Skip to main content

Beste lezers,

Ik ben al jaren een tevreden klant van KPN en Orbi mesh. Nu hebben wij een nieuwe woning en ik krijg geen goede wifi op de eerste verdieping! Ik heb de Experience box V10a in de meterkast staan en daarvan de WiFi uitgezet. In de meterkast de Orbi router, in de woonkeuken de Orbi Voice en op de eerste verdieping de Orbi satellite. Maar helaas hele slechte ontvangst. Haal 20 MB max met een glasvezel 500/500 ? Gaat het verschil maken als ik de Orbi wifi 6 aanschaf ? Of is KPN super wifi wellicht een optie ? Alle tips zijn welkom.

Ik zou eerst maar eens meten wat de veldsterkte is van jouw Orbi op verschillende plekken in jouw woning.

Meet bijvoorbeeld eens in de buurt van de Orbi satelliet op de 1e verdieping wat de veldsterkte is van de Orbi router in de meterkast.

Je kunt de veldsterkte meten met de WiFi Analyzer app voor Android.

Hoeveel dBm meet je?


Andere woning? Of echt nieuw gebouwde woning?


Ik met -40 dbm als ik het goed doe, het huis is 9 jaar oud.


Ik met -40 dbm als ik het goed doe, het huis is 9 jaar oud.

Zet tijdens die meting de Orbi Satelliet anders even uit want ik vermoed dat je nu de veldsterkte van die satelliet noemt.


Ik met -40 dbm als ik het goed doe, het huis is 9 jaar oud.

9 jaar oud. Dat is nog best jong. Er zou toch wel een leeg buisje naar boven moeten liggen? Waar je een kabel door kan trekken? Of zit er een telefoon stopcontact boven ofzo? Vast wel iets toch?


Ik ben niet heel technisch, dus wellicht een beetje een domme vraag, maar boven op zolder zit een UTP aansluiting, als ik de Orbi middels een UTP aansluit, kan hij dan nog steeds onderdeel uitmaken van het mesh netwerk ? 


Ja. Als je hem op de juiste manier aansluit wel. Maar op zolder? Niet op de eerste verdieping? 


Oké, ik volg gewoon de activatie procedure in de Orbi app , wat is dan op de juiste manier aansluiten ? 


Zo:

Als je maar 1 punt via een kabel aansluit heb je die switch niet nodig natuurlijk.


Is er niet iemand op dit forum die kan helpen bij aansluiten op locatie ? Uiteraard tegen vergoeding! #durftevragen 


Hi Voetske, welkom op het forum. 

Zoals Nick het uitlegt hoort het werken. Wat een monteur betreft kun je uiteraard ook aankloppen bij een lokale computerzaak, die hebben het zo gepiept als het jou echt niet lukt.Â