Skip to main content

Ik heb een vraag over de maximaal haalbare DSL snelheid op mijn adres.

Volgens jullie site is de maximaal haalbare snelheid op mijn adres 68Mbit/s download en 18Mbit/s upload. In de praktijk haal ik echter maar 25Mbit/s download, 5Mbit/s upload. 

Overigens is de max. haalbare snelheid veel lager dan andere straten in mijn woonplaats. Heeft dit te maken met de straatkast? Als ik op de site https://vvdsl.robinflikkema.nl/ kijk, staat er bij de straatkast in onze buurt MDF, terwijl de andere straatkasten allemaal SDF zijn.

Is er een mogelijkheid om onze snehleid hoger te krijgen? Is VDSL bonding een optie?

 

 

Is die snelheid gemeten met een bekabelde pc of laptop direct op de experiabox?


https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Wat zegt deze site?

De geleverde snelheid is providerafhankelijk. Het kan best dat de ene provider max 2omb kan leveren en de andere gemakkelijk tot 100mb. Raar maar waar.


Gemeten met een bekabelde laptop direct op mijn Fritz!Box router. Ik heb internet via de provider Solcon.

Maar het gaat mij meer over wat de mogelijkheden zijn in het fysieke netwerk. Mijn provider Solcon geeft aan dat er max. 36 Mbit download mogelijk is, KPN geeft 68 Mbit aan. Aangezien die 68 Mbit ongeveer het dubbele is van Solcon ging ik er van uit dat dit het geval is als er sprake is van VDSL bonding.

Dus het doel van mij vraag is hoe ik sneller internet kan krijgen dan mijn huidige 25Mbit/s.

Het liefst zou ik glasvezel willen, maar volgens mij zit dat voorlopig nog niet in de planning om hier aan te leggen.

Toen ik wat zat te zoeken op internet kwam ik de termen MFD vs SDF en VDSL bonding tegen. Dus vandaar dat ik deze vraag hier heb gesteld.


Graag zien we een screenshot van de uitkomst van de link die @HGD heeft gegeven. Bonding is overigens alleen bij kpn mogelijk mits het leverbaar is bij jou. En alleen op sommige modems van kpn zover ik weet. Of een Fritzbox iets met bonding kan betwijfel ik.


https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Wat zegt deze site?

De geleverde snelheid is providerafhankelijk. Het kan best dat de ene provider max 2omb kan leveren en de andere gemakkelijk tot 100mb. Raar maar waar.

Die site geeft het volgende aan:

Koper: 35Mbit/s

Bonded koper: 71 Mbit/s

Met een geplande upgrade op 11-06 naar 55 Mbit/s (koper) en 110 Mbit/s (bonded koper)


Graag zien we een screenshot van de uitkomst van de link die @HGD heeft gegeven. Bonding is overigens alleen bij kpn mogelijk mits het leverbaar is bij jou.

 


Dat ziet er dus heel goed uit!!! Er komt een upgrade aan!! Voor bonding moet je dan wel naar kpn.


Hallo @GvN , technisch kan het mogelijk zijn dat bj jou pairbonding geleverd wordt door KPNNetwerk, de verantwoordelijke leverancier voor de infrastructuur, maar de providers moeten het ook afnemen. KPN doet dat wel en Solcon en andere providers (misschien) niet.

Je zou aan Solcon kunnen vragen of zij pairbonding leveren, zo niet, dan kun je overwegen over te stappen naar een andere provider die het wèl ondersteunt, zoals xs4all en KPN bijvoorbeeld.

 


Bedankt voor de antwoorden!

Dan ga ik eerst de upgrade even afwachten (dat duurt niet meer zo lang!). Als het dan nog steeds niet werkbaar is, ga ik bonding (KPN) overwegen.


Het is niet zo dat je op de dag van de update met een een hogere snelheid hebt. De kast krijgt dan een upgrade maar daarna moeten alle klanten nog overgezet worden naar de nieuwe verbinding.  Het gaat automatisch maar reken wel op minimaal een maand voor je verschil merkt.


Hallo @GvN , toen bij mij 2 jaar terug de kast werd opgewaard van MDF naar SDF heb ik meteen een snelheidsverhoging aangevraagd en niet en automatische omzetting afgewacht.

Nu wordt er bij mij deze week glasvezel in de straat aangelegd, in juli in de kast afgemonteerd en in augustus definitieve omzetting van koper naar glas.