Skip to main content

Mijn DVS 650 lijkt niet goed te werken. Beneden heb ik een Experia V10A en daar de DVS 650 aan gekoppeld. Boven een DVS 650 met daaraan weer een V10A gekoppeld. Vanwege werk ben ik vaak VPN verbonden maar dat geeft problemen. Zonder VPN heb ik 120 Mbps down en zo'n 30 Mbps up snelheid. Met VPN nog maar zo'n 15 Mbps down en 10 - 15 Mbps up. Dit is als ik de DVS 650 ertussen heb zitten op de bovenverdieping. Haal ik de DVS 650 er nu tussenuit dus puur op de V10 die beneden staat en VPN verbonden dan is de downloadspeed ineens 30 Mbps en upload ook ongeveer hetzelfde. Zonder VPN schommelt het een beetje maar ook vaak nog 100 - 115 Mbps download en 20 - 30 Mbps uploadsnelheid. Tevens vreemd dat er zo'n groot verlies in zit als ik VPN verbonden ben lijkt me? Is er iets aan te doen want zonder de DVS 650 is het bereik op de zolder weer te laag. Ik ben eens benieuwd naar uw antwoord in deze.

U heeft 2x een Experiabox v10a in uw netwerk? Dat kan helemaal niet. Dat zorg alleen maar voor problemen.


Excuses Nick, het is een wifi-versterker de Arcadyan Dualband. Wellicht maak ik de fout dat ik hem aan heb gesloten boven op de DVS 650? Ik lees ook dat de DVS 650 geen wifi versterkt maar is die dan alleen maar bedoeld om een tweede tv-ontvanger aan te sluiten?


Goedemorgen @Olaf R, de DVS650 versterkt inderdaad geen wifi, deze doet eigenlijk niet meer dan een internetkabel maar dan via het lichtnet. Omdat de kwaliteit van het lichtnet vaak een stuk minder en deze ook nog eens storingsgevoeliger is dan een internetkabel geeft dit helaas vaak een wat mindere verbinding.


Bedankt Thomas, inmiddels heb ik de DVS650 er tussenuit gehaald en wel een iets stabieler signaal. Het grootste probleem is als ik VPN gebruik, dat is een drama. Kan dat aan de experia 10A liggen? Ik kom er telefonisch met KPN ook niet uit maar hoor ook uit de bujrt meer klachten!


Hallo @Olaf R , waar gebruik je VPN voor, voor een veiliger verbinding naar je werk?

 

 


Hoi Jan, ja ik moet inloggen op een VPN verbinding die is ingesteld door mijn werkgever. 


De V10a moet hier gewoon prima mee werken. Met een VPN zul je wel altijd wat snelheid verliezen omdat je daarmee test via je bedrijfsnetwerk wat je waarschijnlijk ook nog met je collega's zult delen.


Met naar ik vermoed een “VPN Client” op een PC / laptop ingesteld.
Kun je verlies van rendement / vertragingen verwachten m.b.t. de volgende factoren.

-- Matige CPU van de laptop.
-- Matige hard-/software van de VPN-server op je werk
-- Gebruikt VPN protocol (het ene protocol is efficiënter als het andere).
    Daar weer aan gerelateerd het gebruik van UDP of TCP.
-- Mate van versleuteling (meer versleuteling kost meer rekenkracht).
-- Wel- of geen compressie.
-- De efficiency van de VPN-server op het werk.
-- internet-snelheid van VPN client en server, waarbij upload, een download aan de andere kant is,
    en andersom. De slechtste verbinding daarin bepaalt de snelheid.
-- beschikbare bandbreedte m.b.t. VPN voor de connectie van je werk.


Hi Babelonia, dank voor jouw duidelijke uitleg. Ik ga het nog eens opnemen met onze IT-afdeling en kom er nog op terug. Als ik een dsl test doe via Google dan krijg ik wel een verslag van de downloadsnelheid maar de uploadsnelheid blijft altijd in de ‘klok’ hangen. Heel soms geeft gij die weer en dan heel laag ook zonder VPN. 


VDSL is nu niet echt efficiënt door de relatief lage upload snelheid.
Opgemerkt in welke richting je hoofdzakelijk betanden up-of download.
Heeft je werkgever ook VDSL, zijn van beide zijden de trage upload snelheden bepalend.

Omdat speedtesten in jou geval zelfs niet eens worden afgemaakt.
Vraag me af of er om die reden niet nog wat onregelmatigheden in je connectie zitten?

Ter referentie enkele testen die ikzelf zojuist heb uitgevoerd.  Server telkens RoutIT - Ede
Glasvezel internetconnectie (voormalig Telfort) 100/100 Mbps.
De internet verbindingen aan de andere kant waar ik mee test, zijn sneller.
De beperkingen in snelheid zitten in mijn geval dus vooral in mijn eigen connectie.
Daarnaast komen ook andere factoren naar boven door minder goede efficiency e.d.

Lenovo laptop op pakweg 5 meter van mijn router 5 GHz Wifi verbinding.
Zijn normale snelheden die ik met een bekabelde verbinding ook heb.
 

 

Verbinding naar een VPN-server met KPN 500/500 Mbs glasvezel netwerk. VPN protocol OpenVPN:
VPN-server op een NAS geïnstalleerd:

 

Dezelfde verbinding maar dan met het meest onveilige PPTP VPN protcol:
VPN-server in dit geval actief op de hoofdrouter (DrayTek 2960):

 

Verbinding naar een VPN-server met T-Mobile 1Gb glasvezel netwerk. VPN protocol L2TP/IPSec.:
VPN-server op een NAS geïnstalleerd.  (Opvallend de hogere pingtijden via T-Mobile):

 


We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!


