Skip to main content

Langzaam internet op 1Gbit/s glasvezelaansluiting

• April 21, 2026
  • 7 reacties
  • 36 keer bekeken

Ik heb zelf precies hetzelfde probleem, tenminste in één richting (download). Dit begon omstreeks 8 April (eerste screenshot van speedtest.nl).

Ik had 16 Feb dit jaar ook al zo'n probleem (speedtest.nl):

"[FR] Roubaix - 10 Gb/s - OVH.com” 

6.40 MByte/s max, 5.94 Mbyte/s avg DOWN;

177.6 Mbit/s max, 171.5 Mbit/s avg UP (12ms latency avg)

Na het uitschakelen van IPv6 kreeg ik het beter en meer zo als het eruit hoort te zien (beiden richtingen):

"[FR] Roubaix - 10 Gb/s - OVH.com” 

94.86 MByte/s max, 94.60 Mbyte/s avg DOWN;

90.35 Mbit/s max, 86.78 Mbit/s avg UP (12.31ms latency avg)

Sindsdien gebruik ik alleen IPv4 voor mijn KPN verbinding (ingestelt op modem en mijn host adapters).

Betreft: Bellen op het 0800 Nummer heeft geen zin, want de robot/AI die opneemt verwijst naar de online pagina's die dan eindigen bij niet funktionerende online tester “Servicetool traag internet”.

Dit blijft hangen - ik heb de pagina uren lang open laten staan, en niks, alleen “Een moment geduld alsjeblieft, dit kan soms even duren”. (ja, tot sint juttemis)

De Modem is al meerdere keren opnieuw doorgestart zonder verbetering.

Tests met speedtest.nl op “[NL] Amsterdam - 40 Gb/s - VDSina” sinds 8 April:

08-APR-2026 7.83 MByte/s max, 6.86 Mbyte/s avg DOWN;

167.0 Mbit/s max, 160.7 Mbit/s avg UP (7.3ms latency avg)

13-APR-2026 6.05 MByte/s max, 5.21 Mbyte/s avg DOWN;

111.3 Mbit/s max, 104.4 Mbit/s avg UP (13.7ms latency avg)

16-APR-2026 3.65 MByte/s max, 2.91 Mbyte/s avg DOWN;

104.3 Mbit/s max, 96.68 Mbit/s avg UP  (18.1ms latency avg)

17-APR-2026 11.96 MByte/s max, 10.88 Mbyte/s avg DOWN;

214.6.0 Mbit/s max, 208.6 Mbit/s avg UP (8.8ms latency avg)

21-APR-2026 3.26 Mbit/s max, 2.91 Mbit/s avg DOWN;

136 Mbit/s max, 124.1 MBit/s avg UP (13.81mx latency avg)

Windows 11 eigen speedtest liet op 17 April het resultaat in Megabit/s zien: 135,83 Mbit/s Download en 852,77 Mbit/s upload. Deze laat trouwens niet zien “waar”(welke host) het test. Op dat moment was speedtest

How het kan da UP(load) een paar keren hoog boven de Gigabit komt snap ik ook niet - begrenzen jullie de lijnen niet ?

Het zou kunnen dat de Fiber aansluiting in één richting foutief is (naar het kastje dat met de Modem verbonden is), maar waarom maar in één richting ? Ik zie ook niet hoe ik dit ooit zelf zou kunnen verhelpen.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag gemaakt

7 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2026

Ik heb zelf precies hetzelfde probleem, tenminste in één richting (download). Dit begon omstreeks 8 April (eerste screenshot van speedtest.nl)

….

P.S. ik heb Gigabit van KPN in beiden Richtingen met een KPN Box 16.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2026

Ik heb zelf precies hetzelfde probleem, tenminste in één richting (download). Dit begon omstreeks 8 April (eerste screenshot van speedtest.nl)

….

P.S. ik heb Gigabit van KPN in beiden Richtingen met een KPN Box 16.

