Skip to main content

Hoi,

ik heb mijn abonnement verhoogd naar een snelheid van 500 mbit/s.
Wanneer ik mijn laptop direct aan de experiabox v9 aansluit komt deze snelheid wel binnen.
Op elke andere manier echter niet. WiFi komt niet boven de 70 mbit/s uit, zelfs niet direct naast de experiabox. Ik kom met mijn telefoon (Galaxy S10) ook niet boven deze snelheid uit.

Ik heb inSSIDer Home gedraaid, en die geeft aan dat mijn netwerk altijd rond de -40db zit, wat volgens mij een prima signaalsterkte is.
De wi-fi tuner van KPN heeft tot nu toe alleen ervoor gezorgd dat de snelheid van ongeveer 50 naar ongeveer 70 mbit/s verhoogd is. Daarnaast heb ik ook al meerdere wi-fi kanalen uitgeprobeerd. Die zijn allemaal gelijkwaardig sterk, maar de snelheid gaat er niet van omhoog.

Het gekke is dat de vaste aansluiting in mijn woonkamer ook maar rond de 50 mbit/s halen, Volgens mij zoud deze bekabeld gewoon tegen de maximale snelheid van 500 mbit/saan moeten komen.

Klantenservice (via Chat) heeft me niet echt verder kunnen helpen, met de motivatie dat ik maar een wi-fi versterker aan moet schaffen, en dat er geen snelheidsgarantie boven de 50 mbit/s gegeven wordt. Een wi-fi versterker gaat volgens mij niet veel uithalen wanneer mijn signaalsterkte gewoon meer dan goed is.

Zou iemand mij hier misschien verder kunnen helpen? Want op deze manier heeft mijn verhoogde abonnement totaal geen meerwaarde ten opzichte van mijn oude abonnement. En de ‘oplossingen’  die in de chat zijn geopperd getuigen mijns inziens van geen enkele vakkennis.

Mvg,

Danielle

 

Dat je via wifi maar 70Mbps haalt is inherent aan het feit dat je een 802.11n wifi verbinding via 2.4GHz hebt. Alleen met 802.11ac via 5GHz zal je, onder ideale omstandigheden, wel snelheden van 500Mbps kunnen halen. De Experia Box V9 heeft echter geen 5GHz wifi.

 

Dat je via een bekabeld aangesloten PC maar 50Mbps meet hoort niet.

Gebruik de Ookla speedlink app uit de Microsoft store en kies voor de server van RoutIT B.V. uit Ede. Wat meet je dan? Als dat nog steeds laag is, sluit dan die PC een rechtstreeks op de Experia Box aan met een andere netwerkkabel.

 

Het is onzin dat er geen snelheidsgarantie boven 50Mbps gegeven zou worden, bij glasvezel is de gehele snelheid gegarandeerd.

 

Ik ben er overigens van overtuigd dat die hogere bandbreedte sowieso geen meerwaarde zal hebben omdat jij de bandbreedte met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit zult gebruiken. Helaas hebben mensen geen goed inzicht in hun werkelijke verbruik, maar als je dat zou meten dan weet ik vrijwel zeker dat je zelfs niet eens boven de 100Mbps zal komen. 

In het onderstaand screenshot wordt op een Android tablet op Internet "gebrowsed" terwijl er op een laptop naar een film gekeken wordt.

Er wordt 2,5Mbps verbruikt.

 

Onderstaand hetzelfde, maar nu wordt er op één televisie naar een HD-"Glas" zender gekeken.

Er wordt 14Mbps verbruikt.

 

Het werkelijke verbruik ligt vaak veel, heel veel, lager dan dat mensen denken.

Je moet echt je best doen om boven 100Mbps uit te komen.


Dat je via een bekabeld aangesloten PC maar 50Mbps meet hoort niet.

Nee. Zal waarschijnlijk een brakke kabel zijn. Ik begrijp dat dit de snelheid in de woonkamer is? Want ik lees eerst:

ik heb mijn abonnement verhoogd naar een snelheid van 500 mbit/s.
Wanneer ik mijn laptop direct aan de experiabox v9 aansluit komt deze snelheid wel binnen.

Dit is dus via een kort kabeltje aan de Experiabox?


Hoi wjb,

bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De ‘gegarandeerde’ snelheid waar de medewerker het overhad betrof de gegarandeerde snelheid van wi-fi. Indien dat ook niet klopt, vraag ik me wel af waar ze die informatie vandaan haalt.

