Skip to main content

De verbinding met mijn modem via WiFi is zeer traag (~19Mb) en instabiel. Deze snelheid wordt op meerdere apparaten bereikt en is niet afhankelijk van de afstand tot het modem. Verder heb ik soms wel een signaal op mijn iPad, maar geen internet toegang. Ook valt het signaal soms helemaal weg, wat bv tot gevolg heeft dat een Google speaker offline gaat en via een power-cycle pas weer online te krijgen is.

Deze problemen treden alleen op als ik direct ben verbonden met het modem: connectie via 2 aangesloten KPN versterkers gaat prima (~500Mb).

Locatie en herstarten van zowel modem als apparaten geeft geen oplossing.

WiFi manager geeft geen oplossing en lijkt een vrij zinloze applicatie: een 19Mb link wordt blijkbaar als goed bevonden.

Graag zou ik mijn modem vervangen zien worden.

Bij voorbaat dank.

Zou je dan kunnen toelichten welk modem je op dit moment in gebruik hebt? Kun je ook verder toelichten hoe de rest van de opstelling eruit ziet? Om welke versterkers gaat het en hoe zijn die verbonden met het KPN modem? 

 

 


Het modem is een KPN Box 12. De twee SuperWifi 2 versterkers zijn via ethernet kabels verbonden.


19 Mbit/s is in deze opstelling dan wel erg laag. Hoe ver staan de versterkers van het modem. Je zou ook de keten even opnieuw kunnen opbouwen. Beginnen met het plaatsen van het modem, dan de Wifi Manager draaien en daarna de versterkers weer plaatsen. 


De modem staat in de meterkast, één versterker op zolder, de andere in een aanbouw van de woonkamer.

ik heb het volgende gedaan en gemeten:

Snelheid gemeten in de kamer: 20 Mb

Gemeten binnen een meter van het modem: 30 Mb

Zonder versterkers (uitgeschakeld): geen verschil

Na Power-cycle van het modem: 80 Mb (onverklaarbare verbetering maar nog steeds heel slecht)

Na aansluiten versterkers: geen verschil

De dag erop: 500Mb! Normaal kreeg ik deze snelheid alleen wanneer verbonden met een versterker. Volgens het modem interface ben ik nu verbonden met het modem.

Dus het probleem lijkt zich nu verholpen te hebben (voor zolang het duurt).

Zojuist weer het andere probleem: min iPad is verbonden met mijn netwerk, maar er is geen contact met het internet. Andere (bedrade) apparaten hebben op dat moment geen last hiervan. Pas na herhaaldelijk uitschakelen van wifi en het connecten naar een ander netwerk is de verbinding weer terug.

conclusie: weinig vertrouwen in het modem.

 

 


Helder @Gebruiker1888, bedankt voor de uitgebreide testmethodiek en terugkoppeling hiervan. Ik ben blij dat er dan wel wat schot zit in de snelheid en ik hoop oprecht dat dit zo blijft. We blijven uiteraard ook met regelmaat nieuwe updates voor dit modem ontwikkelen en uitrollen. 


De snelheid is nu nog steeds goed. Ik blijf echter zitten met het feit dat mijn iPad ongeveer één keer per dag internet connectie verliest (wel wifi signaal).


And the story continues…..

Gedurende een week de versterker in de aanbouw uitgeschakeld. Geen problemen ondervonden.

Na het weer inschakelen binnen een dag: iPad wel verbonden maar geen internet verbinding, een Google speaker kan geen verbinding maken.

Hierna de versterkers omgewisseld: gedurende een hele week geen probleem. Terug naar de originele opstelling: binnen een dag geen internet verbinding met de iPad.

Conclusie: één van de versterkers genereert mijn problemen!


Overgestapt op Ziggo: geen probleem meer ;-)