Beste Thomas, zo eenvoudig is het helaas niet en ik ben geen expert. Ik ben niet tevreden over de verbinding in huis aangezien de snelheid nogal eens schommelt. Het antwoord is zo veelomvattend dat het uitzoekwerk en tijd kost. Liever zou ik een KPN wifi expert thuis hebben om te zien wat er aan de hand is. Zelf heeft het me al heel wat uren en ergernis gekost en ook de Arcadyan die ik van KPN heb geeft af en toe problemen. Bijvoorbeeld het verbinden met de Iphone likt alleen maar zonder privé  netwerk. Erg frustrerend en moeilijk om uit te zoeken of te vinden waar dit nu aan ligt. 


Ik vermoed dat je teveel variabelen door elkaar heen met elkaar vergelijkt?
Het is dan moeilijker uit te vissen waar het probleem zit.

Eerst zorgen voor de basis, dat je thuis op plekken waar je werkt een goede connectie hebt (zonder VPN). Een powerlinie is slechts een halfbakken oplossing. Het kan goed werken, maar ook slecht.
Als dat al niet optimaal werkt, beter daarvoor al meteen naar een andere oplossing zoeken.
Zou adviseren gewoon de bekabeling door te trekken naar ruimtes boven. En van daaruit verder.


Hoi Babylonia, het is inderdaad een lastig verhaal. De grootste uitdaging lijkt dan ook dat als je een speedtest doet het vaak wel redelijk goed lijkt te gaan maar dar er af en toe toch haperingen zijn in de verbinding. Dat is met VPN, zonder VPN natuurlijk hetzelfde. Zoals je nu aangeeft zou je denken dat je beter niet meer draadloos kunt werken. Zou het dan toch te maken kunnen hebben met de telefoonlijn die nog steeds wordt gebruikt door KPN? Buren hebben om dezelfde reden gekozen voor een andere provider (Ziggo) en hebben nergens last meer van? Ik wil graag klant blijven bij huidige provider en zoek naar een oplossing. Blijkt dat ik er zelf niet goed uitkom en wil liever geen gaten door mijn hele huis boren als dit niet nodig is. Zou er een eenvoudigere oplossing zijn denk je?


De grootste uitdaging lijkt dan ook dat als je een speedtest doet het vaak wel redelijk goed lijkt te gaan maar dar er af en toe toch haperingen zijn in de verbinding. Dat is met VPN, zonder VPN natuurlijk hetzelfde.

Zonder VPN, is er geen enkele reden dat er dan wel haperingen zouden mogen zijn.
Als je daarin al haperingen ervaart, dan uiteraard evengoed (en nog kritischer) met een VPN connectie.

Als je daarin (dus zonder VPN) al haperingen hebt, is de basis van je netwerk gewoon niet goed.

 

Zoals je nu aangeeft zou je denken dat je beter niet meer draadloos kunt werken. Zou het dan toch te maken kunnen hebben met de telefoonlijn die nog steeds wordt gebruikt door KPN?

Draadloos in de zin van die “powerlines” kan ik me wel voorstellen. Teveel andersoortige interferenties op een stroomnet, wat op zichzelf helemaal niets met een “internet verbinding” te maken heeft.
Dat “internet” nog over het stroom netwerk kan, kun je zien als een “bijproduct”. Niet de hoofd opzet van een “stroom netwerk”. Ofwel kiezen voor powerlines, is vanuit die gedachte al een “surrogaat” oplossing.

Verder is een DSL-verbinding uiterst gevoelig voor storingen en interferentie.
Daar zou je sowieso “als basis” al moeten zorgen voor echt optimale bekabeling en schone contacten.
Zitten daar als storingen, is de basis al verkeerd.


M.a.w. dit is niet door mij aangelegd en zou KPN naar moeten kijken om optimale verbinding te kunnen garanderen?


Vanaf het ISRA-punt waar de verbinding in je huis binnenkomt is je eigen verantwoordelijkheid.
Dus het stuk tussen ISRA-punt en je modem/router.  Daar kun je al zorgen voor optimale connectie.

Heb je daarbij ook nog een keer een “bouwvallig” oud ISRA-punt is alleen dat zaak voor KPN.
(Overigens vermoed ik niet dat het op dat stuk al verkeerd gaat, want je geeft al aan dat je normaal 120 Mbps download hebt, en 30 Mbps upload).

En hoe zit het in de connectie bij je werkgever?
Wat heeft die voor internetaansluiting en netwerk apparatuur?


Eerst is mijn aansluiting thuis belangrijk. Als die goed is kan ik pas iom mijn werkgever gaan als het daarna over VPN moeizaam verloopt. Anders heb je gelijk en halen we wellicht teveel disciplines door elkaar. Die 120 Mbps haal je soms wel en soms bij lange na niet. Misschien toch het ISRA punt? Wie zal het zeggen en wie mag dat testen?


Die 120 Mbps haal je soms wel en soms bij lange na niet.

Enige marge (bij VDSL) zul je altijd wel hebben, maar als daar enorme verschillen inzitten, lijkt me in de basis in je aansluiting daar al het een en ander fout?  Wat opties om te vergelijken:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/modem-te-ver-van-isra-punt-510487


Mijn V10A zit rechtstreeks naast het ISRA punt. 


En wat voor apparaten zitten er omheen?  Diverse ander elektronische apparaten er pal naast kunnen daar een negatieve invloed op uitoefenen door elektromagnetische interferentie..
Kun je eens een fotootje plaatsen van de situatie?