Skip to main content

LAN snelheid op TV+, Quantis streaming box (QE700) en Laptop langzamer dan WiFi

• September 26, 2025
  • 11 reacties
  • 95 keer bekeken

Sinds april 2025 met KPN Glasvezel verbonden.

Omdat via speedtest op de KPN TV+ box lager bleek dan de snelheid via WiFi, heb ik dat ook getest met mijn Quantis streaming box en nieuwe LENOVO laptop. In alle gevallen was de snelheid via de ethernet kabel (ook rechtstreeks vanaf de router) lager dan via WiFi.

Daarop heb ik nieuwe kabels gekocht. Ook dit bleek niet de oplossing.

Vervolgens 50 minuten aan de telefoon gehangen met de klantenservice van KPN. Ook hier hadden niet de oplossing voor handen.

Een monteur laten komen was dan een uitkomst. Als het niet aan KPN lag, dan waren de kosten voor mij € 80,00.

De monteur is langs geweest en constateerde dat ook de KPN TV+ box van KPN zelf maar een ethernetverbinding had van 100 Mbps. Datzelfde bleek het geval te zijn met de laptop en Quantis streaming box QE700.

Conclusie: KPN levert wel een hogere snelheid maar dit werkt niet in de KPN TV+ box.

Kosten voor mij € 80,00 echter wel belachelijk dat zelfs de klantenservice dat niet wist.

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 26, 2025

Beste ​@Meijler de TV+-decoder kan technisch bekabeld 1.000Mbit/s aan, maar KPN heeft dit begrensd tot bekabeld 100Mbit/s.

Reden: mij niet bekend.

Als je de TV+ decoder via wifi aansluit, kan deze wel veel hogere snelheden aan.

Je kunt de verbindig, zowel bekabeld als draadloos testen binnen het menu van de decoder.

Je kunt eventueel een klacht indienen via onderstaand formulier en om een tegemoetkoming vragen.

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

Succes

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 27, 2025

@JanD Hartelijk dank voor de informatie.

Het formulier heb ik inmiddels ingevuld en ingestuurd.

• September 27, 2025

100 mbit is meer dan zat voor een tv ontvanger. Een tv stream vraagt maar hooguit 20 mbit ofzo. Dus 1000 mbit op een tv ontvanger is onzin.

Ik zie niet in waarom je hierover een klacht zou willen indienen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 27, 2025

Via LAN is de TV+ box begrenst op 100 Mbps. En zelfs dát is voor de box overkill !!

Een 4k stream voor een van de 4k zenders in dat pakket is 25,2 Mbps. Via een streamingdienst is 4k 15 Mbps. Allemaal ruim binnen die marge van 100.

Via een laptop zou je via LAN wel gewoon de afgenomen snelheid moeten meten. Via kpn.com/speedtest kan een beperking van de browser in de weg zitten. Of de netwerkkaart in de pc of laptop. 

Uitleg over de grens van 100 op de box:

• September 27, 2025

Hier de specificaties van je eigen streamingsbox Quantis QE700:

https://tweakers.net/pricewatch/2221292/quantis-streaming-box-qe700-32gb/specificaties/

Kijk eens onder "Aansluitingen". Wat staat daar?

Ethernet 100Mbps

Als je nu ook nog even het type nr van je laptop geeft, dan kijken we die ook nog ff na.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 27, 2025

100 mbit is meer dan zat voor een tv ontvanger. Een tv stream vraagt maar hooguit 20 mbit ofzo. Dus 1000 mbit op een tv ontvanger is onzin.

Ik zie niet in waarom je hierover een klacht zou willen indienen.

Beste ​@Marlon92 , ​@Meijler wil een klacht indienen dat de klantenservice niet wist dat de TV+ bekabeld begrensd is tot 100Mbit/s en een monteur moest laten komen, dat veel geld kost, daar wil ​@Meijler een vergoeding voor proberen te regelen.

Als mij dat overkomen was, zou ik dat ook doen.😎

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 27, 2025

De hogere snelheid, eigenlijk bandbreedte, is juist om meerdere apparaten tegelijkertijd probleemloos te kunnen gebruiken.

!! Per apparaat is een snelheid hoger dan zo'n 20 Mbps volslagen nutteloos. 

Voor een huishouden is 200 Mbps ruim voldoende. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 29, 2025

Allemaal hartelijk dank voor de reacties en de informatie.

Zoals ik al schreef heb ik de klacht ingediend.

Het ging mij om het feit dat de klantenservice niet weet dat de KPN TV+ box maar 100 Mbps als LAN heeft.
Als dit mij was verteld, dan had ik geen monteur laten komen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 30, 2025

Allemaal hartelijk dank voor de reacties en de informatie.

Zoals ik al schreef heb ik de klacht ingediend.

Het ging mij om het feit dat de klantenservice niet weet dat de KPN TV+ box maar 100 Mbps als LAN heeft.
Als dit mij was verteld, dan had ik geen monteur laten komen.

Dat is inderdaad minder praktisch en terecht dat je dit nog even aanstipt. Excuses dat dit niet goed is gecommuniceerd. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 30, 2025

@Remco van KPN 
Hartelijk van voor je reactie.
Deze reactie (met het oog om er wat aan te doen)is heel anders dan de telefonische reactie van KPN medewerkster (telefoonnummer +31 88 660 7923) op mijn klacht, die ik gisteren 29-09-2025 om 17:01 uur kreeg. Hierin werd gezegd dat ik een monteur had laten komen, dat het aan mij lag en dus de kosten voor mij waren. Ook was zij van van mening dat de klantenservice het punt van de 100 Mbps niet hoefde te weten. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat was een medewerker van de klachtenafdeling zelf? Ik ben zelf als moderator niet in de positie om een klacht te heropenen wanneer de klachtenafdeling daar een oordeel over heeft geveld. Ik ben het met je eens dat een medewerker dit via een zoekopdracht had moeten kunnen achterhalen en het spijt me oprecht dat dit niet is gebeurd in dit geval.