Skip to main content

KPN heeft zich  teruggetrokken als aanbieder via GlasvoorNOP in de Noordoostpolder. Jammer, want het internet over koper van KPN in de polder ervaren wij als onvoldoende en niet goed te gebruiken om thuis te werken en zeker met meerdere personen. Is KPN nog te vermurwen niet per april 2022 te stoppen?

Wat vervelend. Ik vrees dat KPN dat niet terugdraait. Als ik ook zie welke grote providers niet leveren op dat net, en dat zijn dus alle groten, dan kan ik me voorstellen dat de inkoopsprijs gewoon te hoog is. Ze gaan niet quitte spelen of zelfs verlies maken per klant.

KPN heeft sinds 2 jaar het beleid alleen nog via eigen netwerken te leveren.

Wat is de snelheid die je via DSL kunt krijgen?

Ben je een bedrijf of particulier. Voor particulieren is tot 200 Mb/s zeker ruim voldoende. Voor een gezin met 3 tieners.

Het is te hopen, en ook vast wel te verwachten, dat KPN ook nog de schop in de grond gaat zetten daar voor glasvezel.


Tot onze verhuizing vanuit de regio Den Haag hadden we over KPN geen klagen. Ook daar hadden we 100Mb. Hier volgens de KPN ook, maar de praktijk wijst toch anders uit. Er zijn te veel momenten dat het werken veel te traag gaat en dat het binnenhalen of verzenden afgebroken wordt. Wij hebben in huis een bedraad netwerk, dus wifi kan niet de oorzaak zijn. Ook het tv-beeld staat regelmatig even stil. 

Teleurstellend is dat KPN hier wel op dit glasvezel geleverd heeft en zou leveren, maar per april 2022 hiermee stopt. Daarnaast liggen er nu al twee glasvezelnetten, het is maar de vraag of KPN van de gemeente toestemming gaat krijgen voor de aanleg van eigen glasvezel.

Verder is ook het GSM netwerk van KPN hier niet bijzonder. Enkele zakelijke gebruikers in onze plaats zijn daarom uitgeweken naar andere providers.


Teleurstellend is dat KPN hier wel op dit glasvezel geleverd heeft en zou leveren, maar per april 2022 hiermee stopt.

Daar zal dan wel een hele goede reden voor geweest zijn.


Tot onze verhuizing vanuit de regio Den Haag hadden we over KPN geen klagen. Ook daar hadden we 100Mb. Hier volgens de KPN ook, maar de praktijk wijst toch anders uit. Er zijn te veel momenten dat het werken veel te traag gaat en dat het binnenhalen of verzenden afgebroken wordt. Wij hebben in huis een bedraad netwerk, dus wifi kan niet de oorzaak zijn. Ook het tv-beeld staat regelmatig even stil.

Een verhuizing van de ‘grote stad’ naar de polder is ook gelukt, dan moet een andere internetprovider toch ook wel te doen zijn. Of waar zit de blokkade, financieel, mentaal, anders?

Kijk niet naar de soort drager, maar naar algemeen internet. Hopelijk heb je email niet bij de provider want dat kan je mooi klem zitten. TV is misschien ook een ding.


Ik ben wel benieuwd naar de snelheid die leverbaar is op uw adres. 


@Joep1965

De site van kpn geeft nog 1 Gb/s aan op een willekeurig postcode in Espel. Dat zal echter nog de glasvezel zijn van ‘GlasvezelvoorNOP’. En niet de snelheid van DSL. Dat zal hooguit 100 Mb/s zijn. Pairbonding zal er vast niet zijn. Of op een heel klein percentage van de aansluitingen.


KPN heeft sinds 2 jaar het beleid alleen nog via eigen netwerken te leveren.

Nee hoor, KPN levert ook gewoon op netten van derden. Digitale Stad is bijvoorbeeld een die ik toch nog met enige regelmaat tegenkom. In sommige regio's hebben monteurs ook aangepaste NT's in de voorraad voor de FTU's van deze derden. Een van de eisen van KPN is echter wel dat er eigen apparatuur geplaatst kan worden in de PoP's. Zie ook: https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder.htm


Dank voor deze verduidelijking, @NHendriks .

Hier wordt door Glaspoort aangelegd. Ga en ging ervan uit dat het feitelijk gewoon om KPN gaat.  En Glaspoort gewoon een uitvoerder.


Dank voor deze verduidelijking, @NHendriks .

