Skip to main content

KPN heeft zich  teruggetrokken als aanbieder via GlasvoorNOP in de Noordoostpolder. Jammer, want het internet over koper van KPN in de polder ervaren wij als onvoldoende en niet goed te gebruiken om thuis te werken en zeker met meerdere personen. Is KPN nog te vermurwen niet per april 2022 te stoppen?

En wat je laatste opmerking betreft: Ik hoop met je mee.

Inmiddels is duidelijk dat in de gemeenteraad is meegedeeld dat KPN zich heeft teruggetrokken omdat ze toch liever zelf een netwerk willen aanleggen. Ook is in de raad meegedeeld dat de dorpen niet opnieuw open worden gehaald. Gehoopt wordt dat KPN na enige tijd terugkomt en zich aansluit bij het glasvezelnetwerk dat nu is aangekegd. Zo niet, dan zal KPN hier nog tot in lengte van jaren het bestaande kopernetwerk in stand moeten houden. Dus Glaspoort is hier kansloos. 


Nee, de gemeenteraad is hier kansloos. De Telecomwet is heel helder. De gemeente moet aanleg gedogen en een tracé toewijzen. Dus Glaspoort mag tzt gewoon graven.


We gaan het zien, maar of ik dat nog mee ga maken? 


Op dit moment is er een glasvezelwedloop aan de gang in Nederland en proberen partijen zoveel mogelijk beheerder te zijn van het glasvezelnetwerk dat in de toekomst (ik schat over 5 jaar als nagenoeg heel Nederland glasvezel heeft) alle providers toe gaat laten. De grote verliezer zal uiteindelijk Ziggo zijn die veel te veel op de coax is blijven zitten. Dus @Henk2304 ik vermoed dat wij allebei over een paar jaar met KPN op glasvezel zitten. Jij via Glaspoort, ik via Deltafiber. Until then we will meet again.


Ik hoop 't @Giant2000 . Over 5 jaar is - denk ik - Ziggo ook wel overstag. Naar ik heb begrepen zijn ze al op beperkte schaal aan 't proefdraaien. De nieuwste tv-ontvanger schijnt al geen coax meer nodig te hebben. Och, dan wordt de Ziggo coax in onze meterkast vast vervangen door een glasvezelaansluiting. Naast die van glasvoornop en (hopelijk) Glaspoort.  Als dat allemaal doorgaat hebben we van geen glasvezel er dan zelfs drie 🤣😱 


Vandaag is de glasvezel ingevoerd en afgemonteerd in de meterkast. Tot mijn grote verbazing prijkt het logo van kpn prominent op het glasvezelaansluitpunt, boven dat van FiberFlevo. Van GlasvoorNOP is helemaal niets terug te vinden. Is dat normaal @Ward_ ? Volgens de 3 monteurs zou ik kpn gewoon als provider moeten kunnen kiezen.

 


@Henk2304 Ik verwacht niet dat monteurs weten wat er speelt en hoe de verdeling is tussen Fiber Flevo (waar wel KPN beschikbaar is) en Glas voor NOP (waar het niet beschikbaar is.

Of ik het normaal vind dat er een KPN logo op staat? Nee, niet echt. Kan me wel voorstellen dat dit de snelste manier was. Makkelijker dan bij de fabrikant aparte blanco versies bestellen. Deze aannemer zal waarschijnlijk ook werken voor KPN Netwerk en heeft dit op voorraad liggen.

Het bewijst wel dat Fiber Flevo en Glas voor NOP hetzelfde bedrijf zijn….


OK, duidelijk.


Meer en meer zie ik bij kpn klanten bij mij in het dorp dat ze overstappen op hetzij Ziggo (met 1 Gb/s) of één van de 4 (voor particulieren 3) aanbieders via Glasvoornop. De meesten daarvan hebben via de koperleiding van KPN Netwerk immers (vaak veel) minder dan 100 Mb/s en dat begint in deze tijd toch een beetje erg magertjes te worden.

Voorlopig heb ikzelf echter geen nog klagen met BVVDSL en 222 Mb/s, maar dat is hier een uitzondering: bij mij in de straat is er nog maar één die ook BVVDSL heeft, de rest heeft slechts één koperpaar en soms dat zelfs niet eens, zoals mijn buren. Ook in de rest van het dorp is vrijwel nergens bonding mogelijk en alleen mijn kant van het dorp heeft een actieve straatkast en dus VVDSL, maar ook daar lijkt net iets meer dan 100 Mb/s (vaak zelfs minder) meer en meer te weinig te worden. 

Hoe dan ook, er lijkt zich hier een aardige leegloop van klanten voor kpn te voltrekken en zie die over wie weet hoe lang nog maar weer eens terug te krijgen. Dus het lijkt erop dat voor dit dorp kpn een aflopende zaak aan het worden is. Het zou mij niet verbazen dat zoiets zich ook in de andere dorpen (m.u.v. Creil en Rutten waar kpn wel over Glasvoornop levert) gaat voltrekken. Jammer.


't Is klaar: Delta heeft glasvoornop overgenomen. Definitief exit kpn dus. 


