Skip to main content
Beantwoord

Meldingen op overheidssites dat de sites onveilig zijn (kan sites nu ook niet openen)

• December 15, 2025
  • 31 reacties
  • 293 keer bekeken

Ik krijg bij alle overheidssites de melding, dat de verbinding opnieuw is ingesteld en dat de sites onveilig zijn, met het gevolg, dat de sites niet geopend worden! Dit probleem zou verholpen kunnen worden door ipv6 op mijn modem (Box 12) uit te zetten. Ik ben naar mijnmodem.kpn gegaan en daar stond ipv6 al uit! Het probleem blijft dus aanwezig, met het gevolg, dat ik niet meer op de sites van de overheid kom. Wat kan ik daaraan doen?

Beste antwoord door JanD

Dan ligt het dus duidelijk aan een instelling binnen je eerder gebruikte browser ​@GiovanniKur .

Een oplossing kan zijn de browser verwijderen en opnieuw installeren of deze terugzetten naar standaard instellingen en van daaruit weer aan persoonlijke instellingen aanpassen en steeds even kijken of je de overheid nog kunt bereiken, zo gauw als je merkt dat een site niet meer werkt, weet je dat jey aan die bewuste instelling ligt.

31 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 15, 2025

Welkom ​@GiovanniKur!

Welke browser gebruik je? Safari heeft hier vaak problemen mee.
Als je die gebruikt, zou ik aanraden eens een andere te proberen.

• Auteur
  • Topper
  • December 15, 2025

Ik heb Microsoft Edge en Google Chrome. Bij beiden lukt het niet om verbinding te maken met de sites van de overheid.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 15, 2025

Werkt het wel op uw mobiel of tablet?

• Auteur
  • Topper
  • December 15, 2025

Ja, op mijn mobiel werkt het wel.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 15, 2025

Ik ga ervanuit dat je dit op de WiFi hebt getest. Als dat zo is, kunnen we concluderen dat het niet aan je modem of internetverbinding ligt.

Wat dan wel? Mogelijk wordt het veroorzaakt door je virusscanner, firewall of een beveiligingsextensie/adblocker op je computer.

• Heb je al eens alle cachegegevens van de webbrowsers verwijderd ?
  • De virusscanner/firewall gepauzeerd ?
  • Eventuele  browserextensies gecontroleerd?
  • Herstart van de laptop/pc ?

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

Staat de datum en tijd wel goed van je systeem…? Bij een verkeerde datum/tijd kan het de oorzaak zijn van de foutmelding

• Auteur
  • Topper
  • December 15, 2025

Alles heb ik al geprobeerd. Laptop opnieuw opgestart, modem uitgezet en weer aangezet, virusscanner en firewall uitgezet, alle gegevens verwijderd etc. Datum en tijd zijn correct. Ik ben een bericht tegengekomen van 2 maanden geleden, waarin exact hetzelfde probleem werd aangekaart. Er werd als oplossing gegeven, dat ipv6 van het modem uitgezet zou moeten worden. Ik heb de instellingen van mijn modem gecontroleerd en ipv6 stond al op uit. Dus daar ligt het helaas niet aan. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 15, 2025

Dan had het ook niet op uw mobiel gewerkt, dus dat is onzin dat ipv6 het probleem zou zijn.
Kunt u een screenshot plaatsen van de foutmelding ?

• Auteur
  • Topper
  • December 15, 2025

Bij mij is ipv6 ook niet het probleem, zoals ik hiervoor al heb aangegeven. 

• Auteur
  • Topper
  • December 15, 2025

• Auteur
  • Topper
  • December 15, 2025

Zie hierboven mijn probleem en de meldingen die ik krijg, als ik probeer in te loggen op de sites van de overheid.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 15, 2025

Hij kan de pagina gewoon niet laden (timeout), vermoedelijk wordt hij toch geblokkeerd door een firewall of zo..

Leen59
Wijsgeer
  • December 15, 2025

• Auteur
  • Topper
  • December 16, 2025

Hartelijk dank voor alle reacties. Helaas kan ik nog steeds alle sites van de overheid niet geopend krijgen, ondanks het feit, dat ik alles wat in de reacties vermeld staat al geprobeerd heb. Enkele maanden geleden is dit probleem al door iemand anders kenbaar gemaakt en toen werd in een reactie als mogelijk oplossing gegeven de ipv6 instelling van het modem op uit te zetten. Bij die andere persoon  konden na het uitzetten van ipv6 de sites wel probleemloos geopend worden. Voor mijn modem stond ipv6 al uit en daar ligt het dus helaas niet aan, dat ik niet op de overheidssites kom. 

