Skip to main content
Vraag

Mag ik zelf wijzigingen doen aan een ouderwetse IS/RA bedrijfsaansluiting?

• January 29, 2026
  • 12 reacties
  • 89 keer bekeken

Beste lezer,

In de meterkast van een voormalig kantoorpand zit een indrukwekkende ISRA aansluiting. Alle aders die boven uit de kast komen zijn het lijkt overbodig geworden? De DSL van de modem zijn de twee oranje draadjes op het blok linksonder aan de rechter zijde. De modem moet uiteraard functioneel blijven, verder zijn in het gebouw geen andere KPN modems aanwezig. Ik heb wel het vermoeden dat er nog een lijn vanuit deze kast naar een ander gebouw op het terrein gaat, welke een eigen KPN modem heeft. Vermoedelijk zijn dat de blauwe draden die van het blok linksonder naar rechtsboven lopen? 

Om van dit lange verhaal tot een paar concrete vragen te komen; 

1. kan ik alle lijnen bovenin inderdaad veilig verwijderen? 

2. Wat is de functie van de blauwe brug van linksonder naar rechtsboven? 

3. kan ik de gehele kast verwijderen en vernieuwen met een moderne compactere variant? 
    3.1 zitten hieraan kosten verbonden? 
    3.2 hoe pak ik dit aan richting KPN?

12 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 29, 2026

JanD
Superuser
  • January 29, 2026

Beste ​@Matthias0205 als jij nu als particulier een abo neemt, gaat KPN dat aanpassen. 

Daar kan en mag je zelf niet aankomen.

Is er nog geen glasvezel op dat adres?

Wat denk jij er van ​@Ik_Combineer ?

• January 29, 2026

Als het niet in de weg dan mooi laten zitten.
Maar dat zal nu juist het probleem zijn zeker ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 29, 2026

Beste ​@Matthias0205 als jij nu als particulier een abo neemt, gaat KPN dat aanpassen. 

Beste JanD, 

Allereerst dank voor uw reactie. 

Er is al sinds 2018 een KPN internet abonnement afgesloten op deze “kast”. De modem van dit abonnement zit via de dunne kabel onderin (die met de tie wrap) aangesloten op het blok linksonder met beide oranje & groene draden. 

De overige lijnen die via de bovenkant uit de kast gaan wil ik gaan verwijderen, omdat deze niet meer in gebruik zijn. Tenzij ik iets over het hoofd zie, maar dit volgens mij oude telefoon aansluitingen?

De kast zelf neemt veel ruimte in en zit op een vervelende plek. Daarom zou ik deze graag vervangen voor een moderne oplossing. Als dit niet mag vanuit de KPN ga ik overwegen om de gehele kast te verplaatsen zonder de aansluitingen te veranderen. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 29, 2026

Volgens mij mag je de binnenhuis-kabels die op het isra punt zitten wel zelf verwijderen (zolang je geen schade aan de kast maakt). Alles aan de buitenkant (buitenrail) en de kabel naar buiten is van KPN.

Wijzigingen daaraan kun je volgens mij aanvragen bij https://www.mijnaansluiting.nl/home

Zie ook de link onderaan op https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt

Zit je aansluitpunt op een onhandige plek?

Soms zit een aansluitpunt op een lastige plek. In een kelder bijvoorbeeld. Of in de garage. Vaak kan je een aansluitpunt laten verplaatsen. Dat regel je zelf via Mijnaansluiting. Je vraagt het aan door het formulier in te vullen.

Goed om te weten: hier moet je zelf voor betalen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 29, 2026

Pfoe.. Een zeer mooi oud ISRA 40. Enkel te zien in oude kantoor en bedrijfspanden.

Hoewel wij een ISRA 10 kunnen bestellen als monteur zijn wij niet bevoegd om dit zomaar om te bouwen, zo te zien is dit 2x20. In theorie dus wel mogelijk (ISRA 10 heeft 2 LSA stroken van 10 poorten) maar daar wordt je ook niet blij van, want 2x ISRA 10 neemt misschien nog wel meer plek in.

1) Absoluut niet, je geeft aan dat er een verwachting is dat er nog iets doorloopt maar een ander gebouw. KPN zou dit moeten uitzoeken voor je, als je dat niet zeker weet kan je niet zomaar kabels lopen verwijderen.

2) Ik ben waarschijnlijk blind, maar ik heb geen idee over welke brug je het hebt.

3) 3.1 ja hier zitten kosten aan, 3.2 dit doe je via mijnaansluiting.nl

KPN gaat dit niet aanpassen, hoewel het er oud uit ziet hebben we ook nog schroefkasten (kabelverdelers) buiten welke gewoon prima werken. Het is oudbollig maar niet slecht of defect. Geen enkele reden om te vervangen dus. Het zou puur een cosmetische wens zijn van de klant en dat gaat via mijnaansluiting.

