Skip to main content

Ik lees tegenstrijdige berichten over de mogelijkheid om abonnment KPN te behouden na aanleg Delta glasvezel. Allereerst geeft KPN geen duidelijkheid over het al dan niet aanleggen van glasvezel door Glaspoort zoals wel op de site al geruime tijd aangegeven en verwijzen naar de gemeente. Gemeente kan hier vervolgens ook geen uitsluitsel over geven. Geen zicht op omdat KPN dit bepaald.

Delta heeft zo'n beetje in het gehele dorp Moerkapelle nu glasvezel aangelegd en verbindingen naar meterkasten voorzien. (met de mededeling dat er dan ook een abonnemnet moet worden afgesloten hetgeen niet klopt) De voorziening is net zoals dit bij water, gas, elektra en telefonie het geval is gratis. Providers kunnen in de toekomst gebruik maken van deze voorziening mits zij tot afspraken komen met diegene die netwerk heeft aangelegd. Je zou verwachten dat de gemeente hier hun stemple opleggen om te garanderen dat dit ook nu of in de nabije toekomst gaat gebeuren.

Ook ik heb nu uiteindelijk maar besloten om hier gebruik van te gaan maken omdat uitsluitsel van KPN uitblijft wat zij van plan zijn. 

Lees echter dat dit een nutteloze actie is omdat KPN waarschijnlijk niet over het netwerk van Delta gaan leveren?? KPN zou dus nu al uitsluitsel kunnen geven en er ook voor zorgen dat zij aanbieder worden in Moerkapelle via Delta netwerk, maar doen dit niet.

Als trouwe klant KPN wel een zeer klantonvriendelijke manier van werken die abonnementhouders min of meer dwingt om naar een andere provider over te stappen. Gezien de reviews over Delta (en andere providers via dit netwerk) ook geen garantie voor een comfortabele overstap.

Gezien de tegenstrijdige berichten waar ik al over sprak en ook op dit forum tegenkom, zou het mooi zijn als KPN kan aangeven hoe de vork nu werkelijk in de steel zit en met een duidelijk eensluidend verhaal komt en voor behoud klantbestand (mits gewenst) dit ook op de site van KPN vermelden.

Ik ben wel benieuwd welke tegenstrijdige berichten jij gelezen hebt, heb je wat URLs?


Op dit forum zijn we er niet tegenstrijdig over. KPN levert niet via Delta Fiber. Dat gaat ook in de toekomst niet veranderen.


 KPN levert niet via Delta Fiber. Dat gaat ook in de toekomst niet veranderen.

Jij hebt zeker een glazen bol @PeterG  of behoor je bij de beleidsmakers van KPN?

 


Geen van beiden. Maar het gaat echt niet gebeuren. KPN wil voor alle klanten dezelfde basisprijs bieden. Dat gaat niet over glas van derden. 

Odido is bijvoorbeeld ook € 10,-- duurder per maand via KPN Netwerk, Glaspoort en Delta Fiber dan de prijs op de site.


Ook hier worden we door Glaspoort/kpn aan het lijntje gehouden. Glaspoort zou hier dit voorjaar aanleggen, toen ineens afgelopen december en nu volgens kpn pas ergens in 2025 (!). Maar of dat er ooit van komt? Ik heb sterk het vermoeden dat ze willen voorkomen dat we overstappen naar de glasvezel van FiberFlevo/Delta die hier al wel ligt of gewoon naar Ziggo. 


Wellicht kiest kpn ervoor om eerst glasvezel aan te leggen in gebieden die helemaal nog geen glasvezel hebben @Henk2304.


Wellicht, maar dan lopen er velen wel weg naar de concurrentie die wel glasvezel heeft en dan loont het straks helemaal niet meer en moeten ze nog tot in lengte van jaren het kopernetwerk in stand houden. Al was het alleen nog maar voor mij. Want zolang ik nog niet gedwongen wordt om tv+ te nemen houd ik gewoon m'n Hussel abo met gewone tv-ontvangers. Met ruim 200/60 Mb/s BVVDSL zing ik 't voorlopig nog wel een tijdje uit. 


Ach als je de netwerkaart ziet is er al veel groen, mijn gebied is geel, maar is een kleine kern. Toch staan we op de lijst, en heeeel veel ook gewoon niet. Komt vanzelf en KPN wil een deel van de Waddenzee ook gaan verglazen zie ik 🤣

 


Op dit forum zijn we er niet tegenstrijdig over. KPN levert niet via Delta Fiber. Dat gaat ook in de toekomst niet veranderen.

Euh... In buitengebieden van Flevoland en Noord-Holland wel (behalve dan net in het dorpje van Henk2304)

Maar dat waren tot vorig jaar netwerken van FiberNH en Fiber Flevo. Waar KPN wel op leverde. Die zijn nu eigendom van Delta maar daar levert KPN dus wel op.

Dat soort tegenstrijdige berichten kunnen zorgen voor verwarring.

Netwerken die door Delta zijn aangelegd (inclusief al die blauw-witte reclames), daar levert KPN niet op.


@Henk2304 Ik denk dat het wel meevalt met het weglopen van klanten.  Veel mensen vinden het tv gebeuren van kpn erg fijn. De meeste mensen hebben aan een 100MB verbinding meer dan genoeg en dat is veelal met koper haalbaar. 


Op dit forum zijn we er niet tegenstrijdig over. KPN levert niet via Delta Fiber. Dat gaat ook in de toekomst niet veranderen.

