Skip to main content
Vraag

Lage internetsnelheid van 18 Mbit/s op 100 Mbit/s DSL abonnement

• February 7, 2026
  • 5 reacties
  • 71 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb sinds 1 januariĀ een abonnement van 100Mbps en krijg er dit voor terug. TV geeft stilstaande beelden, soms wazig en de gids vertoont af en toe niet welke zender (helemaal rechts) er staat. Bij Ziggo nooit problemen gehad, glasvezel willen ze niet aansluiten in ons appartement, terwijl de kabelk voor de deur ligt. Ik weet al wat ik over een kleine twee jaar ga doen.

5 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 7, 2026

Het gaat dus om een DSL verbinding. Dan heb je bij een 100Mbps abonnement een snelheid tot 100Mbps. Ze hebben nooit aan dat je snelheid ook echt 100Mbps moet zijn. Ze garanderen geloof ik de snelheid tot 70% van wat op het adres maximaal haalbaar is. En dat is ook afhankelijk van de afstand tot de centrale bij DSL.

Kun je eens bij de postcode check kijken of ze een daadwerkelijke snelheid aan kunnen geven?Ā 

Maar zelfs bij DSL zou ik ook wel een hogere snelheid verwachten. Zit de modem direct op de hoofdaansluiting in de meterkast?Ā 

Voor glasvezel kun je een gratis haalbaarheidsonderzoek aanvragen. Heeft de vorige bewoner misschien geweigerd dat ze het glasvezel binnen aan wilde leggen of zijn ze daar nog niet aan toegekomen?

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/haalbaarheidsonderzoek-aanvragen

Ā 

Ā 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@PeterLJanssenĀ 

Zo te zien heb je een DSL aansluiting (internet via koperlijn) bij KPN, waarbij je een TOT 100 Mbps abonnement hebt afgelosten.
Bij een DSL verbinding telt de afstand tot de wijkcentrale van KPN een belangrijke rol, hoe verder je van deze wijkcentrale afwoont, hoe langzamer de downloadsnelheid zal zijn.
Gezien jouw snelheid woon je dus verder weg van de wijkcentrale van KPN.

Heb je al gecheckt wat de daadwerkelijke snelheid op je adres moet zijn, dit kun je doen via de volgende pagina (klik op de link):Ā Stel je pakket zelf samen
Vul je postcode en huisnummer in, en ziet in het scherm welke snelheden er worden berekend specifiek voor jouw adres.

Bij een DSL aansluiting is die 100 Mbps downloadsnelheid dus niet gegarandeerd, en is dus afhankelijk van de afstand tussen de wijkcentrale en je woonadres, hoe dichter je bij deze wijkcentrale woont hoe dichter je bij die downloadsnelheid van 100 Mbps zult komen.

Om normaal televisie te kijken in FullĀ HD is 18 Mbps in principe meer dan voldoende, zolang je er maar niets anders naast doen, zoals bijvoorbeeld dat iemand van het gezin achter de PC zit.

Je had in jouw situatie dus beter bij Ziggo kunnen blijven, aangezien Ziggo met een heel ander netwerk werkt (combinatie van glasvezel en coax).

Je zou nog wel even de klantenservice van KPN kunnen bellen via 0800-0402, zodat een medewerker die je te spreken krijgt een lijnmeting kan verrichten, om te checken of er mogelijk problemen zijn op jouw DSL verbinding.

Ā 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 7, 2026

Beste ​@PeterLJanssenĀ heb je wel bekabeld gemeten met 1 pc rechtstreeks aan de modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

Hoe verder je van de centrale woont, hoe langzamer de snelheid wordt.

In je contract staat vermeld wat je reƫel kunt verwachten.

Ā 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 7, 2026

Hallo ​@PeterLJanssenĀ ,

Mijn advies is om voor de TV Digitenne (via MijnKPN) erbij te nemen. Dat kun je in Groningen prima ontvangen. Want voor de ontvangst van KPN TV is jouw internetsnelheid niet optimaal zoals je zelf al hebt gemerkt.Ā 

Verder had je jouw bevindingen een paar dagen geleden ook al gemeld:Ā 

Ā 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@PeterLJanssen, je hebt al meerdere reacties gekregen die je op weg kunnen helpen. Hebben die tips je kunnen helpen?

Zelf ben ik, net als JanD, benieuwd hoe je het precies hebt gemeten. Was dat draadloos, met een bekabeld apparaat of anders? Wij zien niet wat jij ziet, we weten alleen wat jij vertelt. Om mee te kunnen denken hebben we meer nodig zoals je merkt.