Skip to main content
Antwoord

Levert KPN het internet via de kabel of via glasvezel?

• October 31, 2025
  • 14 reacties
  • 166 keer bekeken

Esmiera
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Hallo,

Is het supersnel internet pakket van 50 euro, kabel of glasvezel internet?

Mvg

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Esmiera, welkom allereerst bij onze community. 

Ik ben erg blij om te zien dat zoveel van de gebruikers hier zo goed meedenken en helpen! 

Kort samengevat: je wilt overstappen van Ziggo naar KPN met de vraag of dit via glasvezel gaat. Aangezien je ook de hoge snelheden kunt bestellen hoort dit via glasvezel te gaan, dat krijgt altijd voorrang bij een bestelling wanneer dit daadwerkelijk aangesloten is. Om zeker te weten dat je niet zonder internet komt te zitten kun je tijden het bestellen ook aangeven dat je gebruik wilt maken van de overstapservice

Uiteraard wil ik ook voor je nakijken wat ik hier zie. Vul dan even je profiel in en geef me een seintje, alleen KPN medewerkers kunnen dit inzien. 

14 reacties

• October 31, 2025

Glasvezel. Op de telefoonlijn is deze snelheid niet mogelijk. Dus als je deze snelheid af kunt sluiten op jouw adres, dan weet je sowieso dat het glasvezel is.

Esmiera
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 31, 2025

@Marlon92 ik hem momenteel ook 500mbit van Ziggo gewoon via kabel, dus het is wel mogelijk.

Ik heb alleen nog geen glasvezel aangelegd (ligt al wel voor huis, maar nog niet naar huis) en wou dit eerder al laten doen door een monteur van jullie, maar die wachttijden daarvoor waren toen zo verschrikkelijk lang.

• October 31, 2025

@Marlon92 ik hem momenteel ook 500mbit van Ziggo gewoon via kabel, dus het is wel mogelijk.

Bij Ziggo wel. Maar die gebruikt een andere kabel. Ziggo gebruikt coaxkabel. KPN gebruikt telefoonkabel. Dat is wat anders. Op de telefoonkabel is 200 mbit het maximum wat KPN levert.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 31, 2025

Hallo ​@Esmiera m

Check op de website https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen wat er nu bij jou mogelijk is. Kun je kiezen voor 500 Mbit/s, dan kun je zeker meer dan 200 Mbit/s aan snelheid krijgen. Of je dan ook 500 Mbit/s gaat halen op koper, dat is afwachten.

Maar goed: Regel dan alsnog via de klantenservice een monteur en dan wordt jouw koperabonnement t.z.t. omgezet op glasvezel.  

Esmiera
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 31, 2025

@Noordzee alle pakketten zijn mogelijk op mijn adres, alleen zoals ik al aangaf, ligt er geen glasvezelkabel naar ons huis. Ook kunnen wij niet zonder internet omdat mijn vriend thuis werkt. Dus dit is wel een lastig dingetje want voor dat de monteurs een keer langs kunnen komen om dit naar huis aan te leggen zijn we 1 a 2 maanden verder (uit eerdere ervaringen).  

Daarnaast was ik benieuwd, als je niet het gewone tv zender pakket neemt, of je dan wel gewoon via de app tv kan kijken? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 31, 2025

Als er een abonnement mogelijk is op jouw adres, dan is dat nu nog mogelijk via de koperen kabel. En dat kun je kennelijk nu prima bestellen. Gewoon doen dus. 

Daarnaast was ik benieuwd, als je niet het gewone tv zender pakket neemt, of je dan wel gewoon via de app tv kan kijken? 

Nee, als je het aanvullende TV-pakket (12,50 per maand) er niet bijneemt, dan kun je ook via de app geen TV kijken. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 31, 2025

@Esmiera als je 500mb/s kan bestellen, zal het abonnement hoe dan ook via glasvezel lopen. Er zal dus toch een glasvezelkabel moeten liggen. Zou het kunnen dat die nog tot in de tuin ligt, en nog niet binnenshuis is afgemonteerd?

Esmiera
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 31, 2025

@Lvd91 ja dat klopt, dit gaf ik in mijn eerste bericht al aan, maar we zitten er mee dat die monteurs het zo druk hebben, dat het 1 a 2 maanden duurt voordat ze het naar ons huis kunnen aanleggen en we kunnen niet zonder internet omdat mijn vriend thuis werkt.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 31, 2025

Dan laat je toch tot die tijd Ziggo doorlopen als overbrugging?

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 31, 2025

Oh ja, sorry las er overheen. Echter als je nu bestelt en de webshop gaat van glasvezel uit zoals het nu lijkt gaat de verbinding uiteraard via glasvezel en niet koper. Je kunt dus beter nog een tijdje Ziggo aanhouden.

• October 31, 2025

Laat dan gewoon je Ziggo abonnement door lopen.  Bij KPN 1000 mbit bestellen. Je weet dan zeker dat je geen verbinding over de telefoonlijn krijgt, want da kan niet. Als je bestelt krijgen de monteurs van KPN misschien wel wat meer haast en heb je wellicht eerder verbinding dan je denkt.

Ziggo zeg je pas op als je zeker weet dat het goed gaat komen met de glasvezelaansluiting. Dan betaal je misschien een paar weken dubbel. Maar dat is jammer dan.

Je zou gebruik kunnen maken van de overstapservice. Maar dat zou ik persoonlijk in deze situatie liever niet doen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

@Esmiera 

Doe eens de snelheids test van Ziggo of KPN. Wat is dan snelheid die je dan haalt ? Is dat dan wel 500 Mps of minder ?

Inderdaad nog even bij Ziggo blijven zolang er nog geen glasvezel is aangelegd en er geen glasvezel-kastje in jouw in huis is aangelegd. Dat aanleggen doet bijv. KPN Netwerk of een andere firma (bijv. namens KPN netwerk) en NIET KPN de internetaanbieder (op wiens forum je nu een vraag heb gesteld). Zelfs dan is het mogelijk dat je niet bij KPN een (glasvezel-)abonnement kunt afsluiten want het kan zijn de KPN geen internet op jouw adres kan leveren. Doe ook eens de postcodecheck die je hier deze KPN website kunt vinden (zoek op plaats en straat als dat mogelijk is). Met andere woorden: er zijn nog wel een aantal obstakels die een aansluiting/abonnement bij de KPN in weg staan. Ik persoonlijk zou gewoon doorgaan met ademhalen en afwachten op wat er wel of niet gebeuren gaat.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 3, 2025

Houdt je er ook rekening mee dat je je Ziggo mail kwijt raakt. Dat loopt, wettelijk, nog 6 maanden door na de beëindiging. Maar dan is het over en sluiten.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 5, 2025

Hi ​@Esmiera, welkom allereerst bij onze community. 

Ik ben erg blij om te zien dat zoveel van de gebruikers hier zo goed meedenken en helpen! 

Kort samengevat: je wilt overstappen van Ziggo naar KPN met de vraag of dit via glasvezel gaat. Aangezien je ook de hoge snelheden kunt bestellen hoort dit via glasvezel te gaan, dat krijgt altijd voorrang bij een bestelling wanneer dit daadwerkelijk aangesloten is. Om zeker te weten dat je niet zonder internet komt te zitten kun je tijden het bestellen ook aangeven dat je gebruik wilt maken van de overstapservice

Uiteraard wil ik ook voor je nakijken wat ik hier zie. Vul dan even je profiel in en geef me een seintje, alleen KPN medewerkers kunnen dit inzien.