Skip to main content

Melding over modem update?

• July 10, 2025
  • 49 reacties
  • 703 keer bekeken

Toon eerste bericht

49 reacties

• Auteur
  • January 4, 2026

Ik verwacht niet dat er deze week iets gaat gebeuren met jouw modem van ons uit, want bij het modemteam is een groot deel van de mensen gewoon de hele kerstvakantieperiode vrij. En worden verder alleen de noodzakelijke dingen gedaan. Laten we hier volgende week op terugkomen, dan zal ik dit van mijn kant ook eens bij hen aankaarten. 

Volgende week is wel erg letterlijk genomen want zojuist, om 14.15 uur op zondagmiddag (!) is de nieuwe software (V10.C.25.08.15) op m'n modem (maar niet op m'n SW1's) gezet. Zonder enige aankondiging, terwijl ik tv aan 't kijken was. 

Ook m'n telefoonlijn doet 't nu niet meer (Status: Disabled, "Vaste telefonie is niet actief”). Verder lijken m'n instellingen wel allemaal goed overgenomen te zijn.

Beveiliging staat op "Middel”, is dat goed of kan ik 'm beter op "Standaard” zetten?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Ik verwacht niet dat er deze week iets gaat gebeuren met jouw modem van ons uit, want bij het modemteam is een groot deel van de mensen gewoon de hele kerstvakantieperiode vrij. En worden verder alleen de noodzakelijke dingen gedaan. Laten we hier volgende week op terugkomen, dan zal ik dit van mijn kant ook eens bij hen aankaarten. 

Volgende week is wel erg letterlijk genomen want zojuist, om 14.15 uur op zondagmiddag (!) is de nieuwe software (V10.C.25.08.15) op m'n modem (maar niet op m'n SW1's) gezet. Zonder enige aankondiging, terwijl ik tv aan 't kijken was. 

Ook m'n telefoonlijn doet 't nu niet meer (Status: Disabled, "Vaste telefonie is niet actief”). Verder lijken m'n instellingen wel allemaal goed overgenomen te zijn.

Beveiliging staat op "Middel”, is dat goed of kan ik 'm beter op "Standaard” zetten?

Het mooiste zou zijn met de nieuwe kpn software. Modem naar fabrieksinstellingen brengen zonder wijzigingen kijken of het probleem zich heeft opgelost na deze update. Firewall middel is voor thuis doeleinde goed genoeg

• Auteur
  • January 4, 2026

Inmiddels modem uit en weer aangezet. Telefonie doet het daarna ook weer. Nog geen tijd gehad voor een fabrieksreset van de beide SW1's. Ze werken overigens wel en verbinden ook draadloze apparaten. 

• Auteur
  • January 4, 2026

Nu ook een SW1 een fabrieksreset gegeven waarna die migreerde naar SW1.C.25.14.02. Enige tijd later later bleek ook de andere SW1 zich gemigreerd te hebben. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Dat is mooi nieuws. Hopelijk zijn ook de problemen daarmee opgelost 💪

• Auteur
  • January 5, 2026

We gaan 't zien. Tijdens maar ook na de migratie heb ik de NT niet opnieuw gestart. Mij benieuwen of de lijn nu wel stabiel blijft. En ook of m'n modem nu wel goed in het beheersysteem van kpn staat. 

• Auteur
  • January 6, 2026

Tijdens maar ook na de migratie heb ik de NT niet opnieuw gestart. Mij benieuwen of de lijn nu wel stabiel blijft. 

Helaas, zojuist viel toch de internetverbinding weer even weg. Ik lees dat glasvezel uiterst stabiel zou zijn. Bij mij is dat niet zo: zoals eerder al gemeld was DSL bij mij veel stabieler. Sinds glasvezel heb ik regelmatig verstoringen van het internetsignaal, het modem bleef, zoals meestal, verder wel normaal werken.

NT maar weer opnieuw gestart. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Is de glasvezel module al is verwijderd en opnieuw op de muurplaat gedrukt. Wie weet helpt dat iets

• Auteur
  • January 7, 2026

Je bedoelt de FTU? Nee, daar is sinds de montage, oktober 2023, niets meer mee gebeurd. Maar daar moet een monteur voor komen en die begint vast weer met een fabrieksreset van de modem en daar zit ik echt niet meer op te wachten. 