Euh... In buitengebieden van Flevoland en Noord-Holland wel (behalve dan net in het dorpje van Henk2304)

Nou nee. In de buitengebieden wel en in 2 1/2 dorp ook, maar in de overige 7 1/2 dorpen niet. Daar zegt Glaspoort dat ze gaan aanleggen maar dat verloopt ook niet zoals gepland en lijkt op de lange baan geschoven. En de bewoording "dorpje" door Ward doet mij vermoeden dat het kpn ook niet veel interesseert.

En verder zijn de netwerken niet van Delta, als je tenminste de website van FiberFlevo mag geloven. Daar was wel even sprake van maar dat lijkt toch niet zo. Want om een abo te kunnen afsluiten moet je eerst een activatie à € 25 bij FiberFlevo doen. Oorspronkelijk werden ze aangelegd door glasvoornop.nl, een "politieke" dochter van FiberFlevo, maar dat is inmiddels nu gewoon FiberFlevo, wat het eigenlijk altijd al was.

. 


@Henk2304 Ik denk dat het wel meevalt met het weglopen van klanten.  Veel mensen vinden het tv gebeuren van kpn erg fijn. De meeste mensen hebben aan een 100MB verbinding meer dan genoeg en dat is veelal met koper haalbaar. 

Wellicht, maar een aantal buren in mijn straat is inmiddels toch overgestapt. En ook in de rest van het dorp is er al een aantal weg bij kpn. Via FiberFlevo zijn inmiddels best wel veel providers beschikbaar, waaronder Delta en Solcon maar kpn zelf dus niet. 


Vanaf 2022 zitten we gelukkig weer in de groei, iets wat we meer dan 10 jaar daarvoor niet konden zeggen. Zowel in omzet, klanten als klanttevredenheid. Ik gok dat zowel KPN als KPN haar klanten erg blij is met de strategie omtrent glasvezel. 


Vanaf 2022 zitten we gelukkig weer in de groei, iets wat we meer dan 10 jaar daarvoor niet konden zeggen. Zowel in omzet, klanten als klanttevredenheid. Ik gok dat zowel KPN als KPN haar klanten erg blij is met de strategie omtrent glasvezel. 

Volgens de laatste Consumentengids staat kpn glasvezel niet meer op 1 zoals daarvoor wel. Dus als het met de groei net zo is als met die klanttevredenheid, dan zal het wel meevallen. 


Op dit forum zijn we er niet tegenstrijdig over. KPN levert niet via Delta Fiber. Dat gaat ook in de toekomst niet veranderen.

Euh... In buitengebieden van Flevoland en Noord-Holland wel (behalve dan net in het dorpje van Henk2304)

Nou nee. In de buitengebieden wel en in 2 1/2 dorp ook, maar in de overige 7 1/2 dorpen niet. Daar zegt Glaspoort dat ze gaan aanleggen maar dat verloopt ook niet zoals gepland en lijkt op de lange baan geschoven. En de bewoording "dorpje" door Ward doet mij vermoeden dat het kpn ook niet veel interesseert.

En verder zijn de netwerken niet van Delta, als je tenminste de website van FiberFlevo mag geloven. Daar was wel even sprake van maar dat lijkt toch niet zo. Want om een abo te kunnen afsluiten moet je eerst een activatie à € 25 bij FiberFlevo doen. Oorspronkelijk werden ze aangelegd door glasvoornop.nl, een "politieke" dochter van FiberFlevo, maar dat is inmiddels nu gewoon FiberFlevo, wat het eigenlijk altijd al was.

. 

Eerste wat je krijgt op de website van FiberFlevo is een popup met telefoonnummers waaronder: Graafschade? Neem contact op met Delta via....

Geloof me, Delta is eigenaar. Maar FiberFlevo opereert nog onder eigen naam. Net als Solcon doet terwijl ze 100% van KPN zijn. 

Verder ben ik natuurlijk niet representatief voor heel KPN of de strategie. Ik weet waar je woont en het is een dorp. Niks mis mee, ik kom zelf uit een dorp in het oosten. 

KPN heeft hier geen beslissing in, het is Glaspoort die beslist of ze wel of niet aanleggen. Zij betalen (met het geld van ABP pensioenfonds) en wie betaalt, bepaalt. Of het ineens op de lange baan is geschoven weet ik niet. Er was al bekend gemaakt dat men ging aanleggen, dus wellicht is er onenigheid met de gemeente NOP?


Je zal het wel weten, maar als goed leest wordt van Delta geen telefoonnummer vermeld maar alleen gesproken over de "bekende kanalen" en als je even verder leest kun je graafschade ook gewoon melden bij FiberFlevo. En ook als je een abo van Delta wilt, móet je eerst een registratie vergoeding aan FiberFlevo betalen, anders kom je er niet op. Delta heeft hier nog geen meter glasvezel gelegd. Dat hebben glasvoornop c.q. FiberFlevo gedaan. Delta gebruikt toch groene ommanteling? Hier is alles oranje. 

En is Glaspoort niet een samenwerkingsverband van apg én kpn? Dan zal kpn toch ook wel een stevige vinger in de pap hebben?! Uiteindelijk is Glaspoort er de oorzaak van dat kpn zich destijds uit glasvoornop heeft teruggetrokken, en dat terwijl het project al liep. Vandaar ook die 2 1/2 dorpen waar kpn wel levert: daar waren de abo's al omgezet naar glasvezel op het moment dat Glaspoort voor de resterende 7 1/2 dorpen roet in het eten gooide.

Maar zoals ik al zei: met een 100 Mb/s abo over een 200 Mb/s lijn heb ik niets te klagen en blijf ik lekker m'n huidige abo houden dus zónder tv+.Â