Skip to main content
Vraag

Melding gepland onderhoud komt altijd kort van tevoren

• August 18, 2026
  • 8 reacties
  • 92 keer bekeken

Roel84
Helper
Forum|alt.badge.img

Hallo,

Zojuist ontving ik een sms bericht dat er komende nacht (19 augustus) werkzaamheden plaats vinden tussen 01u en 07u op mijn netwerk in mijn regio.

Fijn dat er vooraf dit bericht komt. Maar het valt me op dat deze sms berichten (bij mij) altijd zo vlak vantevoren komen. Ik heb reeds eerder een soortgelijke vraag gesteld en toen vertelde dhr Noordzee dat gepland onderhoud altijd drie weken vantevoren werd gepland, en dat de klant dan al bericht hiervan krijgt  (als ik het goed heb begrepen).
Link naar dit topic: 

Is het onderhoud van komende nacht niet lang vantevoren gepland onderhoud? 
Of doe ik wat verkeerd en komt er voor de sms melding die ik vanochtend heb gekregen al eerder een melding ergens? 

8 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

Waarom zou je dat ver van te voren willen weten? Het is midden in de nacht. Dan valt (misschien) je verbinding even weg. Daar heb je toch op zijn ergst een héél klein beetje last van? Mocht de boel het 's ochtends niet doen, wat ik nog nooit heb meegemaakt, dan weet je nog goed waar het door veroorzaakt kan zijn, vanwege de SMS kort van tevoren, ​@Roel84.

Roel84
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 18, 2026

Waarom zou je dat ver van te voren willen weten? Het is midden in de nacht. Dan valt (misschien) je verbinding even weg. Daar heb je toch op zijn ergst een héél klein beetje last van? Mocht de boel het 's ochtends niet doen, wat ik nog nooit heb meegemaakt, dan weet je nog goed waar het door veroorzaakt kan zijn, vanwege de SMS kort van tevoren, ​@Roel84.

Met je eens dat het de ochtend na werkzaamheden het normaliter weer gewoon werkt.
Is bij KPN allemaal prima geregeld, of misschien wel goed gecontroleerd 's nachts.

Maar ik heb medische apparatuur die wordt verzameld op een kastje en dan wordt doorgestuurd.
Af en toe moet ik daarvoor ook nachten voor inplannen. Allemaal niet zo spannend en kan ook een nachter later bij wijze van. Maar als ik eerder zou weten wanneer werkzaamheden zijn dan zou ik een andere nacht kiezen.

Ik zou het ideaal vinden als je bv twee weken vantevoren een mail krijgt en idd vlak voor de werkzaamheden een sms als reminder. Mogelijk is dit ook, maar kijk ik verkeerd.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

O ja. Dan is dat een hele specifieke situatie, ​@Roel84. Maar kun je het dan niet alsnog verzenden als je ziet dat de overdracht mislukt is?

Roel84
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 18, 2026

Ik zelf kan er niks aan verzenden ​@Ratonesque , want het gaat vanzelf. Ik zie dan wel terug dat het na iedere meting wordt verzonden. Dus paar keer per geplande nacht. 

Als er geen verbinding is zal hij het vast opslaan en later verzenden. Maar gezien ik van de arts die controle etmalen gewoon mag plannen in de maand kies ik dan liever voor een dag, zodat ik ook zeker weet dat het goed doorkomt en hij er in de ochtend naar kan kijken. Er is nl ook een kort contactmoment aan gepland. Als er dan net wel eens storing is na werkzaamheden, alhoewel ik idd weet dat dit amper voorkomt bij kpn, dan gooit dit ook niet roet in de agenda van de arts en dat heb ik liever niet. 

Op de site lees ik dat er bv nu een storing is in mijn postcode op de tv (sinds 17 augustus / ik merk er niks van). Ik weet dan niet of zo'n gepland onderhoud alleen geldt voor tv fix of dat er ook echt aan het netwerk (internet) gesleuteld wordt. Zou het gaan om de tv en start het modem eens opnieuw op dan is dat voor die medische apparatuur ook geen probleem. Blijft het modem urenlang offline dan is het vooral wat meer uitdaging. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

Goed punt, hoor. Maar ach, de mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest, ​@Roel84...

Roel84
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 18, 2026

Goed punt, hoor. Maar ach, de mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest, ​@Roel84...

Met je eens.
Maar misschien kan KPN het meenemen als tip.
Het is voor hen waarschijnlijk een kleine moeite om 2x een bericht te sturen. Of dat je kan aanvinken als je dat wilt oid. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 20, 2026

Goedemorgen ​@Roel84 en bedankt voorjouw bericht :)

Gezien het feit je met medische apparatuur hebt te maken, begrijp ik jouw vraag heel goed! Of het ook echt mogelijk is om je hier eerder van op de hoogte te stellen, durf ik niet meteen te zeggen maar ik ga wel kijken of ik dit voor je kan achterhalen. Voor meer en aanvullende informatie kan ik je ook aanraden om dit artikel op onze Kennisbank over onderhoud eens door te nemen!

rvk01
Slimmerik
  • August 20, 2026

​@Jan van KPN Daar staat het onderstaande. Dat klopt dus niet want je krijgt dus niet 3 weken van tevoren bericht. Dus het is niet dat je bericht krijgt zo gauw het onderhoud definitief gepland staat. Misschien moeten jullie die tekst anders even aanpassen.

Onderhoud wordt minimaal 3 weken van tevoren gepland.

[...]

Je ontvangt altijd bericht als er bij jou in de buurt onderhoud wordt uitgevoerd. Dit zijn geautomatiseerde berichten die verstuurd worden zo gauw het onderhoud definitief gepland staat.

https://community.kpn.com/kpn-voor-jou-153/kpn-community-op-pad-hoe-zit-het-met-onderhoud-in-ons-netwerk-642310?tid=642310&fid=153

Â