Skip to main content

Krijg net mail binnen met tevredenheidsonderzoek van dit bedrijf.

Afzender weliswaar campagne(at)kpn.com.

Toch?? Is dit legitiem?

Is de afzender een @kpn.com mailadres? Dan is dit geen phishing en daarmee 100% te vertrouwen.

Er is al eerder een topic geweest over dit e-mailadres. Toen ging het om een bepaalde nieuwe abonnementsvorm. 

De e-mail is dus wel van KPN afkomstig. 

 


Is de afzender een @kpn.com mailadres? Dan is dit geen phishing en daarmee 100% te vertrouwen.

Dat lijkt me toch wel beetje stellig, een afzend adres kan best gespoofd zijn.

Als je daar een email naar toe stuurt dan komt die wel zeker bij dat domein aan.

Net als bij papieren post en telefoonnummers, als afzender kun je alles invullen maar je heb maar 1 inkomend adres of nummer.


kpn.com maakt gebruik van SPF records:

 

PS C:\Windows\System32\WindowsPowerShell\v1.0> Resolve-DnsName kpn.com TXT

kpn.com TXT 27 Answer {v=spf1
include:spf.branded.safemail.kpn.com
~all}
sjors@MBP-Sjors ~ % host -t txt kpn.com
kpn.com descriptive text "v=spf1 include:spf.branded.safemail.kpn.com ~all"

 

Lang verhaal kort, zolang je een redelijke mailprovider hebt checkt deze als het goed is standaard de SPF records en indien het geen match is zal deze gemarkeerd worden als spam/phishing (als het goed is tenminste 🙂 )

Zeker als de mailservers ook niet in de lijst van de MX records voorkomt. 

Kort samengevat: Met dit soort dingen zal ik gewoon de spamfilter vertrouwen, daarnaast zou ik ook nooit te veel gegevens doorgeven via een dergelijk onderzoek (Geen naam, toenaam telefoon nummer etc.) 


He Sjors !

Dank voor aanvulling, jij weet er veel meer van, ik weet dat het in het verleden uiterst eenvoudig was, toen kon je alles invullen als afzender.


Opzich is een mail gespoofed versturen net zo makkelijk als vroeger, alleen zijn de spamfilters een stuk slimmer geworden dankzij deze best practices :) 

Je kan een SPF record als een whitelist systeem zien, KPN.com zegt eigenlijk dat wat er vermeld staat in spf.branded.safemail.kpn.com veilig is. 

Wat neer komt op deze IP ranges:

sjors@MBP-Sjors ~ % host -t txt spf.branded.safemail.kpn.com 
spf.branded.safemail.kpn.com descriptive text "v=spf1 ip4:213.75.38.84/32 ip4:213.75.38.85/32 ip4:213.75.38.86/32 ip4:213.75.38.88/32 ip4:195.121.3.35/32 ip4:195.121.3.36/32 ip4:195.121.3.37/32 ip4:195.121.3.38/32 ?all"

Let hierbij wel op, een spamfilter (Mits die.niet in het stenen tijdperk leeft 😉 ). kijkt hierin alleen naar de sender. 🙂 Daarnaast kan een account ook nog gehackt zijn dus het blijft wel noodzakelijk om na te denken of je het wel echt kan vertrouwen :) 

Gelukkig staat de markt niet stil en maken we het met z’n allen crimineeltjes zo moeilijk mogelijk. :smile:


Hoi Peter, 

Dat e-mailadres is inderdaad het adres dat wij gebruiken voor sommige campagnes. Wat staat daar precies in? Zou je hem door willen sturen?


Dank voor het checken, @Alex_P .

Nu de mail weer terugzoeken… en dat onderzoekje doen. :relaxed:


Ook voor de andere meelezers: dit specifieke mailtje komt van ons, er wordt ook doorgelinkt naar een kpn.com pagina voor een onderzoek. 🙂 Wees er altijd kritisch op en kijk ook goed naar welke websites de links gaan. Wij zullen je nooit vragen om je gegevens ergens in te voeren of te verifiëren via e-mail. 


Is de afzender een @kpn.com mailadres? Dan is dit geen phishing en daarmee 100% te vertrouwen.

Er is al eerder een topic geweest over dit e-mailadres. Toen ging het om een bepaalde nieuwe abonnementsvorm. 

De e-mail is dus wel van KPN afkomstig. 