• Auteur
  • January 8, 2026

Tijdens maar ook na de migratie heb ik de NT niet opnieuw gestart. Mij benieuwen of de lijn nu wel stabiel blijft. 

NT maar weer opnieuw gestart. 

Uit de "Tijd actief" blijkt dat in de daarop volgende nacht rond kwart over drie de Internetverbinding toch weer onderuit is gegaan. De modem zelf is al sinds de migratie operationeel. 

• Auteur
  • January 11, 2026

Ik weet niet precies wat er vannacht gebeurd is maar m'n SmartThings hub is om 0.09 uur offline gegaan en pas om 1.39 uur weer online gekomen. Dat laatste komt overeen met de operationele tijd van de V10. Dat zou betekenen dat de modem anderhalf uur offline geweest zou zijn(!). Vanmorgen werkte alles weer goed maar eea geeft toch te denken.

Ik heb geen meldingen gehad omtrend onderhoud. Onderhoud staat wel gepland voor overmorgen, 's nachts tussen 2 en 7 uur. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 11, 2026

Als er gepland onderhoud is overmorgen zou ik me niet zo veel zorgen maken. 24:00/06:00 zijn bij KPN tijden waar het acceptabel is om onderhoud uit te voeren. Het kan best zijn dat er voorbereidingen zijn getroffen waardoor de lijnkaart buiten even uit is geweest.

Netjes is het niet, en eigenlijk had het gemeld moeten worden, maar het kan gebeuren. 

Als dit vaker gebeurd zou KPN er zeker naar moeten kijken. Maar zo eenmalig voor gepland onderhoud is niet zo spannend.

• Auteur
  • January 11, 2026

Als er gepland onderhoud is overmorgen zou ik me niet zo veel zorgen maken. 24:00/06:00 zijn bij KPN tijden waar het acceptabel is om onderhoud uit te voeren. Het kan best zijn dat er voorbereidingen zijn getroffen waardoor de lijnkaart buiten even uit is geweest. 

Dan zou hooguit de internetverbinding down geweest zijn maar toch niet de hele modem? Dat m'n SmartThings hub anderhalf uur offline is geweest betekent dat die gedurende die tijd geen verbinding had met de modem en dat dus ook het hele thuisnetwerk offline was: de hub is bekabeld aangesloten. En dat is ook wat de modem zelf aangeeft. Niet alleen de Tijd actief (internet) maar ook de tijd operationeel (het modem zelf dus) geven aan dat  beiden pas om ongeveer 1.40 uur weer normaal beschikbaar waren.

Bij een inactieve lijnkaart verwacht ik dat alleen de internetverbinding eruit ligt maar de modem zelf actief blijft, toch? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 11, 2026

Zeker, wat bijzonder. Heb je geen stroomstoring gehad waar je niks van heb gemerkt omdat je sliep?

• Auteur
  • January 11, 2026

Nee, zeker niet, want ik heb een paar wekkers/klokken e.d. die bij een netspanningsonderbreking, zeker als die anderhalf uur zou hebben geduurd, direct gaan staan knipperen. En dat was nu zeker niet het geval. Integendeel: pas rond het middaguur zag ik aan de operationele duur van de modem dat er daarmee een probleem was geweest. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 11, 2026

Heel bijzonder, vooral even in de gaten houden dan. 

• Auteur
  • January 13, 2026

Onderhoud staat wel gepland voor overmorgen, 's nachts tussen 2 en 7 uur. 

Heel bijzonder, vooral even in de gaten houden dan. 

Nadat ik vanmorgen rond kwart over 7 ben opgestaan wierp ik als eerste een blik in de meterkast (doe ik anders nooit, ook niet na gepland onderhoud, maar nu had ik blijkbaar een voorgevoel). Op de NTu branden de lampjes Power en Connection beiden groen. Maar op de V10 knipperde Internet groen en brandde Services oranje. Niets deed 't meer! Omdat ik wist van het onderhoud vermoedde ik direct dat de glasvezelverbinding niet goed hersteld was en heb ik de NTu uit- en na 2 min weer aangezet. Even later deed alles het weer. Uit de tijd Operationeel van de modem zelf blijkt dat die niet meer offline is geweest sinds afgelopen zondag, terwijl de Tijd actief (internet) op dit moment staat op ruim 3 en een half uur!

