Skip to main content
Vraag

Maximale internetsnelheid blijft hangen op 150Mbit ondanks KPN 1Gbit abonnement

• August 18, 2026
  • 17 reacties
  • 206 keer bekeken

Goedeavond, 

Sinds enkele maanden klant van KPN met Superfiber 1000 met een superwifipunt.

Veel problemen gehad waarbij het internet dagelijks enkele keren wegviel. Inmiddels 2 techniekers langsgekomen; bij de eerste glasvezel vervangen, bij de 2e modem.

Maximum snelheid dat ik krijg via de KPN test is 150mb. Het is voor mij niet mogelijk om multiplayer te spelen wat het zeer frustrerend maakt. 

Wat zijn hier de oplossingen voor?

Met vriendelijke groet.

17 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 18, 2026

En meet je dan met een bekabelde pc of laptop of met wifi?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 18, 2026

Dag Joep, ik heb enkel de mogelijkheid om via wifi te werken dus meet ook zo!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 18, 2026

Zou je een keer het superwifipunt uit willen zetten en dan de snelheid meten als je vlakbij het modem staat?

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 19, 2026

voor 1 gig wifi heb je eigenlijk minimaal wifi 5 nodig.Als je wifi op basis van 2.4 Ghz hebt dan kan dit je max seleid beperken.

Belangrijke Kenmerken van 2,4 GHz

• Snelheid: Theoretisch tot 450 of 600 Mbps bij moderne routers, maar door drukte en muren haal je in de praktijk vaak minder dan 150 Mbps

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2026

Wanneer het superpunt uit is en ik vlakbij de modem test, komt het rond de 200.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2026

Zou je een keer het superwifipunt uit willen zetten en dan de snelheid meten als je vlakbij het modem staat?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2026

voor 1 gig wifi heb je eigenlijk minimaal wifi 5 nodig.Als je wifi op basis van 2.4 Ghz hebt dan kan dit je max seleid beperken.

Belangrijke Kenmerken van 2,4 GHz

• Snelheid: Theoretisch tot 450 of 600 Mbps bij moderne routers, maar door drukte en muren haal je in de praktijk vaak minder dan 150 Mbps

Waar kan ik dit nagaan? Op welke manier kan ik dan nog verbeteren? Een nog groter abonnement?

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

Op welke band? 2,4 of 5ghz?

Welke apparaat gebruik? Merk en type.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2026

Op welke band? 2,4 of 5ghz?

Welke apparaat gebruik? Merk en type.

Ik gebruik een ipad pro 12.9 van 2020 alsook een iPhone 13 pro.

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

Helaas kun je volgens mij op een Apple niet direct zien met welke band je verbonden bent. Met een app als Network Analyzer (uit de app store) zou je dat wel kunnen zien.

https://apps.apple.com/nl/app/network-analyzer-wifi-scan/id562315041

Hiermee kun je ook kijken hoe druk het op het netwerk is. 

KPN heeft ook een wifi manager maar ik heb geen idee wat daar de mogelijkheden van zijn. 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-manager

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 19, 2026

Als het goed is kan je in de web gui van de modem zie hoe elk device verbonden is met de modem inclusief wifi connecties.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2026

De wifi manager geeft aan dat er 6 apparaten verbonden zijn met de modem. Tv, iphone, ipad, box, superpunt? Alle vijf zogezegd 5ghz

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@RClement en welkom bij de KPN Community. Fijn dat je al zoveel reacties en tips hebt gekregen! 

Helaas kun je volgens mij op een Apple niet direct zien met welke band je verbonden bent. Met een app als Network Analyzer (uit de app store) zou je dat wel kunnen zien.

