Skip to main content
Antwoord

Leefbaar Krimpen maakt zich zorgen omdat KPN geen glasvezel aanlegt

• September 30, 2025
  • 12 reacties
  • 204 keer bekeken

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

https://www.hetkontakt.nl/krimpenerwaard/nieuws/438093/leefbaar-krimpen-waarschuwt-voor-glasvezelmonopolie-inwoners-

Onnodig te vermelden dat ik deze zorgen zeker deel. 

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Wewa, goed dat je je zorgen hier deelt. Hopelijk zijn die nu wat minder! 

Wat Marlon aangeeft klopt en dit benoemen we zelf ook: Glasvezel aan? Koper uit! | KPN Community

Op de plekken waar een glasvezelnetwerk ligt, is een koperverbinding niet meer nodig. En dus zetten we op deze plekken koper uit. Zo hoeven we daarna niet langer 2 netwerken tegelijk actief te houden.

Hoe werkt het uitzetten van koper?

Wees gerust. We willen niet dat jij zonder internet komt te zitten. We zetten de koperverbinding daarom pas uit als de nieuwe glasvezelverbinding aan staat.

En dit begint natuurlijk met de aanleg van het glasvezelnetwerk per regio. In het artikel Glasvezelaanleg bij KPN: Hoe werkt het? leggen we je uit hoe dit precies in zijn werk gaat en wat jij kan verwachten.

Wat betreft de mogelijkheden van glasvezel daar via ons netwerk, dat is afwachten wat de toekomst brengt. 
Via de Glasvezelcheck kun je in de gaten houden of er wat op de planning komt. 

Hopelijk is het kopernetwerk tot die tijd voldoende. 🙂

12 reacties

• September 30, 2025

Hoe komt men erbij dat het coax netwerk van Ziggo verdwijnt? En er ligt toch gewoon koper? Dat blijft toch gewoon werken zolang KPN geen glasvezel legt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Onnodig te vermelden dat ik deze zorgen zeker deel. 

Een storm in waterglas. Aangezien Glaspoort (½ van KPN) wil Delta overnemen, moet men daar zorgen maken over duopolie van KPN en Ziggo.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/glaspoort-en-delta-fiber-netwerk-vragen-een-vergunning-aan-voor-overname-concentratiemelding

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 30, 2025

@TDN een deel van Delta aansluitingen, geen volledige overnamen. Het gaat om 200.000 van de 1.7 miljoen aansluitingen die ze hebben. 

Verder deel ik wel je zorgen Wewa, voor KPN is het uiteraard goed maar ik hoop zelf dat er een hoop competitie op glasvezellandschap blijft. Dat drijft innovatie in mijn ogen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

@TDN een deel van Delta aansluitingen, geen volledige overnamen. Het gaat om 200.000 van de 1.7 miljoen aansluitingen die ze hebben. 

Dat is al een concrete plan, de moet eerst de goedkeuring van ACM krijgen. Verder volgens gerucht wil KPN of Ziggo Delta volledig overnemen, vooral omdat Delta en KPN weinig overlappende glasvezel-gebieden hebben. Het kan ook zijn. dat Ziggo de kabel-taak van Delta in Zeeland wil overnemen, en KPN via Glaspoort de glasvezel-taak van Delta

Glasvezelstrijd barst los: waarom KPN en Ziggo nu jagen op Delta en ODF

Dat drijft innovatie in mijn ogen.

Ja, ik hoop ook dat Delta blijft bestaan. KPN deed niets tot Delta veel voorsprong kreeg in glasvezel-uitrol en -techniek.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 30, 2025

Die overname van Deltafiber aansluitingen door Glaspoort betreft toch alleen de buitengebieden? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 30, 2025

In de persberichten wordt over dunbevolkte gebieden gesproken. Dus dat zal inderdaad buitengebieden zijn. 

• September 30, 2025

Krimpenerwaard, dat deed mij denken aan een eerder onderwerp, over coax die werd uitgezet, van caiway ( is nu delta ) 

( en dat kon ik nu voor de verandering wel snel terugvinden wegens een juiste, unieke zoekterm )

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 2, 2025

Hi ​@Wewa, goed dat je je zorgen hier deelt. Hopelijk zijn die nu wat minder! 

Wat Marlon aangeeft klopt en dit benoemen we zelf ook: Glasvezel aan? Koper uit! | KPN Community

Op de plekken waar een glasvezelnetwerk ligt, is een koperverbinding niet meer nodig. En dus zetten we op deze plekken koper uit. Zo hoeven we daarna niet langer 2 netwerken tegelijk actief te houden.

Hoe werkt het uitzetten van koper?

Wees gerust. We willen niet dat jij zonder internet komt te zitten. We zetten de koperverbinding daarom pas uit als de nieuwe glasvezelverbinding aan staat.

En dit begint natuurlijk met de aanleg van het glasvezelnetwerk per regio. In het artikel Glasvezelaanleg bij KPN: Hoe werkt het? leggen we je uit hoe dit precies in zijn werk gaat en wat jij kan verwachten.

Wat betreft de mogelijkheden van glasvezel daar via ons netwerk, dat is afwachten wat de toekomst brengt. 
Via de Glasvezelcheck kun je in de gaten houden of er wat op de planning komt. 

Hopelijk is het kopernetwerk tot die tijd voldoende. 🙂

• October 2, 2025

Men wil gewoon KPN. En men is er achter gekomen dat KPN niet levert over de huidige glasvezelkabel van Delta. Dus nu loopt men te sputteren over monopolie. 

Als KPN glasvezel had aangelegd en Delta niet, dan had dit persbericht niet bestaan.

Zo simpel is dat. 

Een ieder die geen monopolie wil, die moet heel snel klant worden van Delta. Zodat Delta een grote betrouwbare provider word die kan concurreren met KPN. Het hele verhaal zit wat dat betreft zo hypocriet in elkaar als het maar zijn kan. Het enige wat men wil is KPN. En verder wil men helemaal niks.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 2, 2025

Ik maak me nog steeds grote zorgen want bij de glasvezelcheck van KPN staat bij mijn postcode NIKS GEPLAND…

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

Maar wat zijn je zorgen dan? Op dit moment kan je dan internet krijgen via de DSL kabel van KPN en dat is ook goed toch? (Thuis ben ik er dik tevreden over) 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik heb zelf ook lang met de DSL kabel gewerkt en had daar nooit problemen mee, zit dat bij jou anders ​@Wewa

Dat er nu niks op de planning staat is gelukkig geen permanent feit. Daar kan in de toekomst nog verandering in komen. 🙂