't Is klaar: Delta heeft glasvoornop overgenomen. Definitief exit kpn dus. 

😭

Maar… hoe snel is de DSL?


Ergens tussen 0 en 200 Mb/s, afhankelijk van hoever je van een actieve of passieve straatkast afwoont en of bonding beschikbaar is. Dat laatste is steeds minder het geval. 


... Definitief exit kpn dus. 

Ook voor jou, of blijf jij (voorlopig) wel trouw aan KPN?


Tja? 


Gewoon overstappen, doe ik ook binnen enkele weken. Delta of Caiway lekker een kans geven, internet is internet. Tv moet je voor jezelf even vergelijken of je dat passend vind. 


En als ik dan over een jaar of zo toch weer terug wil naar KPN voor tv TV+ moeten afnemen? Nee, dank je feestelijk. Met 200 Mb/s BVVDSL zit ik vooralsnog niet perse op glasvezel tw w88. En met de 8001 en (in wat mindere mate) de 5202 heb ik nu de voor mij meest geschikte ontvangers. TV+ houd ik 't liefst zo lang mogelijk buiten de deur. 


@Henk2304

 

Dit al gezien? Vers van de pers… Glaspoort gaat er naast aanleggen. Communicatie naar bewoners start zeer binnenkort.

En via Glaspoort heb je wel KPN en alle andere aanbieders.

https://www.glaspoort.nl/provincies/flevoland/


En als ik dan over een jaar of zo toch weer terug wil naar KPN voor tv TV+ moeten afnemen? Nee, dank je feestelijk. Met 200 Mb/s BVVDSL zit ik vooralsnog niet perse op glasvezel tw w88. En met de 8001 en (in wat mindere mate) de 5202 heb ik nu de voor mij meest geschikte ontvangers. TV+ houd ik 't liefst zo lang mogelijk buiten de deur. 

Caiway en Delta hebben ook decoders zonder display. Dat wordt/is toch al het heden. Bij kpn al sinds oktober 2019.

Met 200 down en (waarschijnlijk) 70 dup zit je toch prima voorlopig.🙂

De DIW7022 heeft nog wat hik ups.


Maar er gloort hoop: sinds kort geeft de postcodecheck van Glaspoort.nl aan dat we op de planning staan. Dus wie weet. 


Maar er gloort hoop: sinds kort geeft de postcodecheck van Glaspoort.nl aan dat we op de planning staan. Dus wie weet. 

Dat schreef ik dus 2 uur geleden ook :-)

En op die link die ik plaatste is te zien welke dorpen Glaspoort gaat aanleggen:

Bant, Ens, Espel, Kraggenburg, Luttelgeest, Marknesse, Nagele, Tollebeek.


Oeps, over het hoofd gezien. Er ontbreken 3 van de 10 dorpen, en dat zijn precies díe dorpen die kpn nog net wel via glasvoornop.nl hebben gekregen, dus voordat kpn de stekker eruit trok. Overigens staat op de website van Glaspoort  de status voor die 7 dorpen op "in uitvoering".  Inmiddels is het hier in het dorp ook bekend geworden en is er al flink wat weerstand tegen de nieuwe aanleg omdat men er niet op zit te w88 dat de boel binnen 2 jaar weer opengegooid gaat worden. We gaat 't zien. 


Naar mijn mening kunnen ze op hun hoofd gaan staan, maar zal toch het koper netwerk vervangen moeten worden.

En de straat is maar zo kort open. HIer nog geen 2 uurtjes en alleen een gleuf in het voetpad. 2 uur later al niets meer van te zien.


De vorige keer lag hier het trottoir bijna 3 dagen open. En de meeste mensen hier hebben al een glasvezel provider via glasvoornop.nl, dat dus is overgenomen door Delta. Daardoor zijn er  naast de 4 bestaande providers nu nog Delta en Caiway bijgekomen. Of kpn c.s. daar nu wel of niet bijkomen interesseert hier bijna niemand nog een lor. Door destijds uit glasvoornop.nl te stappen heeft kpn het hier bij velen behoorlijk verbruik en het duurt tijden voor zoiets weer is vergeten. 


De vorige keer lag hier het trottoir bijna 3 dagen open. En de meeste mensen hier hebben al een glasvezel provider via glasvoornop.nl, dat dus is overgenomen door Delta. Daardoor zijn er  naast de 4 bestaande providers nu nog Delta en Caiway bijgekomen. Of kpn c.s. daar nu wel of niet bijkomen interesseert hier bijna niemand nog een lor. 

Mwah.. dat zal wel meevallen. En tegen de tijd dat Glaspoort klaar is zijn de meesten al door hun jaarcontract heen. En dan blijkt KPN toch ineens die bekende aantrekkelijke provider (die ze voorheen altijd al hadden).

Zoals je zei: we gaan het wel zien. 


Naar verluid gaat Glaspoort hier in het 4de kwartaal aan de slag. Dat valt dus nog te overzien, zelfs als het nog wat langer zou duren. Ook de postcodecheck op kpn.com meldt nu verwachtte aanleg door Glaspoort. Zou het dan toch...?