Skip to main content

Vorige week heb ik de sleutels van m’n nieuwe huis gekregen.

In een hoek van de woonkamer zit de glasvezelaansluiting. Nu is het stucwerk in niet al te beste staat en inmiddels ben ik, in afwachting van de stukadoor, begonnen het loszittende stucwerk te verwijderen. Ook achter en boven het glasvezelkastje zit het stucwerk los.

Nu is de vraag: mag ik het glasvezel kastje tijdelijk van de muur halen, zodat ik het losse stuc kan verwijderen. Uiteraard wordt, nadat de stukadoor en de schilder klaar zijn, het kastje weer op de zelfde plek teruggeplaatst. 

Als ik het kastje zelf van de muur mag loshalen, hoe pak ik dat het beste aan? Ik neem aan dat het is vastgeschroefd maar ik kan niet zien hoe en waar. En omdat ik vanzelfsprekend de boel heel, netjes en werkend wil houden, durf ik het niet zomaar aan om het met flinke ruk los te trekken. 

Nee. Dat mag je officieel niet doen. Als je het toch doet en het raakt beschadigd, dan draai je zelf op voor de reparatiekosten. 

Daarom kan dat kastje beter in de meterkast zitten vindt ik persoonlijk. 

Nee. Dat mag je officieel niet doen. Als je het toch doet en het raakt beschadigd, dan draai je zelf op voor de reparatiekosten. 

Daarom kan dat kastje beter in de meterkast zitten vindt ik persoonlijk. 

Als het mogelijk zou zijn geweest, het kastje in de meterkast te plaatsen, dan zou dat ongetwijfeld gedaan zijn. Maar, we wonen niet allemaal in een zelfde type nieuwbouwhuis, met de meterkast in de gang in de buurt van de voordeur De meterkast zit hier onder de trap, zo’n zes meter van de voordeur verwijderd.

Persoonlijk denk ik, dat degenen die de glasvezelaansluiting hebben aangesloten, het beter hebben gevonden de aansluiting te plaatsen op de plek waar die aangebracht is 😉

Vanwaar dat je hem er af wilt? Kan me best voorstellen dat als je gaat verven dat je hem tijdelijk van de muur wilt. 

Vanwaar dat je hem er af wilt?

Om de loszittende stuc erachter te kunnen verwijderen. En daarna de stukadoor te laten stukadoren en de schilder te laten schilderen. 

Kan me best voorstellen dat als je gaat verven dat je hem tijdelijk van de muur wilt. 

Moet dan een monteur komen om die van de muur te halen en ook weer om hem weer aan de muur te bevestigen? Of kan ik dat zelf?

Schroefje onder van de fiber in de muur eerst los maken, daarna voorzichtig een schroevendraaier steken tussen backplate (muur plaat) en FTU steken beetje in het midden en een kwartslag draaien. Daarna komt de bovenkant los. Goed kijken in het kiertje wat ontstaat en daarna de onderkant loshalen vanaf de bovenkant. (Dus schroevendraaier in het boven ontstane kiertje dieper steken en kijken waar die vast zit en opnieuw een kwartslag draaien) 

Als je dit echt zelf wilt doen wat ik afraad is dit de instructie. Laat dan de ONT er aan vast zitten zodat er geen stof kan komen tussen ONT en FTU. Ook mag je de fiber niet teveel buigen. Laat het tijdens het stucen op de grond liggen en doe er iets overheen zodat niemand er op kan staan en het per ongeluk breekt.

Bedankt ​@Ik_Combineer . Ik laat het maar zoals het is. Hopelijk kan de stukadoor er zonder te morsen omheen pleisteren en de schilder zonder te spetteren er omheen kwasten. 

Reageer