Skip to main content
Vraag

Krijg al maanden geen verbinding met mijn NAS

• September 5, 2025
  • 6 reacties
  • 58 keer bekeken

Een aantal maanden geleden lukt het niet meer verbinding te krijgen met onze NAS. We hebben al van alles geprobeerd. Hopelijk ka hier iemand meedenken.

Als we inloggen op de router dan zien we dat de router de NAS wel “ziet” (we hebben de NAS verbonden met een ethernetkabel; en het MAC adres komt overeen). Echter zien we ook dat ie hem niet herkend (hij neemt niet de naam over van de NAS, maar geeft aan “device...”). Wanneer we de app van de NAS openen op onze telefoon krijgen we de melding dat de NAS offline is.

Samen met KPN aan de telefoon hebben we geprobeerd of middels het aanpassen van de beveiliging er wel een verbinding tot stand kwam, maar dat is niet zo. Er wordt wel een IP adres toegewezen.

We hebben een router van KPN. De NAS is van MyCloud.

Kan iemand ons helpen?

6 reacties

HeidiV
Topper
  • September 5, 2025

Hi ​@RaquelS 

NAS al een keer uit en weer aangezet?

Heeft het voorheen met hetzelfde KPN modem wel gewerkt en welk type heb je?
Heeft het KPN modem net voor het stopte met werken een update gehad?

Welke IP adres krijg de NAS, valt dat in de IP range van het interne netwerk, standaard is dat 192.168.2.x

Als je via een webbrowser naar het IP adres van de NAS gaat, zie je dan een login pagina? (eventuele waarschuwingen over een niet veilige verbinding kan je negeren)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 5, 2025

Hallo ​@HeidiV ,

Ja NAS al uit en aan gezet, idem voor router. 

We hebben twee NAS-sen (vast geen goed Nederlands), beiden van MyCloud, maar ander type. Beiden hadden op hetzelfde moment hetzelfde probleem. De ene is door uit en aan te zetten, weer werkzaam. Bij de andere werkt het niet. 

Op de router staat: KPN Box 12b. De dame van KPN aan de telefoon zei dat er wel updates van software zijn geweest rond de periode dat de NAS niet meer werkte. 

En ja, het IP adres valt binnen de IP range van het interne netwerk. Als ik via de webbrowser naar het IP adres ga dan krijg ik een melding dat hij de pagina niet kan openen omdat de server niet reageert.

HeidiV
Topper
  • September 5, 2025

Welk type is het (die niet werkt).

Je kan een nieuwe of andere netwerkkabel proberen en heeft die NAS misschien 2 netwerkaansluitingen, probeer dan de andere aansluiting.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 5, 2025

Het is een WD My Cloud Home.

Deze NAS heeft 1 netwerkaansluiting, een andere kabel maakt geen verschil (het lampje bij de aansluiting brandt ook groen, dus er is wel een verbinding).

HeidiV
Topper
  • September 5, 2025

Lastig probleem, je zou nog de diverse reset opties kunnen proberen, met de laatste ben je wel alle data kwijt:

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 10, 2025

Goedemorgen ​@RaquelS , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Goed om te zien dat ​@HeidiV hierin probeert mee te denken, wat is op dit moment de stand van zaken? Heb je nog naar de resetopties gekeken die zij in haar laatste bericht benoemd? Eerlijk gezegd heb ik zelf geen enkele ervaring met een NAS dus dat maakt het voor mij ook iets lastiger. Welke MyCloud heb je precies? Misschien dat ik op basis daarvan toch nog iets kan achterhalen 🙏🏻En je zou ook nog de support van MyCloud eens kunnen benaderen (mocht je dat nog niet al hebben gedaan). Hoor in ieder geval graag weer van je!