Skip to main content

Hallo,

Ik werk op zolder en heb een bekabelde verbinding tussen mijn laptop en KPN modem.

als ik een speedtest doe varieert mijn download snelheid tussen de 250 en 750 MB, terwijl de upload eigenlijk altijd rond de 950MB is.

Wat kan ik er aan doen om dit te verbeteren?

 

groet,

Hallo @MarkSlagmolen ,

Controleer eerst de ethernetadapter en de netwerkkabel.

Lees hier het hele verhaal: 

 

Controleer je computer

Begin altijd met het checken van je computer. Zodat je zeker weet dat deze de snelheid aankan. En er ook niet op de achtergrond iets draait dat bandbreedte gebruikt.

 

Ethernetpoort, Ethernetadapter, Netwerkkaart

Deze termen worden allemaal wel gebruikt, en er wordt vaak ook hetzelfde mee bedoeld. 

Je computer heeft een netwerkkaart om met andere netwerken te kunnen praten. Op die netwerkkaart zitten verschillende netwerkadapters voor de verschillende soorten verbindingen. De ethernetadapter is degene die zich bezighoudt met een bekabelde verbinding. Aan die ethernetadapter zit de ethernetpoort. En dat is waar je de kabel inplugt.  

Zorg ervoor dat jouw computer beschikt over minimaal een 1 Gbit/s ethernetadapter. En over een 10 Gbit/s ethernetadapter als je optimaal gebruik wilt maken van een 4 Gigabit abonnement. 

Sommige computers hebben geen ethernetpoort maar alleen USB. Hier kun je dan een Ethernet to USB adapter op aansluiten zodat je alsnog bekabeld internet kunt gebruiken. Let er in dat geval op dat je ethernet to USB adapter de snelheid ook ondersteunt. 

Heb je de beschrijving van je computer nog, dan kun je daar vaak in nalezen wat de snelheden van de netwerkadapters zijn. Heb je die niet (meer)? Dan kun je dit ook in je computer zelf opzoeken. Gebruik daarvoor de onderstaande stappenplannen.

Kabelcheck

Als je netwerkadapter de snelheid ondersteunt, kijk of je netwerkkabels goed zijn.

Gebruik minimaal een Cat 5e kabel voor het 1 Gigabit abonnement. Als je gebruik gaat maken van het 4 Gbit/s abonnement heb je ethernetkabels nodig die geschikt zijn voor deze snelheden. Alleen Cat 6 (tot 55 meter) en Cat 6A (tot 100 meter) kabels garanderen deze snelheden. 

 

Software

Je ethernetadapter ondersteunt de snelheid, en je kabels zijn goed. Maar je meet nog steeds een te lage snelheid? Check dan nog deze dingen:

  • Heb je een VPN aanstaan? Zo ja, zet deze uit.
  • Check of je computer in de achtergrond dingen aan het downloaden is. Of misschien juist bestanden uploadt voor een back-up. Zo ja, pauzeer dit. 
  • Zorg dat je besturingssysteem up to date is. 

Herhaal dan de speedtest om te zien of het resultaat beter is. Zo niet, dan gaan we nu kijken naar het modem.

Herstart/Reset apparatuur

Heb je de checks hierboven doorlopen en blijf je een lage internetsnelheid houden?

  • Herstart je modem en computer

Als dit niet (voldoende) helpt,

Let op: eventuele eigen aanpassingen, zoals wijzigingen in de wifi-instellingen, port forwards, etc. gaan verloren. Meer informatie over hoe je deze instellingen weer aanpast vind je in onze Kennisbank per modem uitgelegd.

Doe opnieuw een speedtest om te kijken of de snelheid is verbeterd.

 

Wat als de internetsnelheid laag blijft?

Bekabeld niet goed

Als alles gecheckt is en de snelheid is bekabeld toch niet goed, dan kan een monteur nodig zijn. Meestal ligt het aan iets in je eigen huis, dus check alles goed. Kom je er toch niet uit bel KPN op 0800-0402 (gratis) dan helpt KPN je verder.

 


Beste Noordzee,

ik begrijp dat je zaken eerst moet checken:

-1 Gb kaart in laptop

-UTP cat6 kabel direct in modem.

 

Als de adapter niet goed zou zijn in de laptop, had deze ook de upload snelheid van bijna 1Gb niet gehaald, right?

 

Ben benieuwd welke volgende tips er zijn….

 

groet,

Mark


Beste Noordzee,

ik begrijp dat je zaken eerst moet checken:

-1 Gb kaart in laptop

-UTP cat6 kabel direct in modem.

Ben benieuwd welke volgende tips er zijn….

 

groet,

Mark

Lees dan hierboven vanaf het punt “Software”. 


  • Heb je een VPN aanstaan? Zo ja, zet deze uit. Geen VPN aan
  • Check of je computer in de achtergrond dingen aan het downloaden is. Of misschien juist bestanden uploadt voor een back-up. Zo ja, pauzeer dit. Geen back-up aan het maken
  • Zorg dat je besturingssysteem up to date is. 
    • Windows: Ga naar Windows Update via instellingen en controleer of er nog nieuwe updates beschikbaar zijn. Geen updates nodig.
    • MacOS:  Via systeeminstellingen kun je controleren op updates.

 


@MarkSlagmolen Ookla Speedtest voor Windows programma ook al gebruikt? En dan computerfirewall /virusscanner even uitschakelen.


Maakt niet uit welke speedtest ik gebruik, resultaat blijft hetzelfde.


Hoi @MarkSlagmolen . Als je alles wat ik in dat topic heb geschreven hebt afgevinkt en je weet zeker dat je niks over het hoofd hebt gezien (testen met een andere pc/laptop is redelijk cruciaal)  dan kun je het beste 0800 0402 bellen.   


Reageer