Hier wordt door Glaspoort aangelegd. Ga en ging ervan uit dat het feitelijk gewoon om KPN gaat.  En Glaspoort gewoon een uitvoerder.

Glaspoort is niet gewoon een uitvoerder, het is een nieuwe onderneming voortgekomen uit een samenwerking tussen KPN en pensioenfonds ABP. Het is echt een netbeheerder zoals KPN Netwerk ook een glasvezelnetwerk aanlegt en beheerd. Zie ook https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-en-apg-kondigen-start-glasvezelbedrijf-glaspoort-aan/.  Ik ga er eigenlijk wel van uit dat KPN Wholesale de hoofdhuurder zal zijn op het netwerk van Glaspoort.


Bedankt voor de goede toevoeging! @NHendriks 

 

Dank voor deze verduidelijking, @NHendriks .

Hier wordt door Glaspoort aangelegd. Ga en ging ervan uit dat het feitelijk gewoon om KPN gaat.  En Glaspoort gewoon een uitvoerder.

Glaspoort is niet gewoon een uitvoerder, het is een nieuwe onderneming voortgekomen uit een samenwerking tussen KPN en pensioenfonds ABP. Het is echt een netbeheerder zoals KPN Netwerk ook een glasvezelnetwerk aanlegt en beheerd. Zie ook https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-en-apg-kondigen-start-glasvezelbedrijf-glaspoort-aan/.  Ik ga er eigenlijk wel van uit dat KPN Wholesale de hoofdhuurder zal zijn op het netwerk van Glaspoort.

 

Wat vervelend. Ik vrees dat KPN dat niet terugdraait. Als ik ook zie welke grote providers niet leveren op dat net, en dat zijn dus alle groten, dan kan ik me voorstellen dat de inkoopsprijs gewoon te hoog is. Ze gaan niet quitte spelen of zelfs verlies maken per klant.

KPN heeft sinds 2 jaar het beleid alleen nog via eigen netwerken te leveren.

 


Sluit dit topic svp

Helaas geen antwoord gekregen.


Helaas geen antwoord gekregen.

Volgens mij toch wel. KPN gaat niet (meer) leveren via GlasvoorNOP. Voor kpn via glasvezel is het wachten of hopen totdat kpnNetwerk of een daarmee gelieerd bedrijf de schop in de grond van de Noord Oost Polder gaat zetten.


@espel Dat antwoord wat je wilt hebben zal je hier nooit krijgen, dat antwoord moet van hogerhand komen en niet van de werkvloer, reken er dus maar niet op, die samenwerking is niet voor niks gestrand.


Even voor de beeldvorming: is GlasvoorNOP nog in de aanlegfase? Of is het al operationeel? Zijn er nu al daadwerkelijk KPN klanten die internet hebben via glasvezel van GlasvoorNOP? Worden die nu terug gezet naar koper? 


Ik moest echt even zoeken naar Glasvezel voor NOP. Dit omdat er ook Fiber Flevo in dit deel van Flevoland is. En daar werkt KPN wel mee samen. 

Glasvezel voor NOP heeft dus bekend gemaakt dat KPN niet doorgaat met de samenwerking. Dan is mijn vermoeden (maar niet gebaseerd op feitelijke informatie) dat bijvoorbeeld Glaspoort hier in de komende jaren gaat aanleggen in de kleine kernen die nog overblijven.

 

@espel Ik kijk zojuist op de kaart van Fiber Flevo en ik zie toch dat de hele polder groen is. Alle kernen en buitengebieden. Is dat dan niet zo? Is er geen aansluiting van Fiber Flevo beschikbaar?


Fijn dat je dit uitgezocht hebt. Fiber Flevo heeft alleen de buitengebieden aangesloten. niet de kernen helaas. Dus in de dorpen is helaas geen aansluiting van Fiber Flevo beschikbaar.

GlasvoorNOP heeft inmiddels in drie dorpen glasvezel actief, is in het vierde dorp bezig en legt nu glas naar het vijfde dorp.. Zij zullen alle dorpen van glasvezel voorzien is ons meegedeeld.

Jammer genoeg hebben wij niet meer informatie kunnen krijgen. 

 


Fijn dat je dit uitgezocht hebt. Fiber Flevo heeft alleen de buitengebieden aangesloten. niet de kernen helaas. Dus in de dorpen is helaas geen aansluiting van Fiber Flevo beschikbaar.