Ik snap dat ik niet mijn volledige bandbreedte ga gebruiken, maar ik zie wel dat de Experia box v9 alleen op 2.4 GHz uitzendt (https://forum.kpn.com/internet-9/2-4-ghz-ipv-5-gha-uit-kpn-expertiabox-v9-zxhn-h368n-474182) . Betekent dat dan niet dat ik voor in elk geval het maximaal mogelijke resultaat (hoe hoog dat dan ook zou zijn) een modem nodig heb die wél op 5 GHz uitzendt?

Want de medewerker heeft mij gisteren ook verteld dat ze mij geen nieuwe Experia box mag sturen.
Maar dat lijkt me in dit geval dan wel van toepassing?

Zoals gezegd, in deze situatie zie ik geen aanzienlijk voordeel van het ‘duurdere’ abonnement t.o.v. mijn vorige, daar de snelheidsverschillen mijns inziens verwaarsloosbaar zijn. En overal nieuwe kabels gaan trekken zodat ik wel in de buurt van deze snelheden kan komen lijkt me niet echt wenselijk.:laughing:


 


Dat je via een bekabeld aangesloten PC maar 50Mbps meet hoort niet.

Nee. Zal waarschijnlijk een brakke kabel zijn. Ik begrijp dat dit de snelheid in de woonkamer is? Want ik lees eerst:

ik heb mijn abonnement verhoogd naar een snelheid van 500 mbit/s.
Wanneer ik mijn laptop direct aan de experiabox v9 aansluit komt deze snelheid wel binnen.

Dit is dus via een kort kabeltje aan de Experiabox?

Klopt, de lagere snelheid is, naast de wi-fi, inderdaad via de vaste verbinding in de woonkamer. Direct van de box met een ‘nieuw’ kabeltje krijg ik wel gewoon 500 mbiit/s

Woning is een jaar of 3 oud, dus in theorie zouden die kabels nog goed moeten zijn.


De ‘gegarandeerde’ snelheid waar de medewerker het overhad betrof de gegarandeerde snelheid van wi-fi. Indien dat ook niet klopt, vraag ik me wel af waar ze die informatie vandaan haalt.

Dat klopt inderdaad ook niet, voor wifi wordt geen enkele garantie gegeven.

Waar dat vandaan komt ... uit een grote duim.

 

Ik snap dat ik niet mijn volledige bandbreedte ga gebruiken, maar ik zie wel dat de Experia box v9 alleen op 2.4 GHz uitzendt (https://forum.kpn.com/internet-9/2-4-ghz-ipv-5-gha-uit-kpn-expertiabox-v9-zxhn-h368n-474182) . Betekent dat dan niet dat ik voor in elk geval het maximaal mogelijke resultaat (hoe hoog dat dan ook zou zijn) een modem nodig heb die wél op 5 GHz uitzendt?

Want de medewerker heeft mij gisteren ook verteld dat ze mij geen nieuwe Experia box mag sturen.
Maar dat lijkt me in dit geval dan wel van toepassing?

Het is helaas inderdaad zo dat hiervoor geen nieuwe Experia Box gestuurd wordt.

 

Zoals gezegd, in deze situatie zie ik geen aanzienlijk voordeel van het ‘duurdere’ abonnement t.o.v. mijn vorige, daar de snelheidsverschillen mijns inziens verwaarsloosbaar zijn. 

In de praktijk zal je ook niets gaan merken van die snelheidsverhoging zelfs niet als er overal keurig 500Mbps binnenkomt. De reden is dat je die bandbreedte met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijk bij lange na niet gaat gebruiken. Je kunt elke week vijf liter melk kopen, maar als je er maar één opdrinkt dan spoel je de andere vier dus linearecta door het toilet.


Hi Danielle, welkom op het forum. 

Ik z ie dat wjb je al flink op weg heeft geholpen. Het is inderdaad de vraag of je die volle 500 Mbps daadwerkelijk nodig hebt. Waar gebruik je je verbinding zoal voor?

Klopt, de lagere snelheid is, naast de wi-fi, inderdaad via de vaste verbinding in de woonkamer. Direct van de box met een ‘nieuw’ kabeltje krijg ik wel gewoon 500 mbiit/s

Woning is een jaar of 3 oud, dus in theorie zouden die kabels nog goed moeten zijn.

Hoe moet ik dit precies zien? Hoe is je woonkamer bekabeld aangesloten? Draadloze adapters in je stopcontact? Er zou namelijk geen verschil in snelheid moeten zijn tussen de utp kabel in de woonkamer en een utp kabel in je modem.


Dat je via een bekabeld aangesloten PC maar 50Mbps meet hoort niet.

