Skip to main content

Vorig jaar overgestapt van KPN AON naar T-mobile/Odido en kreeg toen een Huawei GPON. Komende maand gaan we weer terug over naar KPN. Als ik het goede begreep krijg ik weer AON? Als dat zo is, de monteur van T-Mobile heeft destijds het NTU gedeelte uit de Genexis gesloopt om de GPON module aan te sluiten. Enig idee hoe dat normaalgesproken opgelost zou worden? 
Het zou handig zijn als het een losse NTU/ONT blijft omdat de FTU in de woonkamer hangt en ik de GPON nu naar de meterkast heb doorgetrokken. 

Hij zal het vast niet gesloopt hebben. Hij zal het er gewoon afgeschoven hebben lijkt me. U heeft toch bewaart lijkt me? Dan kan die er nu weer terug op.


Zijn woorden, niet de mijne ;)

Nee volgens mij heb ik die niet teruggekregen om te bewaren. 


Als u het kastje niet meer heeft, dan zal er een monteur moeten komen om er een ander kastje op te schuiven. U kunt dan met een utp kabel naar de meterkast. 


Helder. Er komt sowieso een monteur (moet ook wel). Kan ik ergens uitvogelen of wel al op de nominatie staan voor migratie naar XGSPON? Of dat dit al gebeurd is in de tussentijd. 
In de meterkast zit alles op de UPS vandaar dat ik de actieve componenten liever daar heb. Als ik met een eigen SFP/converter ga werken kan dit wel neem ik aan? 


Ik zie dat de maximale snelheid op mijn adres nog steeds 1Gbps is dus ik neem aan nog geen XGSPON hier. 


Welkom terug alvast @Niejo 🙂 Het klinkt inderdaad alsof je weer op AON zult worden aangesloten, en een monteur zal dat aansluitpunt opnieuw kunnen aansluiten zoals Nick al noemt. Ik vermoed dat het 'slopen’ een groot woord is, en dat het voor een monteur eenvoudig te herstellen is.

Uiteindelijk zullen alle AON aansluitingen worden overgezet naar XGS-PON, wanneer dat gaat gebeuren is afwachten.


Het tweede (en wt mij betreft belangrijkste) gedeelte van de vraag heeft nog geen antwoord: welke alternatieven zijn er voor de NTU? SFP in eigen router? Glasconverter? 
ik hoor het graag!


@Niejo Heeft Odido gebruikt gemaakt van KPN glasvezel? Dan krijg je ook bij KPN XGS-PON of GPON. Heeft Odido gebruikt gemaakt van Deltafiber of ODF? Dan krijg je idd weer AON bij KPN. Je kan makkelijk zien aan de kleur van de glasvezel. Oranje is KPN, groen is Deltafiber en blauw is ODF.


Het is een oranje KPN (Reggefiber) kabel. 


Vanuit het netwerk wordt een glasvezelkastje geleverd die je kunt gebruiken. Er zijn FRITZ!Boxen die direct op de glasvezel aangesloten kunnen worden, en vast ook van andere merken. Ik weet het niet precies omdat wij daar niet bij kunnen helpen, maar het is mogelijk.


@Jasper van KPN  dank. Wat bedoel je met “glasvezelkastje geleverd die je kunt gebruiken”. Betekent dat dat er ook een losse NTU geleverd kan worden of bedoel je daar de inschuif module van de Genexis mee?


Dus om de situatie nog even helder te schetsen: 

Glas komt binnen in de woonkamer. Wat om meerdere redenen niet de juiste plek is voor de NTU. Nu (bij Odido) met glas gepatcht naar de meterkast (+/-3m). Waar de GPON aan de UPS en mijn eigen router hangt. 
Ik heb een ‘ouderwetse’ Genexis met opschuifmodule waar het NTU gedeelte uit verwijderd is. 
Bij overstap naar KPN wil ik graag de NTU in de meterkast houden. Wat zijn hiervoor de mogelijkheden?


Dus er komen 2 glasvezelkabels binnen bij jou @Niejo , 1 in de woonkamer en 1 in de meterkast???

Kun je van die 2 plekken eens een foto plaatsen?


Als u het zelf doet in iedergeval wel. Als u het de monteur wilt laten doen, dan moet u geluk hebben dat u een monteur krijgt die een beetje meedenkt.

Het glasvezelkabeltje wat er nu ligt, is dat van u? Of mag u dat houden?


Ik weet niet precies hoe het nu zit bij jou, maar het klinkt alsof het aansluitpunt in de woonkamer van KPN is en dat in de meterkast van Odido. Als dat het geval is zullen wij die in de woonkamer gebruiken. Ons en Odido's netwerk zijn gescheiden en we gebruiken elkaars apparatuur niet. 

