Skip to main content

ik wil het verdeelkastje in huis wat naast mijn experia Box v10A staat en waar de telefoon en modem met een klein LAN kabeltje mee verbonden zijn even verwijderen om daar te kunnen behangen. Daarna plaats ik hem weer terug op de zelfde plek. Nu weet ik niet hoe ik het kastje los kan maken van de muur. Ik zie nl geen enkele schroef als ik het klepje open doe. Alleen een rond plastic iets in het midden. Maar nergens iets met een schroefdraad oid. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kastje netjes kan verwijderen?

 

Bedoelt u zo'n kastje?


Ja zo’n kastje is het

 


Hallo @Lenyhopp . gewoon netjes omheen (laten) behangen. Aan dat IS/RA-punt mag je zelf niet aankomen.

 


Beste JanD,

ik heb het gevraagd aan de Kpn en dit mag je wel verplaatsen of verzetten. Dit zit nl na het is/ra punt. Alleen de klantenservice kon mij niet vertellen hoe het losgemaakt kan worden en verwees me naar het forum. Dus vandaar mijn oproep. 


Hallo @Lenyhopp , dit IS het IS/RA-punt.

 


Aan de kabel te zien welke in dit aansluitpunt gaat is het een 1x4 binnengeleiding. De kabel zelf is afgewerkt op de kabel van kpn. Wat er aan het andere uiteinde aan de kabel bevestigd zit is verantwoordelijkheid van de klant. Maar vaak monteren wij als monteur een ISRA aansluiting als soort van “aansluitdoosje”. Deze valt dan ook onder verantwoordelijkheid klant,

Deze kan er dus zeker van af gehaald worden, maar wat er wel kan gebeuren is dat de kap een stuk gevoeliger is om er af te vallen. Het plastic ding onder het klepje is de verzegeling: voor ons als monteur om te zien dat er geen onbevoegd iemand in is geweest, maar ook om de kap beter op z’n plek te houden.

Ook is er genoeg lengte van de kabel over om eventueel opnieuw te bevestigen, maar dit is eigen verantwoordelijkheid. Echter zal er niet veel in mis kunnen gaan, er zit een aardige treklast aan de verbinding voordat deze breekt, dan moet er echt aan getrokken worden.

 

Kort samengevat: dit aansluitdoosje mag gewoon van de muur af gehaald worden, maar mocht er iets kapot gaan en het mocht niet meer zelf lukken om te repareren, dan is het repareren door een monteur op kosten klant. Het valt onder het klantdomein. Het is dus op eigen verantwoording.


Ik heb even zo’n aansluitdoosje gepakt en een foto er van gemaakt. Als je de kap er af hebt en het printplaatje met de aansluitigen er af hebt gehaald (er zitten haakjes die je met een beetje kracht aan de kant kunt duwen totdat de printplaat er uit kan), dan zitten op de posities van de rode cirkels schroefjes. Deze houden dan alles op hun plek.

 


Ok, begrijp ik goed dat ik met beleid kracht moet zetten om het plastic ding zoals je zegt, eruit te trekken. Komt dan de kap eraf?


Als je aan de kap trekt dan zal de verzegeling breken, of eventueel met een tangetje er aan draaien, dan breekt het ook. Hierna zal het wel niet meer mogelijk zijn om deze zo vast te zetten als het was.

Maar met beleid kracht zetten is inderdaad een mogelijkheid, de andere mogelijkheid is om het speciale gereedschap te gebruiken, maar dat heeft alleen een monteur. :stuck_out_tongue:


Is het überhaupt nog wel mogenlijk om de kap vast te zetten? Als ik het zo bekijkt niet 🤔

De onderkap zit met 3 schroefjes op het hout geschroeft. De bovenkap zit alleen met dat kunstof dingetje vast? Wat dus kapot breekt? En daarna kun je hem dus niet meer vast krijgen?

Was er al bang voor. Ik heb ook zo'n ding. Maar zit in de meterkast, daar behang ik nooit 😎


Dat is zeker mogelijk, alleen hij is dan heel makkelijk er af te stoten omdat de kap onderin met 2 haakjes vast zit en bovenin ook met 2 haakjes, en deze haakjes zijn niet zo heel groot. Stukje tape kan ook helpen. Maar beste is wel de verzegeling zelf.

Wat er na losbreken van de verzegeling gebeurd is dan uiteraard verantwoordelijkheid van de klant.


mmm, klinkt niet allemaal hoopvol als ik het zo lees. In het minst slechte geval moet ik wat tape gebruiken, en in ergste geval moet er een monteur komen om dat kastje vast te zetten of te vervangen. Is dat duur? 


Nog zonder dat de monteur iets doet kost die al 50 euro...


Hoi @Lenyhopp . Ik heb met interesse meegelezen en sluit me uiteraard helemaal bij de adviezen van @jordy.vanderbolt  aan. Aan jou uiteraard de keuze of je ‘het avontuur’ aangaat ;-)

 Succes!