Skip to main content
Beantwoord

KPN krijgt mijn superwifi punten niet werkend, ik overweeg over te stappen naar Solcon

• September 16, 2025
  • 13 reacties
  • 215 keer bekeken

Ik ben lang bij kpn maar er inmiddels helemaal klaar mee! Na het oerwoud van onpersoonlijk digitale en/of telefonische etc. “oplossingen” heb ik driemaal urenlang een medewerker aan de lijn gehad, die met mij probeerde de 3 super wifi aansluitingen werkend te krijgen. Het is uiteindelijk nog niet opgelost. De router doet het de superwifi niet. Ik zou weer nieuwe super wifi schotels moeten krijgen, huren, kopen. Dit soort aansluitingen zijn voor mijn verantwoordelijkheid. Ik betaal dus 80 euro per maand aan kpn en heb niks omdat de super wifi telkens niet werkend te krijgen is?!

Ik heb Kabelnoord glasvezel in huis. Ik zou Solcon (dochter kpn) kunnen nemen als provider. Gaat dat dit probleem wel oplossen?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Henk100lt, welkom op onze community, als je inlogt op je modem kun je zien welke firmware je apparaten draaien. Je kunt dit op mijnmodem.kpn 

Mijn advies met deze afstanden zou zijn, het superwifi punt bekabeld neer te zetten bij je TV in de buurt. Zorg er ook voor dat het wifi op je V10 aan staat.

Op onze kennisbank kun je meer informatie vinden.

13 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 16, 2025

Beste ​@Henk100lt Solcon is een volledige dochter van KPN en werkt over het netwerk van KPN.

Solcon gaat het proleem met de wifipunten niet oplossen, want Solcon gebruikt totaal andere apparatuur dan KPN.

Welk merk en type modem/router heb je van KPN in bruikleen en met welke firmware?

Welke wifipunten heb je van KPN, de witte ronde, de zwarte ronde of anderszins?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 16, 2025

@JanD V10 Experiabox en 2 witte en 1 zwarte schotel; Firmware?

Uiteraard gaat de KPN apparatuur de deur uit en komt er Solcon apparatuur. 

Solcon gaat over glasvezel van KabelNoord

Gaat dat helpen?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 16, 2025

Maar heb je wel zoveel wifipunten nodig? Woon je heel groot? De v10 heeft een behoorlijk sterk wifisignaal. Ik ken niemand met een v10 die wifipunten nodig heeft. Welke softwareversie heb je?

Firewizz
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 16, 2025

Of gewoon je wifi (en misschien zelfs de router) zelf in beheer nemen niet met “super wifi”. Naar mijn mening werkt dat ook maar half.

Ikzelf heb alles van Cisco op het KPN netwerk, maar heb ook klanten met een TP-Link(omada) router of met kpn router en daar achter Cisco, Ubiquity, TP-Link (Omada serie) wat allemaal prima werkt.

Er wordt vaak snel gezegd plaats maar wat bij, maar zo simpel hoeft het met Wifi helemaal niet te zijn. Als je met goede isolatie zit of met veel interferentie door misschien omliggende netwerken kan allemaal voor slecht WiFi zorgen. Zelfs als je er een rotte switch tussen hebt liggen kan het al “lijken” dat het aan je WiFi ligt.

Simpelweg naar een andere provider geef ik je weinig kans, kwa kennis en netwerk ondersteuning zijn providers zelf vaak ernstig beperkt en degene aan de telefoon verkoopt er het liefst een extra puntje bij.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2025

Dank ​@Joep1965 

We wonen op een boerderij. De kabel t.b.v. router komt in een hoek van de keuken binnen en signaal moet naar de woonkamer en dan verder weg naar de studeerkamer? Ik weet niet of dat ver is?

Het blijkt ook zo te zijn dat de schotels na een aantal jaren niet meer goed werken, aldus KPN? Moet ik weer aan nieuwe!

iemand vroeg ook al naar “firmware” en jij naar “software”. Waar kan ik dat zien?

• September 17, 2025

Dank ​@Joep1965 

We wonen op een boerderij. De kabel t.b.v. router komt in een hoek van de keuken binnen en signaal moet naar de woonkamer en dan verder weg naar de studeerkamer? Ik weet niet of dat ver is?

Als jij er geen afstanden bij vermeld, dan weten wij het ook niet. 10 meter is al best ver. Met draadloze SuperWifi’s kan je iets verder komen, maar verwacht geen wonderen. Het beste kan je gewoon een kabel leggen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2025

@Joep1965 

vanaf de router naar de tv is ongeveer 7 meter.

en vanaf de tv naar de kantoorruimte notens 8 meter

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 18, 2025

Hoi ​@Henk100lt, welkom op onze community, als je inlogt op je modem kun je zien welke firmware je apparaten draaien. Je kunt dit op mijnmodem.kpn 

Mijn advies met deze afstanden zou zijn, het superwifi punt bekabeld neer te zetten bij je TV in de buurt. Zorg er ook voor dat het wifi op je V10 aan staat.

Op onze kennisbank kun je meer informatie vinden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 18, 2025

Bekabeld netwerk met om de 7 meter een SuperWiFi accesspoint. 

Of draadloos, maar dan niet meer dan 5 meter tussen de punten. Het modem is ook een wifipunt. 

Modem- 5 meter - SuperWiFi - 5 meter - SuperWiFi. Dan heb je tot 15 meter van het modem nog redelijke wifi.

Maar eerst 7 meter en van die nog weer 8 meter geeft onderling al te veel signaalverlies. En dat komt dan weer de internet snelheid niet ten goede. 

Firewizz
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 18, 2025

Ik blijf er bij dat het aan de exacte situatie ligt. Klakkeloos elke 5m een accesspoint plaatsen gaat je echt niet zomaar helpen. Dan wens ik je success met de interferentie.

strategisch goed plaatsen en kabels waar kan. Eerst meten hoe het met bereik zit en daar op je netwerk maken. Maarja, wie ben ik 😇

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik zie dat er nog wat goede tips worden gegeven. ​@Henk100lt, hoe staat het er nu bij? Ik ben ook wel benieuwd wat er nou precies niet goed werkt, ik heb het idee dat we dat nog niet helemaal duidelijk hebben. Wat gebeurt er precies en waar loopt het vast?

We denken graag even mee!

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

@Thomas van KPN 

Ik heb het weer werkend, niet dankzij tal van mensen van KPN die ik aan de lijn heb gehad. Maar dankzij de door jou toegestuurde documenten Kennisbank. Wat ik anders heb gedaan was niet de gele draad van router naar de eerste schotel te gebruiken voor het “laden” van de volgende super wifi schotels, maar door een aparte gele kabel van de router naar de super wifi te leggen om de software en verbinding over te brengen. Om de beurt heb ik de superwifi’s gekoppeld en daarna op hun plek gezet. Ze blijven allemaal groen branden en zorgen voor wifi. De tv doet het weer en de werkplek verderop ook! Ik heb daarmee gewoon de beschrijving gevolgd die door u was toegestuurd. Veel dank! 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah top! Fijn dat het nu goed is. Bedankt voor je terugkoppeling!