Skip to main content

Hallo,

Ik heb een vraag: ik sta op het punt op 2 superwifi punten te kopen. Nu is mijn huis een standaard rijtjeshuis met de meterkast aan de voorkant (hier zit nu de Experiabox). Ik wil 1 wifipunt bij de achterdeur plaatsen, ik denk ca. 10 meter vanaf de meterkast (zodat ik er ook in de tuin van kan profiteren) en 1 punt op zolder. (ongeveer 6 meter vanaf de meterkast, verticaal, houten vloer).

Heb ik er dan genoeg? Want de Experiabox doet ook gewoon nog mee toch? Of vervalt deze dan?

Hallo @PH103 Welk merk en type Experia modem heb je, als het een 7, 8 9 of 10 is wordt de interne wifi uitgeschakeld en heb je minimaal 2 extenders nodig, 1 voor de opvang van de verloren wifi op de modem en 1 elders in huis.

Er zijn 2 soorten wifi extenders, de vierkante zwarte, kosten de 2 €98 en de ronde witte, kosten de 2 voor bestaande klanten €149.

De zwarte kun je alléén bekabeld aansluiten, maar hebben nog wel een extra LAN-poort voor een ander apparaat.

Bij de witte moet je de 1e bekabeld aansluiten op het modem en de 2 en volgende kun je draadloos of bekabeld aansluiten en hebben maar 1 LAN-poort.

Ze werken beide gelijk, maar de witte hebben iets iets hogere doorvoersnelheid, of je daar als particulier iets van merkt is nog maar de vraag.

Persoonlijk zou ik de 2e op de 1e verdieping plaatsen, dan heb e een goede verdeling van het signaal op alle verdiepingen.

Succes met je beslissing.

 

 


Hallo @JanD . Wij hebben de Experia 10. Als ik het goed begrijp en ik vraag een andere versie aan KPN, dan kan ik de router wel behouden?

Ik wil graag de witte, i.v.m. het voordeel van de Mesh. Op de 2e verdieping heb ik een bedraad aansluitpunt en op de 1e verdieping niet.

Stel ik hou de Experia 10 box, dan heb ik er dus wellicht 3 nodig? 1 in de meterkast, 1 op de 2e verdieping en 1 bij de achterdeur (voor buiten)?


Hallo @PH103 op de V10 gaat de wifi dan uit, omdat de V10 (nog) geen mesh ondersteunt.

De zwarte extenders ondersteunen ook mesh en kunnen samenwerken met de witte, zelf heb ik 2 witte ronde en 2 zwarte vierkante actief, gebruiken gelijksoortige software.

Er is geen reden voor KPN om je modem te wisselen, die werkt toch goed?

Je zou het eerst met 2 kunnen proberen, ondervind je toch nog problemen kun je er altijd 1 bij kopen.

Een en ander is goed te testen via de wifi-manager van KPN.

 

 


Hallo @JanD . Dank voor je snelle reactie. Goede tip de zwarte, wist niet dat deze ook mesh ondersteunen. Ik ga ook even met de wifi-manager aan de gang en dan bestel ik er inderdaad eerst wel even 2, kan er altijd 1 bij doen inderdaad.

 

En ik ben tevreden over de V10 hoor.

Maar als ik het goed begrijp, zet je er dus altijd 1 in de meterkast (i.p.v. de V10 router)?


Hallo @JanD . Dank voor je snelle reactie. Goede tip de zwarte, wist niet dat deze ook mesh ondersteunen. Ik ga ook even met de wifi-manager aan de gang en dan bestel ik er inderdaad eerst wel even 2, kan er altijd 1 bij doen inderdaad.

 

En ik ben tevreden over de V10 hoor.

Maar als ik het goed begrijp, zet je er dus altijd 1 in de meterkast (i.p.v. de V10 router)?

Hallo @PH103 , hoeft niet per se in de meterkast, mag ook elders in de buurt als je een kabel kunt trekken. Waar het staat maakt in principe niet uit als je maar bekabeld weg kunt en overal in huis goede wifi hebt, met de diverse (gratis) wifi software is dat relatief eenvoudig uit te vogelen.

De modem blijft uiteraard gewoon staan waar die staat.


Dank voor de antwoorden @JanD . Weet jij toevallig ook waarom er prijsverschil zit tussen de zwarte en de witte boxen (omdat ze beiden mesh ondersteunen)? Ik zie dat de zwarte ook nog eens 2 ethernetpoorten hebben, dus lijkt me een mooi alternatief.


Dank voor de antwoorden @JanD . Weet jij toevallig ook waarom er prijsverschil zit tussen de zwarte en de witte boxen (omdat ze beiden mesh ondersteunen)? Ik zie dat de zwarte ook nog eens 2 ethernetpoorten hebben, dus lijkt me een mooi alternatief.

Hallo @PH103 de interne doorvoersnelheid is hoger, de mogelijkheid voor de 2e, 3e etc. om draadloos aan te kunnen sluiten en het ontwerp waarschijnlijk ook.

 


Dankjewel @JanD . Nog één vraag: ik ga nu waarschijnlijk eerst 2 ‘zwarte’ kastjes kopen. Maar als ik het goed begrijp komen er dan uit deze 2 zwarte kasten draadloze internet? Het modem (wat nu draadloos doorgeeft) vervalt dan? Die geeft geen draadloze verbinding meer door? Waarom is dat eigenlijk?

Hieronder de tekst van KPN op de webhop: Neemt automatisch de wifi gegevens over van het modem (V8, V9, V10 en V10a Experiabox) en zet de wifi uit op je het modem (V8, V9, V10 en V10a Experiabox).

 


Klopt, bij de V10 en lager zit er geen mesh functie in het modem waardoor deze niet goed zou samenwerken met de Experia WiFi punten, dat is de reden dat de WiFi op het modem(router) word uitgeschakeld, bij de v10a blijft die wel werken omdat deze wel met de mesh functie kan omgaan.

Mesh zorgt er voor dat je toestel contact maakt met het sterkste punt in huis en je naadloos overgaat van punt naar punt, zit dit er niet op blijft die hangen op degene waar die mee verbonden is tot de verbinding wegvalt en moet je toestel gaan zoeken naar een nieuw punt die bereikbaar is.


Dankjewel @JanD . Nog één vraag: ik ga nu waarschijnlijk eerst 2 ‘zwarte’ kastjes kopen. Maar als ik het goed begrijp komen er dan uit deze 2 zwarte kasten draadloze internet? Het modem (wat nu draadloos doorgeeft) vervalt dan? Die geeft geen draadloze verbinding meer door? Waarom is dat eigenlijk?

Hieronder de tekst van KPN op de webhop: Neemt automatisch de wifi gegevens over van het modem (V8, V9, V10 en V10a Experiabox) en zet de wifi uit op je het modem (V8, V9, V10 en V10a Experiabox).

 

Hallo @PH103 , medeforumlid @Doornekamp33 , geeft het juiste antwoord al, ik hoop dat je daar wat mee kunt.


Oké, dank voor jullie antwoord


Reageer