Skip to main content
Vraag

KPN Glasvezel: waarom is een 2 Gbit/s abonnement niet mogelijk?

• August 14, 2026
  • 11 reacties
  • 141 keer bekeken

Hallo allemaal,

1 Sept a.s. is het eindelijk zover dat het oranje sprietje naar binnen wordt gebracht.

Nu heb ik de volgende vragen.

Ik heb met een x aantal mensen in de straat gesproken die bezig waren met de kabel destijds.

De kabel kan tot 4 gb aan en dat abonnement bieden jullie ook aan, 1 of 4 gb.

Waarom kan ik geen 2 gb abonnement afsluiten, en is de keuze alleen 1 of 4 gb?

In de straat waren destijds ook mensen van Glaspoort aanwezig en die gaven aan 2 of 4 gb.

Kortom 2 gb is dus gewoon niet mogelijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

11 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 14, 2026

Technisch is het gewoon mogelijk. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat als je te veel keuzes geeft een klant daarom niet meer weet wat te bestellen en dan besluit geen keuze te maken. Dus geen 10 internet abonnementen met snelheden tussen 1 Mbit en 4000 Mbit, maar 3 tot 5 en dan moet je een keuze maken. Niet overal ligt glas. Dus je wilt de helft of meer van je abonnementen mogelijk maken op koper. Dus tussen 1 en 200 Mbit en nog een paar snellere voor glas. Dus 2 of 3 hoger dan 200. De Techniek tot 1 Gbit is redelijk veel aanwezig in computers, routers etc. en behoorlijk doorontwikkeld. Daarom zijn de prijzen van hardware verhoudingsgewijs goedkoop. Zodra je hoger gaat dan 1 Gb. Heb je computers nodig met netwerkkaarten die sneller zijn dan 1 Gbit en het netwerk moet het aankunnen. De routers die je inzet zijn stuk duurder. Logisch is dan dat je dan maar 1 abonnement  aanbied op dat vlak en dan vind ik het ook logisch dat je voor de snelste optie gaat.

Ik zeg dus niet dat KPN deze afweging zo heeft gemaakt. Ben daar niet bij betrokken, maar lijkt mij meest logische.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 15, 2026

Hallo ​@AlfaCharly ,

2Gb wordt inderdaad niet door KPN aangeboden.

KPN heeft gekozen voor een beperkt aantal keuzemogelijkheden. Daarmee voorkom je een enorme reeks aan mogelijkheden waarin de klant dan een keuze moet maken. Nu blijft het vrij eenvoudig voor de gemiddelde klant om een keuze te maken. 

Stel dat 2Gb erbij zou komen, dan vraagt de volgende dag iemand om 3Gb en anderen willen bv 5Gb of zelfs 8Gb. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 15, 2026

De vraag naar een 2Gbs abonnement is terecht, netwerkkarten en router en switches met 2,5Gbs kosten niet meer dan zulke met 1Gbs. Het gat tussen 1Gbs en 4Gbs is te groot, maar als KPN beslist niet aan te bieden dan is het de keus van KPN, men kan niet dwingen. Andere providers zoals Ziggo, Odido, SNLR, Trined en Solcon hebben 2Gbs in aanbod, dus men moet niet op KPN aangewezen zijn.

Fritz!box 4630 met Wifi7, 2x2,5Gbs - 121€

JanD
Wijsgeer
  • August 15, 2026

De kabel kan tot 4 gb aan

Beste ​@AlfaCharly het glasvezelnetwerk tot aan huis kan maximaal 10Gbit/s aan met de huidige glasvezelkast in huis en niet 4Gbit/s.

KPN biedt maximaal 4Gbit/s aan consumenten, dat is een beleidskeuze.

Forum|alt.badge.img
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 15, 2026

De kabel kan tot 4 gb aan

Beste ​@AlfaCharly het glasvezelnetwerk tot aan huis kan maximaal 10Gbit/s aan met de huidige glasvezelkast in huis en niet 4Gbit/s.

KPN biedt maximaal 4Gbit/s aan consumenten, dat is een beleidskeuze.

