Skip to main content
Beantwoord

Mag ik een KPN Box 12 via Marktplaats aanschaffen?

• October 2, 2025
  • 41 reacties
  • 561 keer bekeken

Ik heb een vraag voor toestemming voor modem kopen tweedehands marktplaats is het mogelijk om v10 naar v12 tweedehands aansluiten ik heb abonnement hier kan niks gebeuren of moet ik eerst vragen of dat mag? V10 heb probleem met wifi puntenĀ 

Beste antwoord door JanD

Beste ​@DamianolardeĀ daar hoef je geen toestemming voor te vragen, want die krijg je niet. KPN modems zijn eigendom van KPN en mogen niet verkocht en gekocht worden.

Mocht je toch zo'n modem kopen, dan maak jeĀ je mogelijk schuldig aan een strafbaar feit, namelijk heling.

Niet doen dus.

Ā 

41 reacties

UHDFreak
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • October 2, 2025

Modems die via marktplaats worden aangeboden, zijn eigendom van KPN. KPN zal je nooit toestemming geven, om een modem via deze weg aan te schaffen.

Ā 

Als je problemen hebt met je modem, kan je het beste de klantenservice bellen. Dan kunnen ze met je meekijken en het met je oplossen. Als je modem defect is, sturen ze kosteloos een andere toe.

Ā 

Telefoonnummer is: 0800-0402

De klantenservice is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur.Ā 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 2, 2025

Beste ​@DamianolardeĀ daar hoef je geen toestemming voor te vragen, want die krijg je niet. KPN modems zijn eigendom van KPN en mogen niet verkocht en gekocht worden.

Mocht je toch zo'n modem kopen, dan maak jeĀ je mogelijk schuldig aan een strafbaar feit, namelijk heling.

Niet doen dus.

Ā 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@DamianolardeĀ en welkom bij de KPN Community! Goed dat je je vraag hier stelt.

De modems mogen inderdaad niet verkocht worden, dus ze op marktplaats kopen raad ik ook niet aan.Ā 
Wel ben ik benieuwd naar de reden waarom je een Box 12 wilt. De V10 is ook een erg goed modem, zijn er bepaalde functies die je mist misschien?

Dan kan ik met je meedenken. šŸ˜„ Misschien is je huidige apparatuur dan ook naar tevredenheid in te stellen. šŸ™‚

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Hi ​@DamianolardeĀ en welkom bij de KPN Community! Goed dat je je vraag hier stelt.

De modems mogen inderdaad niet verkocht worden, dus ze op marktplaats kopen raad ik ook niet aan.Ā 
Wel ben ik benieuwd naar de reden waarom je een Box 12 wilt. De V10 is ook een erg goed modem, zijn er bepaalde functies die je mist misschien?

Dan kan ik met je meedenken. šŸ˜„ Misschien is je huidige apparatuur dan ook naar tevredenheid in te stellen. šŸ™‚

ik heb dezelfde vraag. Reden dat ik een kpn box 12 wil is de mogelijkheid er een router achter te plaatsen (met betere beveiligingsopties, voor mij nogal relevant). Volgens de specificaties en dit forum zou dat op de 12 moeten lukken. Op de v10 gaat dat niet. Kpn geeft niet zomaar een type 12, dus mijn vraag of die misschien gekocht kan worden? Een alternatief is wellicht de fritzbox, maar dat is weer overkill.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 8, 2025

Beste ​@Johny-xxxĀ , zoals je hebt kunnen lezen binnen dit topic is het niet toegestaan een modem te kopen c.q. te verkopen, daar modems eigendom zijn en blijven van KPN en uitsluitend aan klanten in bruikleen worden verstrekt.

Om een eigen router te gebruiken heb je geen KPN Box 12 of V10 nodig, die kun je ook rechtstreeks op het IS/RA punt (bij koper) of ONT bij glasvezel aansluiten.

BewaarĀ  wel het modem van KPN, want bij storingen wil KPN altijd dat je eerst het originele modem aansluit.

Verder kun je ook achter de V10 een eigen AP of router aansluiten.

