Skip to main content
Vraag

MacBook Pro haalt via wifi 300 Mbps en bekabeld 160 Mbps

• March 29, 2026
  • 2 reacties
  • 13 keer bekeken

Beste KPN-community en moderators,

Ik zit met een technisch raadsel waar de klantenservice en een monteur niet uitkomen. Mijn MacBook Pro (USB 3.0) haalt via WiFi 300+ Mbps, maar via een directe kabelverbinding op de Box 12 slechts 160 Mbps.

Het bewijs:

De LAN-poort geeft een oranje lampje (zie foto). Dit duidt op een 100/1000 Mbps handshake issue, terwijl een Gigabit-verbinding groen hoort te zijn.

De monteur beweerde dat mijn Mac geen USB 3.0 heeft. Dit is feitelijk onjuist (zie screenshot systeeminfo).

Ondanks deze overduidelijke hardware-issue van de Box 12, weigert KPN de €80 factuur te crediteren en wordt mijn officiële klacht (ingediend een week geleden) genegeerd.

Hoe kan WiFi sneller zijn dan kabel als het modem goed functioneert? Ik hoop dat een techneut hier dit kan toelichten, want de huidige afhandeling is onacceptabel.

2 reacties

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

Dag ​@TechUser2024, jouw MacBook Pro model Early 2015 heeft inderdaad geen USB 3, wel USB 2 en Thunderbolt 2 (up to 20 Gbps):

Optional kan deze overweg met een Apple Thunderbolt to Gigabit Ethernet Adapter. Heb die je daadwerkelijk in gebruik of gebruik je een USB to Ethernet Adapter?

In dat laatste geval zal je inderdaad bekabeld geen hoge snelheid halen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 29, 2026

Bedankt voor je reactie @Dicksooo,

maar je leest je eigen screenshot verkeerd. Er staat duidelijk: 'USB 3 - up to 5 Gbps'. Dat is de definitie van USB 3.0 (SuperSpeed). USB 2.0 gaat maar tot 480 Mbps. Mijn MacBook Pro Early 2015 heeft dus degelijk USB 3.0 poorten. Wat betreft de adapter: Ik gebruik een kwalitatieve USB 3.0 naar Ethernet adapter die op andere netwerken wel gewoon 900+ Mbps haalt. Maar de kern van de zaak blijft: Het oranje lampje op de KPN Box 12. Waarom negeert de monteur (en jij ook) dat dit lampje aangeeft dat er géén Gigabit-handshake is op de WAN/LAN-poort? En hoe kan WiFi sneller zijn dan kabel als het modem 100% in orde is?