In de statistieken van SmartThings zie ik dat internet onderuit is gegaan (voor onderhoud dus) om 4.37 uur en pas weer hersteld is om 7.32 uur (na de reset van de NTu).

Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Wel kan ik nu echt niet langer onderschrijven dat glasvezel (veel(!)) stabieler is dan DSL. In alle jaren sinds ik klant ben (op 2 adressen) heb ik dit met DSL nimmer meegemaakt. Die verbinding was soms alleen kortstondig offline bij onderhoud of b.v. bij de omzetting van DSL naar BVDSL en verder altijd heel stabiel. Sinds ik glasvezel heb (oktober 2023) is er met enige regelmaat trammelant. Ik prijs mijn buren gelukkig: daar is door gebrekkige communicatie de glasvezel nog niet ingebracht; zij nemen daar zelf ook geen actie meer op en zijn heel tevreden over hun altijd werkende DSL-verbinding. En hoewel ik initieel heel blij was dat wij eindelijk glasvezel kregen begin ik steeds meer terug te verlangen naar de tijd vóór glasvezel. Toen had ik ook 200 Mb/s down en weliswaar "maar” 60 Mb/s up, maar dat heb ik liever dan al die storingen die ik met glasvezel ervaar.

Nu kan ik natuurlijk wel weer een storing melden bij de KS maar dan komt er vast weer een monteur eerst een reset van de modem uitvoeren en daar heb ik al helemaal geen zin meer in (voor de zoveelste keer alles opnieuw instellen). Vooral ook omdat het probleem volgens mij duidelijk in de infrastructuur buiten mijn huis gezocht moet worden.

Ik heb ook nog een glasvezel van Delta in de meterkast zitten 🤔😇….

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 18, 2026

Ik zou juist toch een storing melden, Henk, op het moment dat de boel er weer uitvliegt. Als jij de monteur die dan komt uitlegt wat er nu al meermaals gebeurd is, en dat er ook al meermaals gereset is, dan realiseert de monteur zich ook wel dat nog een keer resetten van je modem het verschil niet zal maken.

• Auteur
  • January 29, 2026

Na ruim 2 weken radiostilte mijnerzijds was er vanmorgen echt radiostilte. Een blik in de meterkast: V10 Services lampje: oranje en NT bezig met opnieuw opstarten. Even later werkte de boel weer. Jammer want zowel de internetverbinding als de V10 zelf waren dus al ruim 2 weken onafgebroken online; in die tijd heb ik zelfs maar één keer de tv+-ontvanger moeten resetten (daarvoor 2 á 3 keer per week). 3 Kwartier later kreeg ik via zowel MijnKPN als SMS de melding dat er een beschadigde netwerkkabel was in mijn postcodegebied, maar toen werkte alles dus al weer. Nog weer 20 minuten later kwam de melding dat de storing verholpen was. 

Eigenlijk vermoed (hoop) ik dat het onderhoud van enige weken terug (zie boven) een oplossing heeft gegeven voor de tot die tijd kwakkelende glasvezelverbinding en dat de storing van vanmorgen slechts een "ongelukje” is geweest.

@Erik van KPN ik ben nog steeds benieuwd of m'n V10 nu wel goed in het beheerssysteem staat.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 2, 2026

@Erik van KPN ik ben nog steeds benieuwd of m'n V10 nu wel goed in het beheerssysteem staat.

Ik zie hem niet. En ik kan niet verklaren waarom. En het lijkt ook niet per sé een probleem, want je hebt uiteindelijk wel de KPN Software gekregen, en daarvoor moeten we je modem kunnen bereiken. Dus het feit dat dat gelukt is geeft wel aan dat het beheersysteem in ieder geval iets ziet. Maar ik vanuit mijn ingang dus niet. En ik weet dan niet waar dat hem in zit. Kan ook in de connectie tussen mijn systeem en het beheerplatform zitten dan. 

