Skip to main content

Ik merk sinds deze week dat news.kpn.nl bij Usenet erg schommelt in snelheid. Ik gebruik SABnzbd (versie  4.0.3) om te downloaden. Ik heb glasvezel 200/200 en mijn snelheid was maximaal 25Mb/s. Nu schommelt dat erg tussen de 10MB/s - 16MB/s.  Heb verschillende bestandjes geprobeerd. Van jong en oud. Maakt geen verschil. En dan later op de dag is de max snelheid wel weer goed. 

Kan hier naar gekeken worden?

Ook op Tweakers is er iemand met dezelfde ervaring.


@ITVkijker Ik kwam je topic tegen, ik heb verder hier geen indicatie gekregen dat de nieuwsserver met problemen kampt. Hoe is de snelheid nu?


Nu twee dagen is het goed. Maar even afwachten.


Check, ik heb niets kunnen vinden maar wellicht toch een serverdingetje dan. Post gerust nog even wat als ik iets voor je kan doen!


Dat is het probleem bij newsservers van een provider. Neem een echte newsserver provider en dat probleem is voorbij. Bij zowel KPN als Ziggo (verschrikkelijk toen) kan dat veel minder zijn. Het is een extraatje voor de klanten wat hun eigenlijk alleen maar geld kost, dus uptime/snelheid is wat het is.


Dat is het probleem bij newsservers van een provider. Neem een echte newsserver provider en dat probleem is voorbij. Bij zowel KPN als Ziggo (verschrikkelijk toen) kan dat veel minder zijn. Het is een extraatje voor de klanten wat hun eigenlijk alleen maar geld kost, dus uptime/snelheid is wat het is.

Die van KPN is anders altijd goed geweest hoor. Al jaren.  Het is eerder de retentie van posts.

 

Op moment van schrijven is de snelheid toch weer minder. @Remco_ 


met die trage snelheid ben ik blij met XSnews


Kan hier naar gekeken worden?

Er naar kijken is geen probleem, het leuke is alleen dat NNTP (Newsservers dus) een extratje is en je als klant bij een dergelijke service niet hoeft te verwachten dat je altijd op hoge snelheid kunt downloaden.

Provider newsservers zijn dus as-is en tenzij er echt problemen zijn (snelheid is dit niet), wordt er weinig maintenance aan gedaan.


Ja maar KPN heeft helemaal geen eigen newsserver… dit is gewoon XSnews met beperkingen (zoals max 30 dagen retentie).

Daarom is het ook zo vreemd dat het nu ineens traag is, het werkte altijd zo goed en men heeft hier bij KPN zelf geen onderhoud aan.

Ligt dit probleem bij XSnews (is het voor mensen die daar een betaald abonnement hebben nog wel snel?) of wordt er nu ergens wat afgeknepen wat vroeger niet gebeurde of toen geen probleem was?


Om het bovenstaande wat beter uit te leggen: “vroeger” gebruikte KPN de newsservers van het dochterbedrijf XS4ALL.  Daarom zijn er ook 2 servernamen: textnews.kpn.nl en news.kpn.nl.  Dat waren verwijzingen naar resp. de text newsserver van XS4ALL en de binaries server, de beruchte Newszilla.

Maar toen in 2021 werd besloten om XS4ALL als bedrijf op te heffen (het bestaat nu alleen nog maar als merknaam) en werden deze servers uitgeschakeld, er zou immers geen beheer personeel meer voor zijn.

Op dat moment is zowel voor XS4ALL als voor KPN klanten een deal gesloten met XSnews en werden de adressen van de newsservers voor KPN en XS4ALL abonnees veranderd naar resp 94.232.116.171 en 94.232.116.172 (adressen van XSnews) en waren deze alleen nog toegankelijk vanaf de IP adressen van de abonnees van resp KPN en XS4ALL (vroeger kon je als je je usernaam en password meegaf ook vanaf een andere aansluiting, bijv Ziggo, je news ophalen.  maar dat kan nu dus niet meer).

Wel was in die deal kennelijk afgesproken dat er een retentie van maar 30 dagen is.  Dat is voor text news veel te weinig, maar goed het is niet anders (het is inderdaad een extra’tje waar je niet te veel van mag verwachten).  En voor binaries is het prima, en is de XSnews server veel beter dan Newszilla, die altijd chronische problemen met ontbrekende artikelen had.  Dat heb ik sinds die switchover niet meer gezien.

Dit heeft al die tijd prima gewerkt, maar nu sinds anderhalve week ofzo zijn er dus inderdaad problemen met de snelheid.  Misschien omdat veel abonnees een hogere snelheid op hun verbinding gekregen hebben en de boel daardoor zwaarder belast wordt?  Misschien zit er in die deal niet alleen die 30 dagen retentie maar ook een bepaalde maximale snelheid voor alle KPN klanten samen?  Die nu ineens overschreden wordt terwijl dat eerst niet zo was?


@Remco_  kun je nog iets voor ons betekenen?


@Remco_  kun je nog iets voor ons betekenen?

Ja ik ben ook wel benieuwd…  gisteravond was het weer heel traag (1MB/sec max) terwijl het normaal altijd 10MB/sec tot 15MB/sec was.  Op “rustige tijden” is het soms wel snel.


@Remco_  kun je nog iets voor ons betekenen?

Ja ik ben ook wel benieuwd…  gisteravond was het weer heel traag (1MB/sec max) terwijl het normaal altijd 10MB/sec tot 15MB/sec was.  Op “rustige tijden” is het soms wel snel.

Hoi @Rob222 , zou jij het nog eens willen proberen wat de snelheid is? Volgens mij is het opgelost.
@ITVkijker ^^


Hoi @Rob222 , zou jij het nog eens willen proberen wat de snelheid is? Volgens mij is het opgelost.
@ITVkijker ^^

Nou nee hoor, het is nu nog steeds traag (1.5 MB/s).

Op het moment dat je dat schreef was het wellicht snel, maar s’avonds en in het weekend is het traag.


Hoi @Rob222 , zou jij het nog eens willen proberen wat de snelheid is? Volgens mij is het opgelost.
@ITVkijker ^^

Nou nee hoor, het is nu nog steeds traag (1.5 MB/s).

Op het moment dat je dat schreef was het wellicht snel, maar s’avonds en in het weekend is het traag.

Ik had het inmiddels ook gemerkt, in ieder geval bedankt voor het testen. Wellicht kom ik morgen nog met een update betreft dit.


Ik zal dit intern eens terugkoppelen, maakt iedereen gebruik van de standaardinstellingen?


Ja uiteraard!  Anders werkt het al een hele tijd niet meer.  Ik gebruik zelf poort 119 dus zonder TLS, als dat nog wat uitmaakt.

Ik hoor graag of er iets gevonden wordt.  Zoals hierboven al gemeld: het probleem is er s’avonds en in het weekend, dus het zal vast iets met (te) zware belasting te maken hebben.  Toen Thomas het overdag testte was het OK en ik heb op ongebruikelijke tijden (in de nacht) ook wel goede snelheden gezien.


Ja ik ga eens rond mailen Rob, maar zoals aangegeven gaat dit om een externe dienst en heb ik hier zelf ook niet direct invloed op. Mijn instinct zegt dan ook overbelasting maar dat kan ik niet direct onderbouwen.

 


Ik zie daarboven ook iemand roepen “met die trage snelheid ben ik blij met XSnews” en dan vraag ik me af of die persoon inderdaad op dit moment geen problemen heeft met XSnews terwijl degenen die het gebruiken onder de naam news.kpn.nl dat wel hebben.

Ik kan me voorstellen dat XSnews zelf goed draait maar dat er ergens (bij XSnews of bij KPN) geconfigureerd is dat het verkeer vanaf die twee IP adressen die ik noemde rate-limited is en het verkeer vanaf het adres voor betalende XSnews abonnees niet.

Als er ergens geconfigureerd is dat alle news.kpn.nl gebruikers samen een bepaalde maximale snelheid krijgen dan kan het zijn dat er een probleem ontstaat als er meer gebruikers komen of als de gemiddelde gebruiker een snellere verbinding krijgt, bijv als gevolg van “uw snelheid wordt verhoogd” acties.


@Remco_ @Rob222 ik kan jullie vertellen dat het in onderzoek is. Ik hoop vandaag nog met een update kunnen komen betreft dit probleem.

 

Excuses voor het ongemak.


@Remco_ @Rob222 ik kan jullie vertellen dat het in onderzoek is. Ik hoop vandaag nog met een update kunnen komen betreft dit probleem.

 

Excuses voor het ongemak.

Dan hoor ik graag wat de bevindingen zijn.


Het probleem is nog hetzelfde: nu (17:45) maar 1 a 1.5 MB/s...


Amper 5 MB/s op dit moment.


Zou ik aan jullie mogen vragen wat de snelheid op dit moment is?


Zou ik aan jullie mogen vragen wat de snelheid op dit moment is?

5.8Mb/s. Was vanmiddag nog de volle snelheid.


Reageer