Dat is niet helemaal juist. De fysieke glasvezelkabel kan veel meer bandbreedte aan. Daar is het onderste nog lang niet uit het vat. De technische plafond wordt momenteel bepaald door de DSLAM kaarten en de (O)NT's op klantlocatie. voor XGPON is dit technisch 10 Gb zoals je aangaf, maar dat is dus niet de kabel. Als er later een nieuwe techniek wordt toegepast hoeft alleen in de centrale een andere kaart te worden geplaatst en bij de klant een ander (O)NT over het glaskastje te worden geschoven. De kabel zal dit zonder probleem aan kunnen. Even een voorbeeld. Nu gaat het signaal via licht in algemene zin. Licht bestaat uit verschillende frequenties, dat zijn de kleuren die wij als mens kunnen zien en niet kunnen zien. Al de verschillende frequenties zou je nog los van elkaar verschillende signalen mee kunnen geven. Dus er zit nog veel groei in de techniek. 

Een 2 gbps abonnement zou inderdaad logisch zijn door de ontwikkelingen op gebied van Ethernet. 2,5 gbps adapters en switches zijn een stuk betaalbaarder geworden de laatste jaren, en komen ook veel meer voor.

Ik zou zelf niet snel voor een 4 gbps abonnement gaan, maar 2 gbps lijkt me wel interessant en zou ik zeker overwegen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 15, 2026

Tja. Overweeg hoeveel je tegelijk nodig hebt. 

1 Gbps = 1000 Mbps 

HD: kpn 7,2 / 14,4 Mbps. 4k nog maar 25,4 Mbps!

Streamingdiensten: HD 5 Mbps; 4k 15 Mbps 

Site laden paar seconden met vaak niet meer dan 3 Mbps. 

Je komt eigenlijk nooit op een piek (!) verbruik boven 200 Mbps. 

Houdt geld in je zak en begin eens op 200 Mbps. Upgraden kan altijd nog; downgraden niet!

Tja. Overweeg hoeveel je tegelijk nodig hebt. 

1 Gbps = 1000 Mbps 

HD: kpn 7,2 / 14,4 Mbps. 4k nog maar 25,4 Mbps!

Streamingdiensten: HD 5 Mbps; 4k 15 Mbps 

Site laden paar seconden met vaak niet meer dan 3 Mbps. 

Je komt eigenlijk nooit op een piek (!) verbruik boven 200 Mbps. 

Houdt geld in je zak en begin eens op 200 Mbps. Upgraden kan altijd nog; downgraden niet!

Bij het downloaden van games of updates van games via Steam kom je al makkelijk aan 1 gbps hoor. Evenals het downloaden van andere grote bestanden. Het hangt maar net van je gebruik af. Niet iedereen gebruikt zijn/haar verbinding op dezelfde manier. Het is altijd goed om breder te kijken dan je eigen situatie.

• August 15, 2026

Dat is natuurlijk ook krom je moet natuurlijk net zo makkelijk kunnen downgraden als upgraden.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 15, 2026

Dat is natuurlijk ook krom je moet natuurlijk net zo makkelijk kunnen downgraden als upgraden.

Dat kan ook, maar niet lager dan de snelheid waarmee je het contract hebt afgesloten. Pas na de vaste contractperiode kan je weer helemaal downgraden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 15, 2026

Dit is de nieuwe realiteit, eerst had Odido deze voorwaarden vorig jaar ingevoerd, KPN dit jaar in april.

Bij het downloaden van games of updates van games via Steam kom je al makkelijk aan 1 gbps hoor.

Niet alleen bij downloaden of updaten. Ook bij cloud gaming komt men snel aan het limiet 1Gbs. Stel je voor 2 familieleden spelen tegelijk Flight Simulator in cloud, dan heeft zelfs glasvezel 500Mbs te weinig bandbreedte.

Evenals het downloaden van andere grote bestanden.

B.v. synchroniseren van jouw NAS bestanden met cloud of met andere NAS op andere locatie. Een NAS met 50TB moet ook vaak 10% van zijn bestanden synchroniseren. 5TB duurt bij 1Gbs meer dan 11uren, bij 2Gbs nog maar 5½ uren.

Het hangt maar net van je gebruik af. Niet iedereen gebruikt zijn/haar verbinding op dezelfde manier. Het is altijd goed om breder te kijken dan je eigen situatie.

Vooral kijk nooit naar jouw gemiddeld gebruik maar naar de piek belasting. Zo een voorbeeld, een auto rijdt gemiddeld 10000km/jaar, dus gemiddeld met een snelheid 1,1km/uur. Maar ik zag nog niemand met een argument komen dat men een auto met maximale snelheid van 10km/uur moet kopen.