Skip to main content
Antwoord

Laatste stap glasvezel steeds uitgesteld?

• September 3, 2025
  • 20 reacties
  • 159 keer bekeken

Bij ons is al een paar maanden geleden het glasvezel kastje in ons appartement geinstalleerd. Maar wat bleek, de allerlaatste stap, waarbij de straat of wijk aangesloten wordt op het netwerk liet nog op zich wachten.  Inmiddels krijg ik via de postcodecheck de volgende melding te zien:

Op dit moment is het niet mogelijk een (extra) glasvezelaansluiting te maken op dit adres.

We hebben een planning gemaakt en jouw aansluiting kan hierin niet meer worden opgenomen. We werken nog steeds aan de uitbreiding van ons netwerk en maken over een aantal maanden een nieuwe planning. Je krijgt dan misschien wel een (extra) aansluiting op ons glasvezelnetwerk. Doe op een later moment nog een keer de postcodecheck. Je kan de internetaansluiting die je nu hebt gewoon blijven gebruiken.

Maar, ik heb al een aansluiting in huis. Wat gaat hier nu fout?

Beste antwoord door Joep1965

Uw verwachtingen zijn anders dan de realiteit. En dat snap ik ook. Maar heeft kpnnetwerk ergens een tijdsbestek aan u gegeven? Ik denk van niet want dan wekken ze verwachtingen. Geloof me als de aansluiting klaar is dan stromen de brieven binnen. Overigens bent u hier op het forum van de provider kpn. Die kunnen u niets vertellen over de aanleg. Daarvoor kunt u zich wenden tot netwerkbeheerder kpnnetwerk 088-0063744.

20 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

Het zou kunnen dat de andere kant van de kabel nog niet klaar is. Krijg je hetzelfde te zien als je een ander huisnummer opgeeft?

• September 3, 2025

Ja en nee. Het adres van mn buurvrouw geeft dezelfde melding. Het adres van andere buren een compleet andere, maar wel met wachten als rode draad.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

Je zou een haalbaarheidsonderzoek aan kunnen vragen maar ik vermoed toch dat de andere kant nog niet klaar is waardoor er niet opgeleverd kan worden. 

• September 3, 2025

Je zou een haalbaarheidsonderzoek aan kunnen vragen maar ik vermoed toch dat de andere kant nog niet klaar is waardoor er niet opgeleverd kan worden. 

Maar waarom een haalbaarheidsonderzoek? Ze hebben het kastje al in mn meterkast geinstalleerd een paar maanden terug.

Mocht een KPN’er toch meelezen dan zou ik zeggen:

1. Zorg dat de communicatie over die laatste stap van aansluiten van de straat/wijk duidelijker is
  2. zorg dat de postcodecheck begrijpelijkere boodschappen geeft kijkend naar de stap waar iemand in het proces zit

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

Dat kastje zegt helemaal niets over de aansluiting. Er zijn gevallen bekend dat het twee jaar duurde eer de verbinding aktief werd. Misschien moet er nog wel een wijkkast gebouwd worden. Daar gaat kpn niets over zeggen. 

• September 3, 2025

Wel of niet iets over zeggen, de communicatie richting de (toekomstige) klant mag wel wat beter. Als je na dat kastje nog 2 jaar moet wachten, dan zit er toch iets goed fout in je proces?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 3, 2025

Uw verwachtingen zijn anders dan de realiteit. En dat snap ik ook. Maar heeft kpnnetwerk ergens een tijdsbestek aan u gegeven? Ik denk van niet want dan wekken ze verwachtingen. Geloof me als de aansluiting klaar is dan stromen de brieven binnen. Overigens bent u hier op het forum van de provider kpn. Die kunnen u niets vertellen over de aanleg. Daarvoor kunt u zich wenden tot netwerkbeheerder kpnnetwerk 088-0063744.

• September 3, 2025

Beetje flauwe reactie van je, met een hoog gehalte “zo is het nou eenmaal”. Als KPN mij al een abonnement probeert aan te smeren nog voordat de aanleg start, dan is het toch heel logisch dat de consument verwacht dat als het kastje eenmaal geinstalleerd is je dat abonnement ook snel hebt? 

Goeie customer care, met een duidelijke klantreis zou er voor zorgen dat dit soort communicatie gewoon goed opgepakt zou worden.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

Ik heb gezegd dat ik je begrijp maar probeer aan te geven dat de praktijk weerbarstiger is. De provider kpn en de netwerkbeheerder kpnnetwerk moeten van de ACM strikt gescheiden werken. Ze hebben geen toegang tot elkaars systemen. Een medewerker van de klantenservice mag niet bellen met kpnnetwerk om te vragen hoe is met de aansluiting bij GreenGlass. Heb je nu wel een aansluiting?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 5, 2025

Hoi ​@GreenGlass. Ik ben het met je eens dat er veel onduidelijkheid heerst wat betreft jouw glasvezelaansluiting. De klantreis die jij nu doormaakt gaat niet vlekkeloos en je zou gebaat zijn bij meer en duidelijkere informatie. 

Alleen de informatievoorziening komt, zoals Joep1965 al uitlegt van een andere partij, namelijk KPN Netwerk. Zij verzorgen de aanleg en maken de planning hiervoor. Als je meer informatie wilt, dan kun je het gegeven nummer bellen. Hopelijk kunnen ze je daar van meer informatie voorzien. 

Ik snap wel dat het voor jou frustrerend is, nu je de glasvezelaansluiting in je huis hebt, dat de rest nog op zich laat wachten. Maar weet dat je echt aan de beurt komt, wanneer alles zo ver is om je van een werkende glasvezelverbinding te voorzien. 

