Skip to main content
Beantwoord

KPN glasvezelpunt vervangen - verouderde aansluiting

  • 14 September 2024
  • 8 reacties
  • 149 keer bekeken

Hallo KPN,

Onlangs hebben wij bij jullie een abonnement afgesloten. Daarbij is al aangegeven dat het glasvezel aansluit punt mogelijk moet worden vervangen.

 

Nu hebben wij het modem van de week aangesloten en komen wij er inderdaad achter dat het glasvezel aansluitpunt verouderd lijkt. Hij komt niet overeen met 1 van de kastjes omschreven in de handleiding. Hij lijkt wel een beetje op de Genexis, maar heeft geen ethernet poort, zie foto’s. Doordat hij geen ethernet poort heeft moeten wij het modem alsnog op een tussenkastje (destijds door T-mobile geplaatst) aansluiten en dit beperkt de internet snelheid. 

 

 

Is het mogelijk dat dit kastje vervangen wordt? Of kunnen wij dat zelf?

 

Vriendelijke groeten,

 

Jeroen Schiphorst

Als je het zelf niet aan kunt sluiten @JSchiphorst kun je om een gratis installatiemonteur vragen via 0800 0402.

Het is niet de bedoeling dat klanten, in dit geval, zelf aan de glasvezelaansluiting gaan ‘rommelen’.

Succes.

 

 


Werkt het modem wel dan? De manier waarop u hem aangesloten heeft kan niet met een standaard KPN Box of Experiabox. Welk modem gebruikt u dan?

De manier waarop u hem aangesloten heeft beperkt niet de snelheid. Sommige klanten "die wat meer willen" die sluiten het modem juist zo aan zoals u gedaan heeft. Glasvezel wat rechtstreeks de router in gaat zonder dat er een kastje tussen zit.


Er moet hier door KPN een NTU geplaatst worden van het type Genexis. Wat er nu zit is alleen een blindplaat.

Heb je in het installatie pakket wel een NTU ontvangen?

Normaal gesproken wordt er bij dit type aansluiting automatisch een monteur ingepland. Als je daar geen afspraak voor hebt ontvangen dan adviseer ik om even te bellen met KPN op 0800-0402


@JanD : Dankjewel dan ga ik er zelf niet mee bezig idd. 

 

@Nick83 : Er zit nog een kastje/converter tussen die destijds gebruikt werd voor T-mobile/Odido, zie foto. Daarna gaat het naar het modem. Het internet werkt wel, maar de converter lijkt hierin de bottle neck. Het modem is KPN Box 12b. 

 

@eagle3824: oke dankjewel, nee wij hebben geen NTU ontvangen. Ik zal met KPN gaan bellen. 

 

Vriendelijke groeten,

 

Jeroen


@JSchiphorst voor deze type glasvezel aansluitingen GN01/02 stuurt KPN geen nt toe, hiervoor moet altijd een monteur komen die deze aanpast en de juiste plaatst. Dus je kan een afspraak laten maken.

Succes!


 

@Nick83 : Er zit nog een kastje/converter tussen die destijds gebruikt werd voor T-mobile/Odido, zie foto. Daarna gaat het naar het modem. Het internet werkt wel, maar de converter lijkt hierin de bottle neck. Het modem is KPN Box 12b. 

 

Ok. Bij KPN ziet het glasvezelkastje er anders uit. Maar het heeft dezelfde werking. Hoe komt u erbij dat dit kastje een "bottleneck" zou zijn? Haalt u op een bekabeld aangesloten pc of laptop niet de volledige snelheid van uw abonnement? 


Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb inmiddels contact gehad met KPN. Aangezien de aansluiting ook werkt met dit kastje, komt er geen monteur langs tenzij er in de toekomst iets niet werkt. Het kastje was niet de bottleneck, maar het modem van KPN zelf (voor wifi althans, zie hieronder voor toelichting). 

 

@Nick83 De reden dat ik dacht dat dit een bottleneck was kwam door de KPN verkoper zelf. Bij een speedtest, waar hij bij was, kwam ik op 59 mbps (op wifi) van de 100 mbps uit (vorige abbonement bij andere provider). Dit kwam volgens hem doordat het kastje/de converter er tussen zat. Dit zou bij KPN niet zo zijn aangezien je dan het modem “direct” op het glasvezel aansluitpunt van KPN kon aansluiten. 

 

Na het aansluiten had ik een speedtest gedaan op wifi en kwam ik op iets meer dan 500 mbps (weet het niet meer uit mijn hoofd) van de 1.000 mbps uit. Dit lag in mijn ogen in lijn met het percentage van het totaal wat ik bij het vorige abonnement ook had. Ik had dit hoger verwacht als je pal naast het modem zit. Echter, blijkt dat het modem van KPN zelf een maximum van 600 mbps heeft voor wifi. Bekabeld haal ik 928 mbps, wat wel in lijn der verwachting ligt. 

 

Nogmaals bedankt! 

 

Groeten,

 

Jeroen


Ik raad je aan om opnieuw KPN te bellen voor een monteur. Dat kastje van odido zullen zij terug willen hebben daarnaast werkt die niet goed samen met de apparatuur van Kpn geeft meestal een te hoge demping. Het risico hiervan is dat je verbinding gaat klapperen.


Reageer