Skip to main content
Beantwoord

Maximaal haalbare snelheid niet mogelijk op nieuw adres

• August 25, 2025
  • 8 reacties
  • 100 keer bekeken

Zojuist een medewerker aan de telefoon gesproken. Het goedkoopste abonnement voor thuis internet is 45.50 per maand als ik ga voor maandelijks opzegbaar. Hiervoor zou ik 100/100 internet moeten krijgen.

Op mijn nieuwe adres is de maximaal haalbare upload snelheid echter maar 32mbit (download wel gewoon 100). Glasvezel staat niet op de planning.

Upload snelheid is voor mij belangrijker dan download. Als ik dan geen 100 krijg, wil ik daar eigenlijk ook niet voor betalen. Download en upload bij elkaar opgeteld gebruik ik dan dus maar 100 + 32 = 132 van de 100 + 100 = 200.

132 / 200 * 45.50 = 30.03

Bovenstaand bedrag wil ik prima betalen zolang de upload maximaal 32mbit is. Ik wil zelfs wel een 2 jarig abonnenement afsluiten met dezelfde korting ratio. Wat vinden jullie hiervan?

Waarom is hier eigenlijk geen abonnement voor? Neem dat de upload snelheid wel in meer regio's beperkt wordt tot 32mbit. Waarom klanten laten betalen voor 100/100 als vooraf al duidelijk is dat dit niet geleverd gaat worden?

Verder overigens heel tevreden over jullie mobiele dekking en service.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@Anteino, welkom op de KPN Community! Leuk dat je overweegt om KPN af te sluiten op jouw nieuwe adres. 💚

Het goedkoopste abonnement voor thuis internet is 45.50 per maand als ik ga voor maandelijks opzegbaar. Hiervoor zou ik 100/100 internet moeten krijgen. Op mijn nieuwe adres is de maximaal haalbare upload snelheid echter maar 32mbit (download wel gewoon 100). Glasvezel staat niet op de planning.

Zoals ook al is aangegeven door de Community, is dit een maximaal haalbare snelheid. Met glasvezel kan je inderdaad wel 100/100 halen. Maar met een oude koperverbinding, hangt de daadwerkelijk snelheid af van de infrastructuur. Daarbij zal bij een koperverbinding download en upload snelheid nooit gelijk zijn. Dit is altijd al zo geweest en we kunnen hierop helaas geen korting op het abonnement geven.

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 25, 2025

Het toverwoord is het woordje "tot". Bij een koperaansluiting is de snelheid tot het aantal mb's.  Je ziet dat ook op de site voordat je besteld en het staat ook op de orderbevestiging. Bij glasvezel is snelheidsgarantie dus daar werkt het anders. En vind je dat allemaal niks dan moet je het niet nemen. Het leven is soms simpel!

• August 25, 2025

Zojuist een medewerker aan de telefoon gesproken. Het goedkoopste abonnement voor thuis internet is 45.50 per maand als ik ga voor maandelijks opzegbaar. Hiervoor zou ik 100/100 internet moeten krijgen.

Dat is de snelheid voor glasvezel. Als er bij jou geen glasvezel ligt, dan kan jij ook nooit een upload snelheid van 100 mbit krijgen. Dat is op koper technisch gewoon zo ongeveer onmogelijk. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 25, 2025

Het toverwoord is het woordje "tot". Bij een koperaansluiting is de snelheid tot het aantal mb's.  Je ziet dat ook op de site voordat je besteld en het staat ook op de orderbevestiging. Bij glasvezel is snelheidsgarantie dus daar werkt het anders. En vind je dat allemaal niks dan moet je het niet nemen. Het leven is soms simpel!

Dank voor je reactie! Dat vind ik wel iets te kort door de bocht. Als ik het niet wil dan doe ik het ook niet inderdaad. Maar dan ga ik wel op zoek naar alternatieven/middenwegen.

Dat is de snelheid voor glasvezel. Als er bij jou geen glasvezel ligt, dan kan jij ook nooit een upload snelheid van 100 mbit krijgen. Dat is op koper technisch gewoon zo ongeveer onmogelijk. 

Thanks voor de uitleg! Dan zal ik kijken wat mijn opties zijn met eventuele MiFi routers oid.

• August 25, 2025

Thanks voor de uitleg! Dan zal ik kijken wat mijn opties zijn met eventuele MiFi routers oid.

Op het mobiele netwerk is de upload ook altijd lager.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 25, 2025

Op het mobiele netwerk is de upload ook altijd lager.

Klopt ja, al valt het mee. Ik heb nu een KPN Unlimited400 mobiel abonnement en haal op mijn telefoon 65mbit upload. Via USB tethering aan de PC 40mbit, en dat verschil komt puur door mijn telefoon lijkt mij. Grootste verschil is in de stabiliteit. Het is wat het is! Ben in ieder geval wijzer geworden vandaag, waarvoor dank.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 25, 2025

Hou er wel rekening mee dat je in een wifirouter geen gewone simkaart meer mag gebruiken. Die wordt op zeer korte termijn dan geblokkeerd. Je moet daarvoor een data abonnement met 097 nummer gebruiken. Je kunt de snelheid waarschijnlijk niet vergelijken met een mobiele telefoon!

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 27, 2025

Hi ​@Anteino, welkom op de KPN Community! Leuk dat je overweegt om KPN af te sluiten op jouw nieuwe adres. 💚

Het goedkoopste abonnement voor thuis internet is 45.50 per maand als ik ga voor maandelijks opzegbaar. Hiervoor zou ik 100/100 internet moeten krijgen. Op mijn nieuwe adres is de maximaal haalbare upload snelheid echter maar 32mbit (download wel gewoon 100). Glasvezel staat niet op de planning.

Zoals ook al is aangegeven door de Community, is dit een maximaal haalbare snelheid. Met glasvezel kan je inderdaad wel 100/100 halen. Maar met een oude koperverbinding, hangt de daadwerkelijk snelheid af van de infrastructuur. Daarbij zal bij een koperverbinding download en upload snelheid nooit gelijk zijn. Dit is altijd al zo geweest en we kunnen hierop helaas geen korting op het abonnement geven.

• August 27, 2025

Ook bij bv Ziggo is de upload altijd een stuk lager dan de download. Koper maakt in essentie gebruik van ADSL (of varianten daarop). De "A" staat voor asynchroon, dwz dat de down- en upload per definitie ongelijk zijn. Op normale koperlijnen (via passieve straatkast) is vaak niet eens 100 Mb/s mogelijk; dat is sterk afhankelijk van de totale afstand naar de wijkcentrale. Met speciale technieken kan dat opgevoerd worden tot 100 (VVDSL) of 200 (VPlus), maar dan moet je wel aangesloten zijn op een actieve straatkast en dan is de maximale snelheid afhankelijk van de afstand tot die straatkast. De upload is standaard ongeveer 10% van de download maar ook dat kan worden opgepoetst tot maximaal 30 Mb/s. Bij pairbonding (2 aderparen, maar dat wordt tegenwoordig niet of nauwelijks meer aangelegd) kun je nog een verdubbeling bereiken dus 200/60 bij BVVDSL of 400/60 bij BVPlus, maar dat laatste wordt door kpn niet aangeboden. Pairbonding is soms bij kpn en vrijwel nooit bij andere providers mogelijk. Ziggo kent iets dergelijks vanzelfsprekend sowieso niet.

Bij glasvezel zijn tegenwoordig snelheden tot 4 Gb/s (kpn) of 8 Gb/s (Delta) mogelijk, up en down.