GlasvoorNOP heeft inmiddels in drie dorpen glasvezel actief, is in het vierde dorp bezig en legt nu glas naar het vijfde dorp.. Zij zullen alle dorpen van glasvezel voorzien is ons meegedeeld.

Jammer genoeg hebben wij niet meer informatie kunnen krijgen.

Je wilt meer informatie, maar zelf geef je aan medeforumleden geen info wat bij jouw nu de echte situatie en/of snelheid is. Waarom valt het internet af en toe uit ? Kan ook aan de specifieke modemrouter liggen. En speedtest snelheid ?  DSL status snelheid in modemrouter ?

Er zijn op dit forum ook wel mensen te vinden die wekenlang met herstarts van een Box12 van doen hebben en met een eigen modem wel stabiele verbinding hebben. Iets van 10 jaar geleden heb ik KPN ADSL modem  (EBv7, EBv8) er ook uitgegooid en overgang naar FritzBox. Was wel gewoon maanden achtereen stabiele verbinding hoewel minder dan 2 Mbps downstream.

Situaties kunnen erg verschillen, kijk ik bij ons in de buitengebieden: Geen coaxkabel, geen telefoonlijn (nou ja, was iets van 1 of 2 Mbps downloadsnelheid, nu doodverklaard door KPN), wel T-Mobile 4GvoorThuis (met unlimited aanvullers), of DeltaFiber voor 2000 euro. Elders heeft KPN alleen maar Sneller Internet Buitengebied, wat b.v. voor thuiswerken via bedrijfsVPN de snelheid nog steeds op telefoonlijnniveau houdt, d.w.z. uploadsnelheid minder dan 1 Mbps.

 


De feitelijke vraag is waarom KPN zich per april 2022 uit een glasvezelproject terugtrekt. Dat kan met kosten te maken hebben, of dat veel (in de inmiddels op glasvezel aangesloten dorpen) KPN-klanten voor een andere provider hebben gekozen?

Dat ik geen antwoord heb gegeven op andere vragen is meer omdat dat niet mijn oorspronkelijke vraag was. De overige opmerkingen waren ter verduidelijking waarom ik graag voor een glasvezelaansluiting zou kiezen.

Voor de liefhebbers: ons contract hier was 50 Mb, inmiddels heeft KPN de snelheid (zonder mededeling overigens) verhoogt tot 100Mb. Volgens hun eigen speedtest is er plm 80Mb download en 10 Mb upload. We beschikken over een Experia V10, volgens de KPN is die nog goed genoeg. Probleem is bij ons dat met enige regelmaat pagina's (zeer) traag of helemaal niet laden, met time-out tot gevolg (PC's zijn bekabeld aangesloten) en dat het tv-beeld soms even stil staat. Dus dat lijkt n.m.m. iets met de stabiliteit te maken te hebben. Ik hoopte met een glasvezelaansluiting daarvan verlost te zijn, vandaar mijn ‘teleurstelling’ dat KPN besloten heeft zich terug te trekken als aanbieder bij GlasvoorNOP.


De feitelijke vraag is waarom KPN zich per april 2022 uit een glasvezelproject terugtrekt. Dat kan met kosten te maken hebben, of dat veel (in de inmiddels op glasvezel aangesloten dorpen) KPN-klanten voor een andere provider hebben gekozen?

Of dat er een issue t.a.v. kwaliteit, support danwel communicatie opgetreden is.

 

Dat ik geen antwoord heb gegeven op andere vragen is meer omdat dat niet mijn oorspronkelijke vraag was.

Ik denk ook niet dat kpn dergelijk informatie naar buiten zal brengen, die zou immers beursgevoelig kunnen zijn.


Fijn dat je dit uitgezocht hebt. Fiber Flevo heeft alleen de buitengebieden aangesloten. niet de kernen helaas. Dus in de dorpen is helaas geen aansluiting van Fiber Flevo beschikbaar.

GlasvoorNOP heeft inmiddels in drie dorpen glasvezel actief, is in het vierde dorp bezig en legt nu glas naar het vijfde dorp.. Zij zullen alle dorpen van glasvezel voorzien is ons meegedeeld.

Jammer genoeg hebben wij niet meer informatie kunnen krijgen. 