Heb je dit ook al kunnen testen? Je kunt handmatig in je modem het wifikanaal aanpassen naar een minder druk kanaal. Ik ben benieuwd of je dan verbetering merkt. 
Hier vind je hoe je dit doet: 

Zo niet, dan gaat het dus met name om multiplayer games waarbij het misgaat? Kun je dit verder toelichten?
Ik ben benieuwd wat er dan precies gebeurt, krijg je foutmeldingen te zien of heb je lag? Op welk apparaat gebeurt dit dan? Met 150 Mbit/s zou je meer dan voldoende snelheid moeten hebben voor online games, dus ik ben benieuwd waardoor dit misgaat. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2026

Hi ​@RClement en welkom bij de KPN Community. Fijn dat je al zoveel reacties en tips hebt gekregen! 

Heb je dit ook al kunnen testen? Je kunt handmatig in je modem het wifikanaal aanpassen naar een minder druk kanaal. Ik ben benieuwd of je dan verbetering merkt. 
Hier vind je hoe je dit doet: 

Zo niet, dan gaat het dus met name om multiplayer games waarbij het misgaat? Kun je dit verder toelichten?
Ik ben benieuwd wat er dan precies gebeurt, krijg je foutmeldingen te zien of heb je lag? Op welk apparaat gebeurt dit dan? Met 150 Mbit/s zou je meer dan voldoende snelheid moeten hebben voor online games, dus ik ben benieuwd waardoor dit misgaat. 

Dag Sanne, ik kan op minecraft niet op dezelfde wereld spelen als een persoon die de wereld host op hetzelfde netwerk. Ik word de heletijd uit deze wereld gegooid. Op 5G lukt dit wel. 

rvk01
Slimmerik
  • August 20, 2026

ik kan op minecraft niet op dezelfde wereld spelen als een persoon die de wereld host op hetzelfde netwerk. Ik word de heletijd uit deze wereld gegooid. Op 5G lukt dit wel. 

Dat lijkt me een heel ander probleem dan waar je dit topic mee begon. 

Heb je ooit iets het portforwarding ingesteld? (Dat zou het tegen kunnen zitten). Het kan een probleem met IPv6 zijn (kun je tijdelijk uitschakelen). Kan ook zijn dat een van jullie twee op het gasten netwerk zitten. 

Maar dit is in ieder geval geen probleem door de snelheid (met die snelheid zou dat nl geen probleem mogen zijn).

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 21, 2026

Er is geen gastennetwerk maar voor de andere 2 hoor ik het donderen in Keulen. 

Dan zal ik hier eerder naar moeten kijken. Dank voor de hulp. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Top, hopelijk is het met één van de tips van rvk dan opgelost wat Minecraft betreft. Niet prettig om de hele tijd uit de server gegooid te worden. 😣

Mocht de wifi snelheid nog steeds achterblijven, probeer dan ook eens meerdere speedtests. Bekabeld testen kan niet gaf je aan, dus doe er in dat geval een aantal via de wifi. 
Hier kun je vinden hoe je dit het beste kunt doen: Snelheid te laag bij KPN Glasvezel? Doe de check! | KPN Community

Met name dit stukje is belangrijk: 

Om een realistisch beeld van je internetsnelheid te krijgen doe je minimaal 10 metingen, verspreid over 3 tot 7 dagen. Zorg ervoor dat er ook minimaal een uur tussen de afzonderlijke metingen zit.  Doe de tests vanaf een computer die met een rechtstreekse kabel verbonden is met je modem. 

Zorg ook dat eventuele tv-ontvangers zijn uitgeschakeld en dat niemand anders in huis iets met internet doet op het moment van de test. En, ook heel belangrijk, zorg dat je test met een computer die zelf ook de 1 of 4 Gbit/s snelheid aankan.

De KPN Speedtest maakt gebruik van de snelheidstest van Ookla. Dit is een onafhankelijke derde partij, en een test die geschikt is voor hoge snelheden. Met de knop hieronder kun je de speedtest online doen. Dit geeft een goede indicatie van je snelheid.

Speedtest

Ik ben benieuwd wat daaruit komt en of het inderdaad op de 150 Mbit/s blijft hangen in die resultaten.