Eigenlijk vermoed (hoop) ik dat het onderhoud van enige weken terug (zie boven) een oplossing heeft gegeven voor de tot die tijd kwakkelende glasvezelverbinding en dat de storing van vanmorgen slechts een "ongelukje” is geweest.

Zo komt het op mij wel over. En ik hou 🤞🏻dat het inderdaad zo is en goed blijft verder.

• Auteur
  • February 23, 2026

@Erik van KPN , zoals je kan zien is m'n V10 voor mijn doen al een behoorlijke tijd actief, althans sinds ik glasvezel heb (!). Alleen m'n internetverbinding zal vannacht wel weer opnieuw starten want per SMS is er verbetering van het netwerk aangekondigd in mijn buurt.

Andere vraag, waarom staat bij Dit apparaat onder Naam het MAC-adres van de V10 en niet "mijnmodem” zoals b.v. bij mijn zoon? Is dat normaal en hoe kan ik dat eventueel wijzigen (zonder een fabrieksreset😉)?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goede vraag ​@Henk2304: ik vermoed dat je 't niet kunt aanpassen zonder een fabrieksreset. Maar anders komt Erik er nog op terug bij je, hij is er met een paar dagen weer!

• Auteur
  • February 26, 2026

Alleen m'n internetverbinding zal vannacht wel weer opnieuw starten want per SMS is er verbetering van het netwerk aangekondigd in mijn buurt.

Verbetering? Ik vraag het me af. Na het vorige netwerkonderhoud (een maand geleden, zie boven) is m'n verbinding storingvrij geweest. Nu lijkt 't alsof de verbetering van eergisteren de boel weer teruggedraaid heeft: zojuist werd de internetverbinding verbroken (oranje service lampje). Na het uit- en weer aanzetten van de NTu (net als vroeger) is dat probleem weer opgelost. Zelfs de tv-ontvanger (die standby was) moest ik resetten om 'm weer in de benen te krijgen. Ik kan dit niet bijzonder waarderen.😖

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 3, 2026

​Andere vraag, waarom staat bij Dit apparaat onder Naam het MAC-adres van de V10 en niet "mijnmodem” zoals b.v. bij mijn zoon? Is dat normaal en hoe kan ik dat eventueel wijzigen (zonder een fabrieksreset😉)?

Het kan geen kwaad. Het enige wat je kan merken is dat mijnmodem.kpn dan niet of niet goed werkt om je modem te bereiken. Je kunt het niet zelf aanpassen, juist zodat (normaalgesproken) mijnmodem.kpn altijd werkt. Herstart zou, voor zover ik weet, op zich voldoende moeten zijn om dat recht te trekken. Maar anders kom je toch op een reset uit. 

Alleen m'n internetverbinding zal vannacht wel weer opnieuw starten want per SMS is er verbetering van het netwerk aangekondigd in mijn buurt.

Verbetering? Ik vraag het me af. Na het vorige netwerkonderhoud (een maand geleden, zie boven) is m'n verbinding storingvrij geweest. Nu lijkt 't alsof de verbetering van eergisteren de boel weer teruggedraaid heeft: zojuist werd de internetverbinding verbroken (oranje service lampje). Na het uit- en weer aanzetten van de NTu (net als vroeger) is dat probleem weer opgelost. Zelfs de tv-ontvanger (die standby was) moest ik resetten om 'm weer in de benen te krijgen. Ik kan dit niet bijzonder waarderen.😖

Oef, nee, ik kan me voorstellen dat je van deze regen in de drup niet blij wordt. Ik kan ook dit niet verklaren. Er moet haast wel iets bij jou in het algemeen niet lekker gaan. ‘Jou dan in de breedst mogelijke zin vanuit ons netwerk tot in je huis. En dan kom ik toch weer terug op het eerdere advies:

Ik zou juist toch een storing melden, Henk, op het moment dat de boel er weer uitvliegt. Als jij de monteur die dan komt uitlegt wat er nu al meermaals gebeurd is, en dat er ook al meermaals gereset is, dan realiseert de monteur zich ook wel dat nog een keer resetten van je modem het verschil niet zal maken.