Skip to main content
Vraag

KPN kondigt prijsverhoging internet en tv aan (per 1 juli 2025)

• 3 maart 2025
  • 28 reacties
  • 1183 keer bekeken

Toon eerste bericht

28 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36692 reacties
  • 4 maart 2025
CABrouwer schreef:

Ik erger me al jaren aan de automatische inflatiecorrectie op de KPN-tarieven. De inflatie wordt in Nederland veroorzaakt door hogere huren voor particuliere bewoners, verhoogde accijns op sigaretten of shag, een suikertaks of hogere prijzen voor voedingsmiddelen. 

KPN heeft nu eenmaal als gevolg van de inflatie ook te maken met bv hogere loonkosten, hogere energiekosten en hogere andere kosten. Het is begrijpelijk dat KPN dat ook weer doorberekent naar de klanten. 

Overigens is het inflatiecorrectie dit jaar best gunstig vastgesteld. In werkelijkheid bedroeg de inflatie over de periode december 2023 tot december 2024 4,1%   (131,63 / 126,45)

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?searchKeywords=keyword:consumentenprijzen 

KPN gaat echter uit van een jaargemiddelde en dan is de verhoging lager: 3,3% 

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
Noordzee schreef:
CABrouwer schreef:

Ik erger me al jaren aan de automatische inflatiecorrectie op de KPN-tarieven. De inflatie wordt in Nederland veroorzaakt door hogere huren voor particuliere bewoners, verhoogde accijns op sigaretten of shag, een suikertaks of hogere prijzen voor voedingsmiddelen. 

KPN heeft nu eenmaal als gevolg van de inflatie ook te maken met bv hogere loonkosten, hogere energiekosten en hogere andere kosten. Het is begrijpelijk dat KPN dat ook weer doorberekent naar de klanten. 

Overigens is het inflatiecorrectie dit jaar best gunstig vastgesteld. In werkelijkheid bedroeg de inflatie over de periode december 2023 tot december 2024 4,1%   (131,63 / 126,45)

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?searchKeywords=keyword:consumentenprijzen 

KPN gaat echter uit van een jaargemiddelde en dan is de verhoging lager: 3,3% 

Hoi ​@Noordzee 

Volledig met je eens, KPN verhoogd zijn prijzen niet met de werkelijke percentage van 4,1%, maar met een lager percentage van 3,3%, wat duidelijk lager is.
Daarnaast wordt alles duurder, zoals de zorgverzekering, gemeentelijk belasting, waterschap belasting, dagelijkse boodschappen, en zo kan ik wel even doorgaan.

Deze verhogingen gelden ook voor KPN, die ook de kosten ziet stijgen, en dat dan weer doorberekend aan haar klanten.

• 785 reacties
  • 8 maart 2025

Er kan natuurlijk ook worden gekozen voor een jaartje minder winst 🤪

De inflatiecorrectie is natuurlijk een oneindig vicieuze cirkel. De prijzen stijgen dus moeten de lonen omhoog anders kunnen we de rekeningen niet betalen dus stijgen later de prijzen weer.