Skip to main content
Beantwoord

Met 1Gb abonnement maar 50Mb via de wifi

• November 7, 2025
  • 26 reacties
  • 329 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb update naar 1 Gb/s. 
ik meet met de app ongeveer 50 Mb/s. 
volgens mijn monteur is dit zeer goed. 
maar waarom heb ik dan geüpgraded?

Beste antwoord door JanD

Ik heb de snelheid vast gemeten. Die was ongeveer 700/800. Dus ok. De wifi heb ik dichtbij gemeten. Geen repeaters e.d. 

Beste ​@Tweetweeties 700/800Mbit/s is ook niet optimaal, moet 920/920 kunnen zijn, bekabeld gemeten op 1 pc met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Zie onderstaande links voor aanvullende info:

en

Succes

26 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • November 7, 2025

Je moet eerst de snelheid meten met een bekabelde pc of laptop, daarna kun je verdere conclusies trekken. Wat die monteur zegt is twijfelachtig.

Heb je alleen een modem of ook nog superwifi ofzo?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 8, 2025

Ik heb de snelheid vast gemeten. Die was ongeveer 700/800. Dus ok. De wifi heb ik dichtbij gemeten. Geen repeaters e.d. 

• November 8, 2025

Wat voor modem heb je? En meet je via WiFi op een laptop? 

JanD
Superuser
  • Antwoord
  • November 8, 2025

Beste ​@Tweetweeties 700/800Mbit/s is ook niet optimaal, moet 920/920 kunnen zijn, bekabeld gemeten op 1 pc met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Zie onderstaande links voor aanvullende info:

en

Succes

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 8, 2025

De snelheid is gemeten met een iPhone op minder dan een meter van de router kpn box 10. Geen andere apparaten op de wifi

• November 8, 2025

De snelheid is gemeten met een iPhone op minder dan een meter van de router kpn box 10. Geen andere apparaten op de wifi

Weet je zeker dat die iPhone op WiFi zat en niet op 4G?

Probeer het ook eens met een laptop. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 8, 2025

Ja ook geprobeerd. Met 5g haal ik ongeveer 300 Mb/s. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 8, 2025

@Tweetweeties Waarschijnlijk ben je met 2,4Ghz-band verbonden ipv 5Ghz.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 8, 2025

beide banden getest met hetzelfde resultaat

• November 8, 2025

Welke snelheid haal je met een laptop? 

Kun je eens een schermafdruk plaatsen van de speedtest? 

Je gebruikt geen VPN? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 8, 2025

Je gebruikt geen VPN? 

Je brengt me op dit feit, op iPhone is meestal iCloud Private Relay geactiveerd.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Tweetweeties, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Heb je de oorzaak nog gevonden?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Nee niet gevonden. We gaan overstappen 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • December 26, 2025

Het werkt

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • December 26, 2025

Netflix, teams, etc met hoge snelheid. Tv kijken gaat iets lastiger omdat het beeld iedere 15 s blauw wordt. Snel op te lossen door even van kanaal te wisselen en dan kunnen we weer een tijdje kijken 

ben blij dat alles nu werkt 

• December 26, 2025

Bij een andere provider? Of toch nog bij KPN? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • December 26, 2025

Bij de kpn. Ik had alles opnieuw ingesteld en opgestart. Dus nu perfect. Behalve tv dan maar dat schijnt normaal te zijn bij kpn

• December 26, 2025

Wat is er dan met tv? Welk probleem heb je daarbij?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • December 27, 2025

Geen probleem. Om de 15 s even naar een ander kanaal en terug en we kunnen weer kijken. Beetje lastig maar we missen niks

• December 27, 2025

Bij de kpn. Ik had alles opnieuw ingesteld en opgestart. Dus nu perfect. Behalve tv dan maar dat schijnt normaal te zijn bij kpn

Dat blauwe scherm is zeker niet normaal.

Geen probleem. Om de 15 s even naar een ander kanaal en terug en we kunnen weer kijken. Beetje lastig maar we missen niks

Dat niks missen is best optimistisch je kan met dergelijk gepruts het winnende doelpunt missen.

Terzijde je wisseld dus van tv kanaal?

• December 27, 2025

Is de tv ontvanger bekabeld aangesloten? Rechtstreeks op de KPN Box?

Welke tv ontvanger heb je?

• December 27, 2025

Netflix, teams, etc met hoge snelheid. Tv kijken gaat iets lastiger omdat het beeld iedere 15 s blauw wordt.

Blauw? Zonder foutcode of melding?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • December 27, 2025

In dat blauwe scherm staan foutcodes. Die slaan op het missen van een internetconnectie. Een truukje om van dat scherm af te komen is een opname starten. Even wachten en dan die opname terugkijken. Nooit blauw scherm. Je loopt alleen een paar seconden achter bij de “werkelijkheid “. Bv bij een doelpunt hoor je de buren en zie je het doelpunt wat later. 

• December 27, 2025

Dan werkt multicast niet goed. Multicast word gebruikt bij live tv kijken. Niet bij terug kijken of opnames. Daarom werkt dat wel.

Waarschijnlijk komt dat omdat je de tv ontvanger niet rechtstreeks aan de Experiabox hebt zitten. Je hebt er waarschijnlijk een switch tussen zitten die geen IGMP snooping ondersteund. Of een extra router.

Als je de tv+ Box hebt, dan kan je deze op unicast zetten. Dan heb je hier sowieso helemaal geen last meer van. Want dan word er geen multicast meer gebruikt bij live tv kijken.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dan werkt multicast niet goed. Multicast word gebruikt bij live tv kijken. Niet bij terug kijken of opnames. Daarom werkt dat wel.

Waarschijnlijk komt dat omdat je de tv ontvanger niet rechtstreeks aan de Experiabox hebt zitten. Je hebt er waarschijnlijk een switch tussen zitten die geen IGMP snooping ondersteund. Of een extra router.

Als je de tv+ Box hebt, dan kan je deze op unicast zetten. Dan heb je hier sowieso helemaal geen last meer van. Want dan word er geen multicast meer gebruikt bij live tv kijken.

Dit zou inderdaad wel eens de bron van de problemen kunnen zijn ​@Tweetweeties. Welke ontvanger van KPN heb je in huis en hoe is deze aangesloten?