Skip to main content

Beste, 

 

Sinds een aantal dagen is mijn KPN internet + televisie geactiveerd op mijn adres. Ik heb alles aangesloten naar behoren en alles schijnt te werken. 

De kpn box v12 is aangesloten aan het glasvezelkastje in mijn meterkast en de rechtstreekse verbinding van box 12 > computer is 939,3 mbps en de wifi ligt zo rond de 800. Prima zou je denken. 

In mijn meterkast zitten 2 netwerkkabels die doorgetrokken zijn naar de woonkamer en 1e verdieping. Deze netwerkaansluitingen zitten in de muur. Het probleem begint zodra ik dus iets aansluit aan de doorgetrokken aansluitingen in de muur en krijg daar maar maximaal 100mbps binnen. (speedtest geeft 93.98mbps aan). 

 

Ik heb van alles geprobeerd, van andere kabels tot aan een reset en heb heel het forum afgezocht naar oplossingen maar niks lijkt te helpen. Rechtstreekt van modem > pc is dus 939,3 mbps en vanuit de doorgetrokken muuraansluiting maar max 100mbps zowel in de woonkamer als op de 1e verdieping. Het ligt niet aan de kabels, en niet aan de aansluitingen.. 

 

Hiervoor had ik een Caiway abonnement van 500mbps en dat werkte allemaal prima, het kan volgens mij dus ook niet aan de muuraansluitingen liggen. 

 

Iemand enig idee? 

Dat betekent dat één van de data-aders in die netwerkkabel geen contact maakt en dan valt de netwerkkabel terug van 1Gbps naar 100Mbps.

Vaak zit dit is een slecht contact in de wandcontactdoos maar als je pech hebt dan is er sprake van een breuk van één van de data-aders.

 

Ook kan het zijn dat de weerstand van de kabel te hoog is. De Experia/KPN Boxen van KPN zijn daar behoorlijk gevoelig voor.


Bedankt voor je reactie @wjb 

 

Is het dan niet raar dat het bij beide wandcontactdozen gebeurd? zowel op de begane grond als op de 1e verdieping? Het lijkt mij sterk dat ze er toch alle 2 ineens mee ophouden door middel van een breuk of slecht contact..

Een week geleden was de snelheid nog wel prima en ik heb alleen het modem van caiway vervangen voor de KPN v12. 


Als je nog ergens een switch hebt liggen, plaats die dan eens aan de zijde van de V12 en kijk of de snelheid dan wel weer zo'n 940Mbps is.

Een snelheid van zo'n 94Mbps is vrijwel altijd dat een kabel geen 1Gbps maar een 100Mbps verbinding heeft.


en over welke categorie kabels hebben we het hier? er zijn al meerdere voorbeelden voorbij gekomen waarbij vooral Cat7 kabels deze problemen geven.


Hi @Johannes223,

Ik zie dat de community je al op weg heeft geholpen, top! ben je inmiddels iets wijzer geworden over de 2 betreffende netwerkkabels? 


Reageer