te gaan met andere belichters (laag 2). Op die manier kunnen we ook via het KPN-netwerk (laag 1) voordeligere tarieven bieden. Helaas kan dit niet overal en is het in de nieuwe gebieden waar KPN glasvezel aanlegt helemaal niet meer mogelijk.


En toch denk ik niet dat je alles moet geloven wat door Freedom gezegd wordt.

Onderstaand vier 1Gbps Internet Only abonnementen die allemaal via het glasvezelnetwerk van KPN Netwerk geleverd worden.

KPN;

Odido:

Budget Thuis:

Freedom:

 

Freedom steekt er dus qua prijs met kop en schouder bovenuit terwijl Odido de laagste prijs biedt en dat terwijl al die providers op het gebruikte adres via het glasvezelnetwerk van KPN Netwerk moeten leveren. Dan moet je je nu toch echt de vraag stellen of Freedom helemaal eerlijk is in haar uitingen immers waarom kan Odido dan een 1Gbps abonnement leveren via hetzelfde netwerk van KPN Netwerk dat maarliefst €29,- goedkoper is. En ook Budget Thuis is €18,- goedkoper terwijl de voorwaarden toch echt hetzelfde zijn als voor Freedom.


heb je de postcode check gedaan bij kpn en kwam daar uit dat kpn niet kon leveren op je adres?


Hi @cornelos, ik zie dat anderen je ook al uit hebben gelegd dat élke aanbieder die via de KPN Netwerk glasvezelkabel wil leveren (dus óók KPN zelf), daar exact dezelfde vergoeding voor betaalt. De stelling van Freedom dat KPN Netwerk een hogere vergoeding vraagt dan je als klant van ‘KPN de internetprovider’ moet betalen voor je abonnement, komt mij dan ook erg vreemd voor. De kosten voor levering via het KPN glasvezelnetwerk, zijn echt voor iedereen gelijk. 


Groot verschil met Odido en de rest is ook dat ze enkel de kabel zelf huren en meer niet, ze zijn zelf de belichter en niet KPN. Bij vrijwel alle andere providers is KPN de belichter.


Als je bij voorheen T-Mobile glasvezel afnam en jouw adres viel onder het KPNNetwerk was je ook veel duurder uit dan andere T-Mobile-klanten, die glasvezel via een ander netwerk kregen @cornelos 

Je hebt eigenaren van glasvezelnetwerken, o.a. KPNNetwerk en de diverse providers kunnen capaciteit bij de diverse netwerkbeheerders huren en zo zelf hun prijzen voor de consument vaststellen.

Dit is niet helemaal correct in onze woonplaats voormalig reggefiber nu dus KPNnetwerk was Tmobile altijd al goedkoper omdat ze hier ook de operator zijn.

Groot verschil met Odido en de rest is ook dat ze enkel de kabel zelf huren en meer niet, ze zijn zelf de belichter en niet KPN. Bij vrijwel alle andere providers is KPN de belichter.

Ook dit klopt niet helemaal, Odido is niet overal de operator/belichter.

 

In de tijd dat Tmobile met hun uit en thuis abonnement kwamen konden ze op mijn adres voor € 25,00 1Gb leveren, op andere adressen slechts 100 Mb juist omdat ze daar wba klant waren inplaats van odf ( niet verwarren met de netwerkbeheerder)

 

De uitleg van Freedom is zeer discutabel, sinds kort is Jonaz ook bij ons beschikbaar hun TV dienst stelt niet veel voor, maar wie alleen internet nodig heeft. Krijgt voor € 39,95 1Gb gewoon via datzelfde netwerk waar ook de anderen leveren.