@Jasper van KPN  dank. Wat bedoel je met “glasvezelkastje geleverd die je kunt gebruiken”. Betekent dat dat er ook een losse NTU geleverd kan worden of bedoel je daar de inschuif module van de Genexis mee?

Ik bedoel de module inderdaad.


Dus er komen 2 glasvezelkabels binnen bij jou @Niejo , 1 in de woonkamer en 1 in de meterkast???

Er komt maar 1 glasvezel binnen. Maar die zit in de woonkamer. Daar wil Niejo het glasvezelkastje niet hebben. Dat glasvezelkastje moet in de meterkast. Daarom heeft Niejo een glasvezelkabeltje van woonkamer naar meterkast.

Nu is de vraag: kan in de meterkast daar dat glasvezelkastje van KPN op aangesloten worden?


Dus er komen 2 glasvezelkabels binnen bij jou @Niejo , 1 in de woonkamer en 1 in de meterkast???

Er komt maar 1 glasvezel binnen. Maar die zit in de woonkamer. Daar wil Niejo niet het glasvezelkastje hebben. Dat glasvezelkastje miet in de meterkast. Daarom heeft Niejo een glasvezelkabeltje van woonkamer naar meterkast.

Nu is de vraag: kan in de meterkast daar dat glasvezelkastje van KPN op aangesloten worden?

Dat zal via Mijnaansluitng.nl vast geregeld kunnen worden, daar kan @Niejo dan een offerte voor opvragen.

 


Dus er komen 2 glasvezelkabels binnen bij jou @Niejo , 1 in de woonkamer en 1 in de meterkast???

Er komt maar 1 glasvezel binnen. Maar die zit in de woonkamer. Daar wil Niejo het glasvezelkastje niet hebben. Dat glasvezelkastje moet in de meterkast. Daarom heeft Niejo een glasvezelkabeltje van woonkamer naar meterkast.

Nu is de vraag: kan in de meterkast daar dat glasvezelkastje van KPN op aangesloten worden?

Precies!


Ik weet niet precies hoe het nu zit bij jou, maar het klinkt alsof het aansluitpunt in de woonkamer van KPN is en dat in de meterkast van Odido. Als dat het geval is zullen wij die in de woonkamer gebruiken. Ons en Odido's netwerk zijn gescheiden en we gebruiken elkaars apparatuur niet. 

@Jasper van KPN  dank. Wat bedoel je met “glasvezelkastje geleverd die je kunt gebruiken”. Betekent dat dat er ook een losse NTU geleverd kan worden of bedoel je daar de inschuif module van de Genexis mee?

Ik bedoel de module inderdaad.

ik heb deze glasvezel zelf aangelegd. Dit is een SC/SC patchkabel van 3m. GPON Kastje van Odido heb ik zelf opgehangen. 


Dat zal via Mijnaansluitng.nl vast geregeld kunnen worden, daar kan @Niejo dan een offerte voor opvragen.

Er hoeft niets verplaatst te worden.


Dus er komen 2 glasvezelkabels binnen bij jou @Niejo , 1 in de woonkamer en 1 in de meterkast???

Kun je van die 2 plekken eens een foto plaatsen?

Glas komt binnen op de FTU in de woonkamer, vandaar met een eigen patchkabel naar de GPON in de meterkast. Dus de glas patch van Odido naar de GPON is gewoon verlengd. 


Plaatje erbij:

De onderste witte helft van dit kastje heeft u in de woonkamer zitten. Klopt dat?

Daar heeft u een glasvezelkabeltje…

... van 3 meter op aangesloten en die loopt naar de meterkast. 

cc @Ik_Combineer 


Plaatje erbij:

De onderste witte helft van dit kastje heeft u in de woonkamer zitten. Klopt dat?

Daar heeft u een glasvezelkabeltje…

... van 3 meter op aangesloten en die loopt naar de meterkast. 

cc @Ik_Combineer 

Dit klopt helemaal. 
 

De grijze kap zit er nog wel op (alleen als afdekking, NTU printplaatje is eruit gehaald). Er komt alleen een glas patchkabeltje (zoals op het plaatje inderdaad) uit wat naar de GPON gaat. 


Ik vermoed dat u van KPN weer zo'n bovenste grijze helft krijgt. Maar die kunt u wel op dat glasvezelkabeltje aansluiten denk ik. Misschien met extra koppelstukje. Het kastje ligt dan alleen wel los in de meterkast. 


Dat zou goed kunnen. Ik ga wel op zoek naar een glasconvertertje in dat geval. 


Reageer