Skip to main content

Hallo 

ik ontdek veel ip nummer met 0.0.0.0 in de router de de lijst wordt alleen maar langer.

ze hebben ook allemaal een uniek mac nummer, het zijn inmiddels 19 te vinden in de router.

wat zijn dit? en kan ik ze blokkeren?

 

Hallo @KPN veilig storing 

 

Staat er op een van je apparaten iets ingesteld als Random MAC adressen / Willekeurige hardwareadressen?

Dat kan een mobiel of tablet maar ook een PC zijn (onderstaande is in Windows 10 te vinden bij de WiFi netwerkinstellingen):

 

 

Als zo'n apparaat waar dat staat ingesteld steeds opnieuw verbinding maakt of probeert te maken zou dat het kunnen verklaren.


Dat kan het niet zijn omdat deze kpn-router de wifi uitgeschakeld is.

ik heb  een andere router daar op aangesloten waar wel de wifi open staat en daar kom ik die random mac adressen op 0.0.0.0 niet tegen.

mijn netwerk is als volgt kpn-router daarop een switch en daarop verdeling voor TV / radio / router voor computer en wifi verbinding (telefoon etc).

bij mij is zo veel mogelijk bekabeld (tv/radio/computers zelfs laptops)

niet vergeten dat de kpn-router van het Chinees met ZTE is, vandaar die argwaan.

en wat mij opvalt is dat ik op ip adres 0.0.0.0 19x verschillende MAC adressen zie waar geen een bekende hardware te vinden is in de lijst van IEEE. 


Dat kan het niet zijn omdat deze kpn-router de wifi uitgeschakeld is.

ik heb  een andere router daar op aangesloten waar wel de wifi open staat en daar kom ik die random mac adressen op 0.0.0.0 niet tegen.

Die 2de router die de WiFi verbindingen verzorgt, deelt die zelf IP adressen uit via DHCP in een andere IP range dan de KPN router?

 

en wat mij opvalt is dat ik op ip adres 0.0.0.0 19x verschillende MAC adressen zie waar geen een bekende hardware te vinden is in de lijst van IEEE. 

Dat lijken mij dan toch Willekeurige hardwareadressen.

Als WiFi op de KPN router echt uit staat en de 2de router heeft een eigen DHCP server dan zou ik verder ook niet weten waar het aan ligt.


Ik heb de KPN router opnieuw gestart en ben die lijst nu kwijt en zie nu de werkelijke aangesloten apparatuur in de lijst in 48 uur tijd ook geen onbekende meet toegevoegd.

het herstarten van die router is dus soms zinvol.