Skip to main content

binnenkort gaan we verhuizen. Neherpark in Leidschendam, een voormalig PTT-/KPN lab-gebouw nu een Rijksmonument, heeft een zwak internet signaal via koperdraad. Volgens de KPN website en de klantenservice is de downloadsnelheid: max. 30 Mbit/s en de upload 6 Mbit/s. Bij meervoudig gebruik: iTV, PC en iPad kan het TV signaal wegvallen. Onze snelheid nu is ruim 3 keer hoger.

Is er in Neherpark helemaal geen verbetering te verwachten in de nabije toekomst? 

Vooropgesteld dat je TV niet wegvalt aangezien die altijd prioriteit krijgt in de beschikbare bandbreedte. Die bandbreedte is maximaal 8 Mbit per decoder die aan staat.

30 Mbit is niet veel naar hedendaagse maatstaven maar het zal je verrassen hoe bruikbaar het is. iPhones of iPads gebruiken helemaal niet zoveel bandbreedte dat je er iets van zou merken. Eigenlijk kan je alles prima doen behalve downloaden op de PC, dat gaat wel merkbaar langzamer.

Thuiswerken kan ook prima. Video vergaderingen in Teams nemen hooguit enkele Mbits/sec in (2 of 3).

Wat updates betreft: Dit pand kon destijds bij de verbouw (2008 als ik het goed zie) alleen nog maar op een kabel aangesloten worden die direct in de centrale uitkomt waardoor je nu geen VVDSL kan krijgen en dus met ca 30 Mbit zit. Alle straatkasten in de omgeving hebben wel VVDSL en die woningen halen 100 Mbit.

Een groot aantal centrales wordt dit jaar toch nog aangepast voor VVDSL waardoor 30 zou kunnen verbeteren naar 60 tot 70. 

Ik zie dat hier niet meteen gepland staan in de komende paar maanden maar je weet nooit. Ik zie ook maar twee maanden vooruit.

Glasvezel komt hier ook uiteraard, net als bijna heel Nederland maar dat kan nog een paar jaar duren. 


In juli 2010 kregen we op ons huidige adres een aanbod van Interactieve TV van KPN (er was een wijkcentrale bijgekomen, werd gezegd). De eerste jaren werd de snelheid van 50 Mbit/s vaak niet gehaald. Er was dikwijls een ‘vastloper’ in het beeld van de TV.
De laatste jaren is alles goed met een abonnement van 100 Mbit/s.
Helaas worden we verdreven door de te lage snelheid van het internet, die slechts 5 euro korting geeft op het maandbedrag.
Bij ZIGGO heeft een vergelijkbaar abonnement een internetsnelheid van 300 Mbit/s. De keuze is daardoor gemakkelijk.
We zijn 50 jaar klant bij PTT/KPN. Een jaar of 5 geleden was ik als klant uitgenodigd bij het Research Center in Zoetermeer vanwege mijn reacties, voor interview gesprekken.


Die vastloper in de TV van een paar jaren had niets te maken met de snelheid van je verbinding. Dat was gewoon een andere technische fout. 

Jammer dat je KPN gaat verlaten want ik weet zeker dat je met 30 Mbit prima uit de voeten had gekund.