Sorry, KPN Box 12, niet 16 ...

rvk01
Slimmerik
  • April 22, 2026

How het kan da UP(load) een paar keren hoog boven de Gigabit komt snap ik ook niet - begrenzen jullie de lijnen niet ?

Lijnen worden “begrenst” op de afgesproken abonnements-vorm. Niet lager. De reden waarom je boven de 1Gbps uit kan komen is een onbetrouwbare speedtest.

Ten eerste… het is altijd het beste om BUITEN een browser te testen. Op Mac en Windows heb je voor speedtest.net ook apps (van Ookla zelf) in de Microsoft en Apple Store (op de machine zelf). Deze geven een betrouwbare test dan via een browser.

Verder…. heb je dit getest met een bekabelde computer??? De schommelingen lijken mij dat dit via WiFi getest is. Als dat zo is… speedtesten moet je eigenlijk altijd bedraad uitvoeren om WiFi verstoringen uit te sluiten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 22, 2026

Vooledig Gigabit bekabeld, ja. Dus die dchommelingen liggen niet aan mijn kant van het netwerk.

De speedtest doe ik vanuit Firefox op speedtest.nl, niet met een app, behalve als ik wel wifi gebruik vanuit mijn mobiele telefoon of die ene keer met de windows 11  speedtest.

Hoe krijg ik jullie zo ver om de Fiber aansluiting zelf te testen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 22, 2026

P.S.  omdat ik ook van thuis uit werk, moest ik mijn werklaptop van bekabeld KPN naar wifi van Zoggo overgaan, wat het gebruik van internet meteen gestabiliseerd heeft, ook al is het met lagere bandbreedte. 
Een”necessary evil” om aan de problemen met mijn KPN aansluiting te ontkomen.

rvk01
Slimmerik
  • April 22, 2026

Hoe krijg ik jullie zo ver om de Fiber aansluiting zelf te testen?

De community hier is “klant helpt klant”. Dus “jullie” zijn ook maar klanten.

Je kunt hier wachten tot er een moderator langskomt en misschien iets kan regelen. Of je kunt de klantenservice bellen om het een en ander sneller te laten regelen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@olafL66. Welkom op de KPN Community! Dat zijn niet erg hoge snelheden die je met je speedtest meet. Daar zou ik ook van balen met een 1 Gbit/s verbinding. 

Er gaat wel duidelijk iets mis ergens in de verbinding, zover is het wel duidelijk. Maar waar dat is nog even de vraag. Om te beginnen zou ik adviseren om het glasvezelkastje/NT en je modem eens te resetten. Het glasvezelkastje hoef je enkel 2 minuten van de stroom te halen en daarna kun je je modem resetten. Is dit wel een KPN Experia Box? Sluit anders deze even aan om mee verder te testen. 

Zorg ervoor dat na het resetten geen apparaten verbonden zijn en dat er geen kabels in de Experia Box zitten. Mocht je dus eigen netwerkapparatuur hebben, sluit dit eerst dan nog niet aan. Doe vervolgens de ethernetkabel van de computer bekabeld waarmee je een speedtest wilt gaan doen in het modem. Probeer dan eens een speedtest te doen via de kpn.com/speedtest en kijk dan eens welke snelheden je haalt. Dan meet je echt de maximale snelheid die mogelijk is met je verbinding. Verbind daarna ook nog een telefoon of tablet via de Wifi en doe nog een keer een speedtest. Mocht je bekabelde test weer laag uitvallen, dan kun je met de Wifi test checken of in de bekabelde verbinding ergens een bottleneck in zit. 

Mochten beide tests laag uitvallen, dan raad ik je aan om een belafspraak te maken met onze helpdesk. Je hoeft dan niet in de wachtrij te staan, maar wordt gebeld op een moment dat het jou uitkomt. Je hebt dan ook direct een medewerker aan de lijn. Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina). 

Laat maar weten wat er uit de speedtests is gekomen en of je toch de hulp van de klantenservice in hebt moeten roepen!