 

Ik woon in dat 4de dorp en ongeveer 1/3 heeft de vezel bij de voordeur liggen. Maar het lijkt net alsof de aanleg sinds vrijdag gestopt is. Ik zie geen activiteiten meer de afgelopen dagen. Er liggen nog een boel trottoirs open, met name bij kruispunten, sommige al enkele weken. Maar wellicht heeft dat een andere oorzaak.

Btw, FiberFlevo bood in eerste instantie ook KPN niet als provider aan maar toen Glasvoornop.nl dat wel deed kwam kpn ook bij FiberFlevo in het pakket. Maar zoals gezegd niet in de dorpskernen. En dat terwijl in de hier huis-aan-huis verspreidde folder werd gezegd dat het zou worden aangelegd in samenwerking met gemeente, woningbouwvereniging én kpn. 


Maar het lijkt net alsof de aanleg sinds vrijdag gestopt is. Ik zie geen activiteiten meer de afgelopen dagen. Er liggen nog een boel trottoirs open, met name bij kruispunten, sommige al enkele weken. Maar wellicht heeft dat een andere oorzaak.

Ik kan me heel goed voorstellen dat er wel een probleem is als KPN zich plots terug trekt. Ik snap eigenlijk ook niet hoe dat kan. Er zijn toch vooraf wel contracten getekend zou je denken? Kan KPN daar dan zomaar onder uit?


Inmiddels zag ik vanmorgen dat de werkzaamheden toch hervat zijn, nadat de boel sinds vorige week vrijdag stil lag. We zien 't wel. 


Ik moest echt even zoeken naar Glasvezel voor NOP. Dit omdat er ook Fiber Flevo in dit deel van Flevoland is. En daar werkt KPN wel mee samen. 

Glasvezel voor NOP heeft dus bekend gemaakt dat KPN niet doorgaat met de samenwerking. Dan is mijn vermoeden (maar niet gebaseerd op feitelijke informatie) dat bijvoorbeeld Glaspoort hier in de komende jaren gaat aanleggen in de kleine kernen die nog overblijven.

Heel erg bedankt voor het uitzoeken @Ward_ ! 


Ik moest echt even zoeken naar Glasvezel voor NOP. Dit omdat er ook Fiber Flevo in dit deel van Flevoland is. En daar werkt KPN wel mee samen. 

Initieel werkte KPN ook niet samen met FiberFlevo. De eerste jaren was je op Solcon aangewezen als je een KPN-gerelateerd abo wilde. Pas ergens begin vorig jaar (toen het GlasvoorNop initiatief bekend werd) kwam KPN ook als provider beschikbaar op FiberFlevo, zo lang als het duurt, want dat kan bij KPN blijkbaar eenvoudig aan- of uitgezet worden. En FiberFlevo is dus alleen beschikbaar in de buitengebieden van Noordoostpolder, niet in de dorpen (op een paar scholen na die wel op FiberFlevo zijn aangesloten).

In de "hoofdstad” van Noordoostpolder, Emmeloord, levert KPN al sinds eind 2014 via het eigen glasvezelnetwerk. Ook in sommige dorpen (zoals het mijne) worden nieuwbouwprojecten van enige omvang aangesloten op het KPN glasvezelnetwerk. Vorig jaar zijn hier 21 nieuwbouwwoningen op het KPN glasvezelnetwerk aangesloten en ook in andere dorpen gebeurt dat wel. Daarom vond ik het ook niet vreemd dat in ons dorp GlasvoorNop als een samenwerking tussen gemeente, woningbouwvereniging én KPN werd gepresenteerd: een deel had hier al KPN glas dus dan kon de rest er eenvoudig bij aansluiten. Niet dus.

Ik ben wel heel benieuwd waarom KPN te elfder ure heeft besloten om af te haken. 


De vergelijking met Fiber Flevo is onterecht. Daar zit inmiddels overal apparatuur in de PoPs en daarmee is het grootste deel klaar.

Bij NOP was nog niets geplaatst dus het is niet zo dat ze al van alles hadden gedaan en nu ineens de stekker eruit trekken.

Ik weet niet waarom de samenwerking is gestopt maar ik neem aan dat men uiteindelijk geen akkoord heeft kunnen bereiken over prijzen, evt overname in de toekomst en dat soort zaken.

En zoals ik in het begin al aangaf: misschien dat er toch nog een eigen netwerk van KPN of Glaspoort gepland staat. Zou niet voor het eerst zijn. Maar dat is echt een gok en niet op kennis gebaseerd in dit geval