Zie onderstaande link voor nadere uitleg:

https://community.kpn.com/kennisbank-modems-en-instellingen-169

Succes

Ā 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Beste ​@Johny-xxxĀ , zoals je hebt kunnen lezen...

https://community.kpn.com/kennisbank-modems-en-instellingen-169

Succes

Ā 

router achter v10 werkt niet als hoofdrouter, nat v10 blijft actief. Met kopen van de 12 bedoel ik natuurlijk bij kpn!

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Kopen rechtstreeks bij ons is helaas niet mogelijk ​@Johny-xxx.
Een Fritzbox kan overkill zijn, maar aan de andere kant heb je dan wel een hoop meer opties qua instellingen. Als je datĀ prettig vindt en iets is waar je interesse in ligt, dan kan een Fritzbox waarschijnlijk wel uit bij jou. šŸ™‚

Mocht je twijfelen, je kunt eenĀ FritzboxĀ huren bij ons. Wel voor minimaal 6 maanden, maar op die manier kun je testenĀ of het wat voor je is.Ā 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Kopen rechtstreeks bij ons is helaas niet mogelijk ​@Johny-xxx.
Een Fritzbox kan overkill zijn, maar aan de andere kant heb je dan wel een hoop meer opties qua instellingen. Als je datĀ prettig vindt en iets is waar je interesse in ligt, dan kan een Fritzbox waarschijnlijk wel uit bij jou. šŸ™‚

Mocht je twijfelen, je kunt eenĀ FritzboxĀ huren bij ons. Wel voor minimaal 6 maanden, maar op die manier kun je testenĀ of het wat voor je is.Ā 

op welke termijn wordt de v10 vervangen door de 12?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 8, 2025

Waarschijnlijk nooit. Alle modems dus ook de v10 worden voorzien van de nieuwste kpn software. En dan is en blijft het een prima modem.Ā 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Waarschijnlijk nooit. Alle modems dus ook de v10 worden voorzien van de nieuwste kpn software. En dan is en blijft het een prima modem.Ā 

waarom kan ik dan niet aan aan kpnbox 12 komen als ik meer eisen stel aan veiligheid?

• October 8, 2025

Reden dat ik een kpn box 12 wil is de mogelijkheid er een router achter te plaatsen (met betere beveiligingsopties, voor mij nogal relevant). Volgens de specificaties en dit forum zou dat op de 12 moeten lukken. Op de v10 gaat dat niet.Ā 

Welke specificaties? Waar heb je die gelezen?Ā 

Het is niet waar. Je kan achter elke router een 2de router plaatsen. Ik heb ook de v10. En ik heb er 2 routers achter zitten. 1 voor een bedrijfsnetwerk en de andere voor privé. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 8, 2025

Beste ​@Johny-xxxĀ dat is niet te voorspellen, maar voorlopig nog niet, zeker niet zolang er nog koper actief is i.c.m. pairbonding is de V10 de enigste modem/router binnen het modem-aanbod van KPN dat pairbonding ondersteunt. Zie ook de reactie van ​@Joep1965Ā 

router achter v10 werkt niet als hoofdrouter,

dat weet ik, maar ik schreef dan ook AP of router en die router kun je dan als AP instellen.

Ā 

Ā 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 8, 2025

Mensen kunnen allerlei redenen hebben om een modem te vervangen. Als daar gehoor aan moet worden gegeven kost dat veel geld. Denk aan de verzendkosten. Kpn heeft veiligheid hoog in het vaandel staan dus de modems zijn gewoon goed. Als je wat anders wil moet je zelf een modem kopen. Trouwens als je pairbonding hebt dan kan dat alleen met de v10.

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Beste ​@Johny-xxxĀ dat is niet te voorspellen, maar voorlopig nog niet, zeker niet zolang er nog koper actief is i.c.m. pairbonding is de V10 de enigste modem/router binnen het modem-aanbod van KPN dat pairbonding ondersteunt. Zie ook de reactie van ​@Joep1965Ā 

dat weet ik, maar ik schreef dan ook AP of router en die router kun je dan als AP instellen.