• October 10, 2025

Inmiddels pogingen gedaan het aangeraden nummer te bellen. Zoals verwacht liep dat niet erg soepeltjes. Het nummer kwam niet uit bij KPN Netwerk, maar gewoon bij de KPN helpdesk. Gelukkig had ik een medewerker die zelf met de aannemer en KPN Netwerk geprobreerd heeft te bellen. Maar dat systemen niet kloppen dat is wel duidelijk. Na 4 maanden geloof ik het wel en wacht ik maar op ODF die binnenkort begint.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Goed dat je een poging hebt ondernomen om tot wat meer informatie te komen. Kon de medewerker je wel wat meer vertellen na contact gehad te hebben met KPN Netwerk en de aannemer? 

En als je wilt, mag je ook wel je gegevens achterlaten in je profiel. Ik kan je niets beloven, maar wil wel eens kijken wat voor informatie ik boven tafel kan krijgen. Vul dan je achternaam en postcode en huisnummer in. Ik ben natuurlijk van de provider KPN, maar misschien kan ik iemand vinden binnen onze organisatie die een lijntje heeft naar KPN Netwerk. 

Geef mij dan hier een seintje wanneer het gelukt is met je profiel. 

• October 13, 2025

Dank voor je reactie ​@Arjan van KPN. Ik heb mijn profiel aangevuld. De medewerkster kon KPN Netwerk zelf niet bereiken. Glaspoort had haar verteld dat het project nog in uitvoering is. Maar toen ik vroeg wat dat dan precies betekend werd ik toch weer naar KPN Netwerk verwezen.

Eerst gaf ze aan dat ze in het systeem zag staan dat er technische obstructies waren. Dat vertaalde ze naar dat mn onderburen geen toestemming hebben gegeven. Maar toen ik haar vertelde dat de kabel er wel zit (ik heb de oranje streng gekregen) en het kastje ook netjes gemonteerd is, kwam er een andere optie. Haar oplossing was om een haalbaarheidsonderzoek aan te vragen. Maar dat kon uiteindelijk niet, waarschijnlijk omdat het project niet was afgerond. 

Wat is niet afgerond? Wij hebben hier nu al bijna 4 maanden de aansluiting in huis. Bij familie was dit echt zo geregeld nadat de straat was aangesloten.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank je voor het invullen! Er zit nog een technische belemmering op het bestellen van glasvezel op jouw adres. Dat kan te maken hebben met de infrastructuur en dat er toch nog iets niet gereed is in de POP of wijkcentrale. Maar het kan ook een administratieve fout zijn. Daar heb ik nu navraag voor uitgezet. Hopelijk krijgen we een antwoord terug waar we iets mee kunnen. 

• October 14, 2025

Dank je wel. Zeer gewaardeerd!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

De technische belemmering is geen administratieve fout, zoals het nu lijkt. De belemmering wordt veroorzaakt door een winkelier of enkele winkeliers die weigeren (vooralsnog) mee te werken aan de doorvoer van de kabel. We hebben wel de vraag bij de woningcorporatie neergelegd om in gesprek te gaan met de winkeliers om medewerking te verlenen. Ook is het de bedoeling dat Fiber Connect (installateur) binnenkort het gesprek op start met deze winkeliers. 

Nu heb ik even gekeken via Google Maps naar hoe de situatie is bij jouw appartementencomplex en dan zie ik niet zo snel winkels onderaan het pand. Kijk ik niet goed of snap jij wel hoe nu winkeliers de doorvoer van de glasvezelkabel in het pand kunnen verhinderen? 

• October 17, 2025

Nee, in mijn hele straat zitten geen winkels. Ik heb de jongens op straat ook gewoon de uiteindelijke kabelbossen uit de appartementen in de doos zien lassen die in de straat ligt. Wel weet ik dat de complexen hier ruimtes en faciliteiten delen, denk bijvoorbeeld ook aan stadswarmte. Ik heb dan eigenlijk 2 vermoedens:

• Het volledige project ligt stil, omdat er ergens 1 kolom is waar men niet verder kan. Zou ik wel gek vinden als alle straten daar “slachtoffer” van zijn en nog niet worden aangesloten. Lopen jullie namelijk ook geld mis.
  • OF, de wijkkast zit op de plek waar ik vermoed dat ie zit en dat is naast/achter een Bagels en Beans. Als je Google Maps er nog even bijpakt zie je die in de grote zijstraat zitten. Daar zitten meer bedrijfjes. Kan ook zijn dat de wijkkast op een andere hoek zit, bij een kapper.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hm, dus geen winkels onderaan het complex. Dan zit de belemmering niet aan jouw kant, maar mogelijk wel aan de andere kant waar de Bagels and Beans zitten. Dat moet dan haast wel. Meer informatie heb ik ook niet los kunnen peuteren, maar weet wel dat we bezig zijn om iedereen met de neus dezelfde kant op te krijgen. Ook kan het geen kwaad om de VVE of Woningcorporatie (met zoveel mogelijk mensen) te laten weten dat er beweging moet komen en dat zij daarin een leidende rol innemen. 

• October 22, 2025

Bedankt in ieder geval voor het verder uitzoeken hoe dit nu zit. Ik vrees dat het dan gewoon wachten wordt. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Graag gedaan tot zover ik iets kon betekenen. Het is verder nog even afwachten inderdaad en hopelijk zal het niet al te lang meer duren!