Skip to main content
Beantwoord

Legt KPN (tzt) het glasvezelnetwerk in Voorschoten gratis aan?

• June 1, 2026
  • 12 reacties
  • 113 keer bekeken

Legt KPN tzt in Voorschoten het glasvezelnetwerk gratis aan? Er zijn mensen die zeggen dat dat niet zo is, vandaag mijn vraag.

Beste antwoord door rvk01

Voorschoten staat blijkbaar wel gewoon in de planning.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/voorschoten

Over het algemeen is de aanleg in huis gratis als je een abonnement neemt. Vaak leggen ze de aansluiting ook alvast in huis aan zonder dat je verplicht bent een abonnement af te nemen. Als het goed is krijg je vanzelf bericht over de planning, schouw ( voorbereidende inspectie waarbij een monteur of aannemer bij je langskomt om te bepalen hoe de glasvezelkabel uw woning binnenkomt) en de uiteindelijke aanleg.

12 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 1, 2026

Wat zegt deze site over de status van jouw adres?

rvk01
Slimmerik
  • Antwoord
  • June 1, 2026

Voorschoten staat blijkbaar wel gewoon in de planning.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/voorschoten

Over het algemeen is de aanleg in huis gratis als je een abonnement neemt. Vaak leggen ze de aansluiting ook alvast in huis aan zonder dat je verplicht bent een abonnement af te nemen. Als het goed is krijg je vanzelf bericht over de planning, schouw ( voorbereidende inspectie waarbij een monteur of aannemer bij je langskomt om te bepalen hoe de glasvezelkabel uw woning binnenkomt) en de uiteindelijke aanleg.

• Auteur
  • Topper
  • June 1, 2026

We zitten nog niet in de planning ...

rvk01
Slimmerik
  • June 1, 2026

We zitten nog niet in de planning ...

Het kan wel zijn dat KPN met de planning bezig is maar dat dit nog nergens zichtbaar is. Planningsfase kan redelijk lang duren (lees zelfs jaren). Het inlichten van de bewoners is pas verderop in hun eigen interne planning.

• Auteur
  • Topper
  • June 1, 2026

Het vervelende is: "de concurrent ligt op de loer”. Ik woon in een appartement. Bewoners worden ongeduldig. ODF kan er alwel een glasvezelnet aanleggen. 

• June 1, 2026

Tsja, waarom >1 glasvezel ?
En, je hebt nu DSL van KPN ? Wat is de max. snelheid en is dat te weinig ?

• Auteur
  • Topper
  • June 1, 2026

Het is toch raar om nu in het hele appartementengebouw het netwerk van ODF aan te leggen, waar weinig mensen gebruik van gaan maken (omdat de meesten KPN of Ziggo hebben) , en dan over een tijd het KPN netwerk erbij? Er moet ook maar ruimte genoeg zijn voor de kabels. Ik heb nu 100 Mbit/s download en 10 Mbit/s upload. Voor mij, ik zit veel achter de PC, is de snelheid die ik heb prima. Maar de jongeren hier worden ongeduldig. 

rvk01
Slimmerik
  • June 1, 2026

Het is toch raar om nu in het hele appartementengebouw het netwerk van ODF aan te leggen, waar weinig mensen gebruik van gaan maken (omdat de meesten KPN of Ziggo hebben) , en dan over een tijd het KPN netwerk erbij?

ODF gokt er dus op dat mensen overstappen van KPN of Ziggo naar een andere provider als zij als eerste glasvezel aanleggen. Daar is niets mis mee; dat is gewoon marktwerking in een vrije markt.

Het is daarna aan KPN om te beslissen of het nog de moeite waard is of om het project af te blazen.

Ik heb hier ook een kastje van Delta en Glaspoort/KPN hangen, hoewel dat in een flatgebouw misschien wat moeilijker gaat zijn. Hangt ook af of ze misschien buitenom langs de muren moeten gaan of binnendoor kunnen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2026

Niemand is getrouwd met een internet provider, als iemand vindt dat voordelen van glasvezel belangrijk zijn, stapt hij over. Concurrentie is goed voor consumenten, betere kwaliteit, lagere prijzen en meer keuzen. De duopolisten (KPN & Zigge) appen elkaar na, maar gaan eerst zelfs innoveren als hun marktposities in gevaar zijn.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 2, 2026

Goedemorgen ​@Poelewoet en bedankt voor jouw bericht :)

Goede en ook terechte vraag en goed om te zien dat je al zoveel goede reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen en ik kan daar inhoudelijk niet heel veel meer aan toevoegen! Voor meer/aanvullende informatie over de aanleg van glasvezel, kan ik je no wel adviseren om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen! En mocht je daarna toch nog verdere vragen hebben over de aanleg van glasvezel in Voorschoten, laat het dan ook gerust weten!

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

Dank Jan, en als je mij meer kunt zeggen over "wanneer KPN glasvezel aanlegt in Voorschoten", hoor ik het graag. Want nogmaals, de concurrent ligt op de loer. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

@Poelewoet Of een andere aanbieder ook glasvezel gaat aanleggen in Voorschoten (bijvoorbeeld Delta of open Dutch Fiber) is voor KPN niet van belang. Het door KPN of Glaspoort aan te leggen glasvezelnet is namelijk mede bedoeld ter vervanging van het verouderde kopernetwerk van KPN. Dus die aanleg komt er sowieso.