Skip to main content
Beantwoord

KPN Veilig Virusscanner geeft melding "mislukt: onvoldoende schijfruimte."

• January 20, 2026
  • 3 reacties
  • 30 keer bekeken

Foutboodschap tijdens handmatige start UPDATE:

mislukt: onvoldoende schijfruimte.

Over welke schijf wordt hier melding gemaakt? Welke schijf moet ik nakijken en wellicht opschonen om weer updates te kunnen uitvoeren?

Beste antwoord door Winfried2

Hoi ​@Winfried2 . Welkom hier!

Goede vraag. Deze melding betekent meestal dat de schijf waarop Windows is geïnstalleerd bijna of helemaal vol is. Mag ik eerst even checken of je op een Windows pc werkt? In de meeste gevallen gaat het dan om de C-schijf.Zo kun je dit zelf visueel controleren in Windows:

1. Open de Verkenner

2. Klik links op Deze pc

3. Je ziet daar je schijven staan, bijvoorbeeld Lokale schijf (C:)

4. Onder elke schijf staat een balkje
    Blauw betekent voldoende ruimte
    Rood betekent dat de schijf (bijna) vol is

Als de balk bij de C-schijf rood is, dan is dat vrijwel zeker de oorzaak van de foutmelding. Door die schijf op te schonen, bijvoorbeeld door tijdelijke bestanden te verwijderen of oude bestanden te verplaatsen, kun je meestal weer updates uitvoeren.

Laat even weten of je inderdaad op Windows zit en wat je daar ziet. Dan denken we graag verder met je mee.

Geweldig! Dit antwoord heeft mij naar de oplossing geholpen! 🙏 dank!

3 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Goede vraag. Deze melding betekent meestal dat de schijf waarop Windows is geïnstalleerd bijna of helemaal vol is. Mag ik eerst even checken of je op een Windows pc werkt? In de meeste gevallen gaat het dan om de C-schijf.Zo kun je dit zelf visueel controleren in Windows:

1. Open de Verkenner

2. Klik links op Deze pc

Als de balk bij de C-schijf rood is, dan is dat vrijwel zeker de oorzaak van de foutmelding. Door die schijf op te schonen, bijvoorbeeld door tijdelijke bestanden te verwijderen of oude bestanden te verplaatsen, kun je meestal weer updates uitvoeren.

Laat even weten of je inderdaad op Windows zit en wat je daar ziet. Dan denken we graag verder met je mee.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • January 22, 2026

1. Open de Verkenner

2. Klik links op Deze pc

Geweldig! Dit antwoord heeft mij naar de oplossing geholpen! 🙏 dank!

Erwin van KPN
Moderator

Fijn om te lezen. Als je andere vragen hebt, weet je ons hier te vinden!