Wat denk ik? Lekker laten zitten.

@Matthias0205, als jij jouw klantgegevens van je abonnement welke over dit ISRA loopt in je  community profiel zet dan kan een moderator mee kijken. Mogelijk kan hij uitzoeken hoe en wat er door dit ISRA heen loopt en anders mogen ze mij benaderen. Ik kan wel uitzoeken hoeveel epots/dsl verbindingen door een ISRA heen lopen.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 29, 2026

1) Absoluut niet, je geeft aan dat er een verwachting is dat er nog iets doorloopt maar een ander gebouw. KPN zou dit moeten uitzoeken voor je, als je dat niet zeker weet kan je niet zomaar kabels lopen verwijderen.

Ik lees "ander gebouw op het terrein" en ging dan uit van hetzelfde bedrijf. Als dit ook een van de kabels NA het isra punt is lijkt me dit ook een zaak van de beheerder van het terrein, toch? Of beheerd KPN ook locaties achter isra-punten? (Ziet die dat de lijn naar een ander gebouw gaat?)

Maar goed, dat moet je uiteraard wel even uitzoeken voordat je binnenhuis-kabels gaat verwijderen 😉

Ps. Met "blauwe brug" wordt waarschijnlijk de kabel van aansluiting 8 van linksonder naar 4 van rechtsboven bedoeld.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 30, 2026

Nee KPN beheerd deze kabels niet, maar het komt met regelmaat voor dat 1 ISRA door meerdere bedrijven wordt gebruikt.

Een maand of twee geleden kwam ik in een loods voor een storing, blijkt dat de loods ooit gesplits is maar nooit een extra ISRA is besteld. (Betaald) dus de verbinding liep dan via de buren. Je raadt het al; er komt een nieuw bedrijf bij de buren en die trekken alle interne bekabeling weg. Gevolg is dat mijn klant geen internet meer had, en dit ook niet op te lossen is. Wij trekken geen kabels door panden heen, dus of de klant moet samen met de buren een IT bedrijf bekabeling laten trekken of de portemonnee openen voor een nieuw ISRA. Beide is niet leuk en kostbaar.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

Met "blauwe brug" wordt waarschijnlijk de kabel van aansluiting 8 van linksonder naar 4 van rechtsboven bedoeld.

Dat denk ik ook. En dat kabeltje maakt nieuwsgierig! Linksonder twee blauwe/blauwwitte draadjes aangesloten, rechtsboven waarschijnlijk ook. En het verbindt dan twee aders in de twee dikke kabels? 🤓

Blauwe stippellijn: verbinding van linksonder naar rechtsboven

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 30, 2026

Met "blauwe brug" wordt waarschijnlijk de kabel van aansluiting 8 van linksonder naar 4 van rechtsboven bedoeld.

Dat denk ik ook. En dat kabeltje maakt nieuwsgierig! Linksonder twee blauwe draadjes aangesloten, rechtsboven waarschijnlijk ook. En het verbindt dan twee aders in de twee dikke kabels? 🤓

Blauwe stippellijn: verbinding van linksonder naar rechtsboven

goedemorgen, 

Mijn vermoeden is dat de dikke kabel rechts onderin naar het andere pand loopt, waar ook een KPN modem staat met een eigen abonnement. Ik denk dat de “blauwe brug” het signaal doorzet naar die tweede Modem? 

de lijnen bovenin uitzoeken kan ik wellicht ook zelf proberen met jullie advies? Ik kan mij niet bedenken wat voor functie deze nog zouden hebben, zodra ik dat weet kan ik ook beter inzien welke van de lijnen nog nut hebben. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

Mocht je het gemist hebben: jullie zelf hebben/hadden ook een aansluiting van die rechter dikke kabel. Dan zou ik het raar vinden als die dikke kabel de bron is voor dat andere gebouw. (Maar dat kunnen we allemaal niet afleiden uit alleen die foto natuurlijk.)

Ik bedoel dus het dunne kabeltje naast de tiewrap van het kabeltje van jullie modem. Loopt vanaf de bovenste aansluiting rechtsboven, door de kast naar onderen, en uiteindelijk onderlangs/naar de RJ11/varkenssnuit telefoonaansluiting helemaal linksonder.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

blijkt dat de loods ooit gesplits is maar nooit een extra ISRA is besteld. (Betaald) dus de verbinding liep dan via de buren.

Ook weer alleen nieuwsgierig: wat gebeurt er in zo’n geval bij aansluiting op glasvezel? Als er meerdere abonnees bekend zijn op zo’n ISRA, komen er dan meerdere glasvezelaansluitingen op die locatie? Of wordt er op zo’n moment wel iets op die andere locatie aangelegd?