Ā 

Ā 

ik heb niks aan een AP

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 8, 2025

Ā 

Ā 

ik heb niks aan een AP

Dan kun je een eigen router aansluiten rechtstreeks op een KPN aansluitpunt zoals ik eerder beschreef ​@Johny-xxxĀ 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Mensen kunnen allerlei redenen hebben om een modem te vervangen. Als daar gehoor aan moet worden gegeven kost dat veel geld. Denk aan de verzendkosten. Kpn heeft veiligheid hoog in het vaandel staan dus de modems zijn gewoon goed. Als je wat anders wil moet je zelf een modem kopen. Trouwens als je pairbonding hebt dan kan dat alleen met de v10.

waarom ben ik dan gehackt (via wifi)? wil je niet weten! Kpn zou een kleine vergoeding kunnen vragen als je de 12 wil. Veiligheid is juist de reden dat velen er van af willen.Ā 

• October 8, 2025

nat v10 blijft actief.Ā 

Dat is bij een KPN Box 12 ook zo. KPN routers hebben geen bridge modus. Geen enkele. Dus als jij geen dubbel NAT wilt, dan schiet je niets op met een KPN Box 12.

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Reden dat ik een kpn box 12 wil is de mogelijkheid er een router achter te plaatsen (met betere beveiligingsopties, voor mij nogal relevant). Volgens de specificaties en dit forum zou dat op de 12 moeten lukken. Op de v10 gaat dat niet.Ā 

Welke specificaties? Waar heb je die gelezen?Ā 

Het is niet waar. Je kan achter elke router een 2de router plaatsen. Ik heb ook de v10. En ik heb er 2 routers achter zitten. 1 voor een bedrijfsnetwerk en de andere voor privé. 

hoe dan? op de v10 zit geen bridgemode en via dmz werkt niet omdat de v10 als NAT actief blijft en conflicten geeft in het LAN. Alleen via wifi werkt het redelijk, maar lan niet.Ā 

• October 8, 2025

hoe dan? op de v10 zit geen bridgemode en via dmz werkt niet omdat de v10 als NAT actief blijft en conflicten geeft in het LAN.Ā 

Op de KPN Box 12 zit ook geen bridge modus. KPN heeft dat niet. Op geen enkel model.

Dat is helemaal geen probleem. Dat geeft geen conflicten.Ā 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

hoe dan? op de v10 zit geen bridgemode en via dmz werkt niet omdat de v10 als NAT actief blijft en conflicten geeft in het LAN.Ā 

Op de KPN Box 12 zit ook geen bridge modus. KPN heeft dat niet. Op geen enkel model.

Dat is helemaal geen probleem. Dat geeft geen conflicten.Ā 

de 12 zou dat via PPPoE kunnen.Ā  Maar niet via de v10 op LAN niveau.

• October 8, 2025

de 12 zou dat via PPPoE kunnen.Ā  Maar niet via de v10 op LAN niveau.

Dat kan niet. Een tweede router maakt altijd verbinding via DHCP. Ook bij de KPN Box 12.

Waar heb je dit gelezen?Ā 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 8, 2025

Maar er is al een paar keer voorgesteld om uw modem direct op het ISRA / ONT aan te sluiten maar daar wordt niet op gereageerd. Waarom niet? Dan heeft u geen ā€œgedoeā€ meer met het KPN modem.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 8, 2025

de 12 zou dat via PPPoE kunnen.

Niet met KPN modem, maar Fritz!box

PPPoE Passthrough

Ā 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Maar er is al een paar keer voorgesteld om uw modem direct op het ISRA / ONT aan te sluiten maar daar wordt niet op gereageerd. Waarom niet? Dan heeft u geen ā€œgedoeā€ meer met het KPN modem.

omdat ik een router heb staan, dacht die via dmz op de ZTE te koppelen, maar dat viel tegen… Lan werkt dan niet en wifi naar de pc is ietwat traag. Via chatgpt en ook dit forum kwam ik bij die kpn box 12 uit, idd middels PPPoE Passthrough. Maar als dat via de 12 ook nie werkt, houdt het op qua Kpn.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 8, 2025

Nogmaals ​@Johny-xxxĀ , waarom sluit je jouw router niet rechtstreeks aan op het KPN punt???

Daar geef je maar geen antwoord op.