Nee. Zal waarschijnlijk een brakke kabel zijn. Ik begrijp dat dit de snelheid in de woonkamer is? Want ik lees eerst:

ik heb mijn abonnement verhoogd naar een snelheid van 500 mbit/s.
Wanneer ik mijn laptop direct aan de experiabox v9 aansluit komt deze snelheid wel binnen.

Dit is dus via een kort kabeltje aan de Experiabox?

Klopt, de lagere snelheid is, naast de wi-fi, inderdaad via de vaste verbinding in de woonkamer. Direct van de box met een ‘nieuw’ kabeltje krijg ik wel gewoon 500 mbiit/s

Woning is een jaar of 3 oud, dus in theorie zouden die kabels nog goed moeten zijn.

Uit uw verhaal blijkt toch echt heel duidenlijk dat die kabel naar uw woonkamer gewoon niet goed is. Dat uw woning nog maar 3 jaar oud is, dat doet daar niets aan af. Mogenlijk is hij verkeerd aangesloten ofzo. KPN gaat dit niet (gratis) voor u oplossen, u zult zelf de kabel na moeten laten kijken door een installateur.

Als u de kabel in de woonkamer op uw laptop aansluit, ziet u dan ook reactie op het scherm van uw laptop? Nieuwe verbinding gedetecteerd ofzo? Word via diezelfde kabel ook interactieve tv gekeken?


Een wi-fi versterker gaat volgens mij niet veel uithalen wanneer mijn signaalsterkte gewoon meer dan goed is.

Uw Experiabox heeft geen 5 GHz wifi. Via 2,4 GHz is het redelijk normaal dat je maar 50 mb haalt. Een wifi versterker heeft echter wel 5 GHz en hiermee kunt u dus wel 500 mb halen op uw laptop. Zeker wanneer u die wifi versterker in de woonkamer neerzet, op de plek waar u het meest bent. De wifi versterker dan aansluiten op die kabel, die u dan wel eerst nog ff na moet laten kijken...


In feite is er niets aan de hand, de 500 Mbit/s komt keurig op 1 pc binnen volgens topicstarter, KPN heeft aan zijn verplichtingen voldaan.

 

 


In feite is er niets aan de hand, de 500 Mbit/s komt keurig op 1 pc binnen volgens topicstarter, KPN heeft aan zijn verplichtingen voldaan.

Fantastische uitspraak maar niet echt behulpzaam voor @Danisnelle.


Het gekke is dat de vaste aansluiting in mijn woonkamer ook maar rond de 50 mbit/s halen, Volgens mij zoud deze bekabeld gewoon tegen de maximale snelheid van 500 mbit/saan moeten komen.

Het zou kunnen dat die vaste aansluiting helemaal niet werkt of niet gebruikt wordt en dat je nog gewoon over wifi de snelheidsmeting doet. Dus dan in laptop wifi uitzetten en dan eens weer kijken wat er via die vaste aansluiting gebeurt.

 


Hoi allemaal,

net even een 5 GHz router die ik nog had staan aangesloten aan de experiabox, en via dat draadloze netwerk krijg ik rond de 200 mbit/s binnen. Dus met die redenering zou een wifi versterker met 5Ghz inderdaad uitkomst bieden. Maar het feit dat ik die investering zelf moet doen, terwijl een experia box die wél op 5 Ghz uitzendt zeer waarschijnlijk ook uitkomst zou kunnen bieden, vind ik zelf niet correct.

Overigens lijkt de theorie van de brakke kabel in de muur inderdaad wel correct, dus daar gaan we wel even een nieuwe leggen.

In elk geval bedankt voor jullie input!


Kleine update: de situatie telefonisch aan een andere medewerker van KPN uitgelegd. Deze heeft mij gelukkig wel goed kunnen helpen, mijn Experia Box v9 als defect aangemeld, en me een nieuwe (V10a) toegestuurd. Net klaar met testen, en letterlijk alle problemen uit dit topic zijn nu verholpen.

Ik heb de 2.4 GHz band van de nieuw box uitgeschakeld, en doe op mijn benedenverdieping nu alles via 5GHz, op een kanaal dat maar 1 keer gebruikt wordt hier in de buurt. De wi-fisnelheden variëren nu tussen de 300 mbps op mijn laptop en zo'n 490 mbps op mijn telefoon, en de ‘brakke kabel’ knalt er nu ineens zo'n 510 mbps uit.

Toch wat fijner wanneer je bestanden met een wat hogere bitrate naar je tv wilt streamen.

Fijne jaarwisseling!

Â