JanD
Superuser
  • December 16, 2025

Beste ​@GiovanniKur zojuist digid geprobeerd met Chrome-browser. IPv6 staat gewoon en heb totaal geen moeite met het bereiken van overheidssites.

Welke Windows versie gebruik je en is deze volledig bij qua updates?

Is de Chromebrowser bij qua updates?

Gebruik je buiten het standaard Windows Defender nog een ander antivirusprogramma?

• Auteur
  • Topper
  • December 16, 2025

Goedemiddag JanD. Ik gebruik Windows 11 home en heb de allerlaatste update geïnstalleerd. Ook de Chromebrowser is volledig bijgewerkt. Ik heb alleen Windows Defender als antivirusprogramma.

JanD
Superuser
  • December 16, 2025

Als je een andere overheidssite probeert, zoals de belastingdienst of MijnOverheid  of Berichtenbox of Toeslagen krijg je dan soortgelijke foutmeldingen?

Heb je IPv6 nu wel of niet aan staan, dat is me niet duidelijk. IPv6 moet gewoon geactiveerd kunnen staan.

Heb je de mogelijkheid het eens op een andere pc, dus geen mobiel of tablet te proberen?

Werkt het daar wel, dan weet je dan het aan een instelling van de firewall op de modem ligt en/of een instelling van je browser.

• Auteur
  • Topper
  • December 16, 2025

Ik krijg helaas de foutmeldingen bij alle sites van de overheid. Ik heb alle opties van IPv6 geprobeerd en ook als IPv6 aan staat krijg ik de foutmeldingen. Ik heb vorige week een nieuwe laptop gekocht en bewust ervoor gekozen om de instellingen van de oude laptop niet mee over te nemen. Maar helaas heb ik op de nieuwe laptop hetzelfde probleem en krijg ik dus ook de foutmeldingen bij het inloggen op de sites van de overheid. Alleen met mijn mobiele telefoon kan ik probleemloos inloggen op alle sites, met en zonder WIFI.

JanD
Superuser
  • December 16, 2025

Beste ​@GiovanniKur heb je de modem/router al eens een fabrieks-reset gegeven?

Als je glasvezel hebt, haal dan eerst de stroom eens minimaal 2 minuten van de glasvezelkast en herstart daarna.

Kun je dan nog niet inloggen, geef dan de modem/router eens een fabrieks-reset.

Mocht het dan nog niet willen heb ik ook eens gelezen dat de router dan omgewisseld kan worden vanwege een nader te onderzoeken fout in de router, dit echter ter beoordeling van een moderator.

Succces

• Auteur
  • Topper
  • December 16, 2025

Bedankt voor de info.

Leen59
Wijsgeer
  • December 16, 2025

Probeer eens je mobiele telefoon als hotspot te gebruiken en dan met de laptop daarmee verbinden.

JanD
Superuser
  • December 17, 2025

Probeer eens je mobiele telefoon als hotspot te gebruiken en dan met de laptop daarmee verbinden.

Goeie tip ​@Leen59 , als het dan nog niet goed gaat weet je zeker dat het aan (de instellingen van) de browser ligt. ​@GiovanniKur 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@GiovanniKur en welkom bij de KPN Community! Wat fijn dat je al zoveel tips en hulp hebt gekregen. Iedereen bedankt voor het reageren. 😄

Hoe is het nu? Is het met de laatste tips nog gelukt om het op te lossen? Of is het via de hotspot van je telefoon wel goed gegaan? Ik ben benieuwd.

• Auteur
  • Topper
  • December 17, 2025

Ik heb mijn mobiele telefoon als hotspot gebruikt en verbonden met de laptop. Helaas krijg ik op de laptop ook de foutmeldingen als ik de internetverbinding via de telefoon gebruik. Een goede tip van Leen59 en een goede opmerking van JanD. Ik zal helaas verder moeten zoeken. Nogmaals dank voor alle hulp.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 17, 2025

@GiovanniKur Probeer deze bij instelling