 

@PeterG 

Heb je het onderzoek inmiddels ingevuld? Waar ging het onderzoek specifiek over? 


Nee, nog niet aan  toegekomen (niet echt zin qua eerlijkheid).

Er staan ook nog 2 onderzoeken / vragenlijsten v.u. mijn woningbouwstichting hier “in de wacht”.


@PeterG 

Je kan die vragenlijsten nu mooi op je mobieltje invullen. Lekker praktisch! 


Nee, nog niet aan  toegekomen (niet echt zin qua eerlijkheid).

Er staan ook nog 2 onderzoeken / vragenlijsten v.u. mijn woningbouwstichting hier “in de wacht”.

Dit voel ik. Ik krijg die dingen ook aan de lopende band binnen, haha. De Albert Heijn heeft me onlangs eentje gestuurd over mijn tevredenheid over hun varkenshaas. Moet niet gekken worden. :sweat_smile:


Hallo @Alex_P  ik kreeg laatst een enquête van AH hoe of ik hun doorregen speklappen vond, maar ik ben dan ook geen grootverdiener, maar een eenvoudige bejaarde met AOW en een klein pensioentje.:joy:


Ze gooien je dood met die onderzoeken, zodra je op internet wat besteld krijg je gelijk een enquete er achteraan.
Vaak stellen ze vragen die je niet -kunt- beantwoorden omdat het totaal niet van toepassing is, maar je -moet- wat invullen anders kom je niet verder.
Wat heeft zo'n onderzoek dan voor zin nog?
Ik vul ze niet in en gooi ze in de prullenbak, die is er blij mee heeft hij me toevertrouwd.:yum:


Hallo @Alex_P  ik kreeg laatst een enquête van AH hoe of ik hun doorregen speklappen vond, maar ik ben dan ook geen grootverdiener, maar een eenvoudige bejaarde met AOW en een klein pensioentje.:joy:

Die enquetes kunnen ze mij niet sturen want ik heb geen gegevens op mijn bonuskaart ingevuld dus ze weten mijn adres niet. :wink:


Alex schrijft: over mijn tevredenheid over hun varkenshaas.

Wat was de eerste vraag? Was ie wel dood genoeg?

Noordzee schrijft: Je kan die vragenlijsten nu mooi op je mobieltje invullen. Lekker praktisch!

Jaja. Dat toetsenbordje, zelfs op landscape, is zo praktisch :upside_down: … het lijkt wel of ik zwaar dyslectisch ben als ik niet steeds corrigeer.

Drie woorden terug corrigeren lukt me ook niet. Als ik terugga wordt alles gewist en moet ik al die woorden wéér typen.

Ach, “Blijf thuis” is wel praktisch hoor! Met een laptop toetsenbord :stuck_out_tongue: .


Ze gooien je dood met die onderzoeken, zodra je op internet wat besteld krijg je gelijk een enquete er achteraan.
Vaak stellen ze vragen die je niet -kunt- beantwoorden omdat het totaal niet van toepassing is, maar je -moet- wat invullen anders kom je niet verder.
Wat heeft zo'n onderzoek dan voor zin nog?
Ik vul ze niet in en gooi ze in de prullenbak, die is er blij mee heeft hij me toevertrouwd.:yum:

Het is irritant dat wel, maar bedrijven kunnen heel veel doen met deze data om bedrijfprocessen te optimaliseren. Ik vul ze eigenlijk altijd in als ik echt feedback heb te melden.  Tenzij het echt te ver gezocht is, dan doe ik ook niet mee.


Voor de admin(istratie) topic op beantwoord gezet maar ga rustig door hoor! No problemo.


Voor de admin(istratie) topic op beantwoord gezet maar ga rustig door hoor! No problemo.

Ok, waar zullen we het over hebben Peter? :smile:


Ineens is de “onderzoek”-discussie stilgevallen… :no_mouth:


Ja, we waren in afwachting van jouw pogingen voor het succesvol invullen van dit soort onderzoekjes via jouw telefoon. 

Maar ik geloof niet dat dit gelukt is…. 

Ik merk wel dat ik op mijn mobiel vaker typefoutjes maak dan op de PC. Maar zelfs op mijn 4 inch-telefoon lukt het uiteindelijk wel. 

 


Ja, we waren in afwachting van jouw pogingen voor het succesvol invullen van dit soort onderzoekjes via jouw telefoon. 

Ik wacht nog steeds in spanning af. :smile: