Skip to main content

Ik heb problemen met mijn v12 modem waarbij hij op meerder ethernet poorten steeds maar maximaal 100 mbps weergeeft(zie screenshot) terwijl dit zeker 1gbps zou moeten zijn voor 2 van de 4 devices. 

Ik heb al van alles geprobeerd en denk nu dat de modem zelf het probleem is maar wellicht weet iemand op het forum een oplossing die ik over het hoofd zie. 

Er zitten 4 type devices aangesloten

1 mesh wifi punt(ondersteund 1gbps) heeft in screenshot als enige dit ook. 

1 kpn tv ontvangen (onbekend of deze 1gbps ondersteund niet heel belangrijk ook) 

1 apparaat voor zonnepanelen(onbekend of deze 1gbps ondersteund minst belangrijk ook) 

1 hub voor canara system (ondersteund 1gbps)

 

Dingen die ik geprobeerd heb:

  • Modem herstarten 
  • Modem resetten naar fabrieksinstellingen
  • Ander device aansluiten aan 1 kabel die nu op mesh systeem wel 1gpbs geeft. Geeft vervolgens op andere device geen 1gbps. Dat divice aansluiten op een andere kabel geeft wel weer 1gbps
  • Nieuwe cat 6a kabels gekocht en aangesloten op device wat voorheen wel 1gbps gaf, met nieuwe kabel niet. Sluit ik de oude cat 5 e kabel weer aan geeft die maar 100 mbps. 

Na de reset van de modem was er ook een update beschikbaar die heb ik ook toegepast dit bracht ook geen oplossingen. 

Ik ben een beetje te einde raad zeker na het laatste punt snap ik er niks meer van. De nieuwe kabels moeten zeker 1gbps ondersteunen ( zijn u/utp cat 6a kabels van halve meter)

Alle devices zijn direct aangesloten op het modem en zit niet meer dan 5 meter kabel tussen. Sommigen gaan door een muur met een buis waar alleen die kabels door lopen ander apparaten staan in de zelfde meterkast. 

Ik hoor graag wat te doen. 

Alvast bedankt 

 

Met vriendelijke groet, 

Roland 

 

 

 

De maximale ingangssnelheid van de aangesloten  devices wordt weergegeven, dus niet de maximale uitgangssnelheid van de lan-poorten van de modem @Vansanctum 


Verwissel de kabels eens naar andere poort, zeer waarschijnlijk verhuist de 100 Mbit/1 Gbit mee.

Zie reactie @Nomen Nominandum 


De TV ontvanger werkt sowieso alleen maar met 100 Mbps, dus dat klopt. Het device voor de zonnepanelen zou ook alleen maar lage snelheid ondersteunen. Blijft die hub. Wat is dat voor eentje (model/type)?


@Nomen Nominandum @groen_duiven @Joris62  allereerst bedankt voor jullie antwoorden.

@Nomen Nominandum duidelijk, maar dit zou als nog beteken dat, als een kabel niet goed zou zijn en dus max 100mbps doorvoert dat het apparaat dit ok maximaal ontvangt en dat dus weergeeft toch? de vraag omdat 1 kabel waar ik zelf een rj45 connector op heb gezet op het mesh wifi systeem maximaal 100 mbps geeft en een andere kabel wel gewoon 1 gbps. die kabel ga ik dus vervangen. het mesh systeem geeft zelf ook aan met de '’foute'’ kabel een lage doorvoersnelheid te hebben

@groen_duiven het wisselen van porten heeft inderdaad dat effect.

@Joris62 de tv ontvanger en de zonnepanelen zijn prima met 100mbps zolangs ze daar mee werken ben ik teverden. echter voor het mesh systeem en de hub is het wel fijn dat de glasvezel 1 gb up en down die ik heb ook behaald kunnen worden. het gaat om een "eufy s380 homebase” waar hij gister na het aansluiten van de nieuwe cat 6a kabel voor een test van 1 gbps(aangesloten op oude cat5e kabel) terug ging naar 100 mbps op de nieuwe cat 6 kabel, heb ik deze post gedaan. ik had toen de router al een keer herstart voor de zekerheid en ook nog een andere cat 6a kabel getest en zelf weer terug gegaan naar de oude kabel en bleef deze 100mbps weergeven. pas toen ik vanochtend weer keek stond die in een keer op 1gbps. 
 

Dit zelfde had ik dus ook met een latop waarvan ik getest heb op een kabel en poort waar die 1gbps gaf, later gewisseld naar een andere kabel die aangesloten zat op het mesh systeem waar die kabel ook 1gbps geeft maar vervolgens op de laptop maar 100 mbps(hier heb ik alleen niet gewacht om te kijken of die ooit oversprong naar 1gbps).  

 

dit is wat voor mij een hoop verwarring/ frustratie veroorzaakte. het lijkt dus meer een soort van sync ding te zijn tussen het modem en device, wat soms even tijd kost en soms niet?