Skip to main content
Beantwoord

Mijn 1GB glasvezelverbinding haalt maar 30Mbps via een bekabelde pc

• July 26, 2025
  • 5 reacties
  • 90 keer bekeken

Ik heb (al ruim 10 jaar) glasvezel van kpn. Mijn huidig abonnement is SuperFiber1 (1Gbit/s).

Als ik de kpn speedtest draai, zie ik de volgende resultaten:

WiFi (terwijl ik naar het modem sta) ≈ 6 mbps download

Bekabeld op m'n pc ≈ 30 mbps download

Als ik me niet vergis kwam ik vorig jaar tijdens een speedtest richting, of zelfs over de 300mbps…

Wat kan hier aan de hand zijn?

Modem is een Experia Box V10a (en ik heb 'm al even helemaal uitgetrokken/herstart, zonder resultaat)

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Sirrah81, de snelheden die je noemt zijn niet goed inderdaad. Met een direct bekabelde verbinding zou je zeker boven de 900Mbit/s moeten komen, 60 klopt dan niet. Weet je hoe jouw netwerkkaart in de computer staat ingesteld? Soms staat die lager ingesteld waardoor die de volledige snelheid niet binnen kan krijgen.

Als dat ook niet helpt is het inderdaad het beste om telefonisch contact op te nemen, zodat de verbinding direct samen met jou nagekeken kan worden. Als daar iets speelt kan dat via die weg het snelste worden gevonden. Het nummer wat Jan noemt is daarvoor mogelijk, ook kan je een terugbelafspraak maken via onze site.

5 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 26, 2025

Beste ​@Sirrah81 haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart.

Geef daarna de modem/router eens een herstart.

Succes.

• Auteur
  • Slimmerik
  • July 26, 2025

Van regen in de drup 😔

Stekker van glasvezelkastje 2 min uitgetrokken, daarna weer erin en nu heb ik helemaal geen internet meer 😭

Alledrie de lampjes (glas, power en ethernet) blijven uit.

Ik zie/voel ook nergens een power knopje

Edit:

Nevermind..

Zojuist even aan het adapter plugje gedraaid en nu springt ie aan…

Speedtest is helaas nog steeds ruk.

6 Mbps terwijl ik naast de Experia Box sta.

Nog andere ideeën? Of ga ik dit met kpn moeten opnemen?

Moet dit glasvezelkastje niet ook eens vernieuwd worden?

Ding is zeker 10jaar oud. Of gaat dat niks verbeteren?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 26, 2025

Beste ​@Sirrah81 even contact met KPN opnemen via 0800 0402.

Voor storingen en geen internet 24/7 bereikbaar.

Je kunt ook via de MijnKPN app de storing online melden en KPN probeert dan real-time een oplossing te vinden.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 30, 2025

Hoi ​@Sirrah81, de snelheden die je noemt zijn niet goed inderdaad. Met een direct bekabelde verbinding zou je zeker boven de 900Mbit/s moeten komen, 60 klopt dan niet. Weet je hoe jouw netwerkkaart in de computer staat ingesteld? Soms staat die lager ingesteld waardoor die de volledige snelheid niet binnen kan krijgen.

Als dat ook niet helpt is het inderdaad het beste om telefonisch contact op te nemen, zodat de verbinding direct samen met jou nagekeken kan worden. Als daar iets speelt kan dat via die weg het snelste worden gevonden. Het nummer wat Jan noemt is daarvoor mogelijk, ook kan je een terugbelafspraak maken via onze site.

• Auteur
  • Slimmerik
  • July 30, 2025

Bedankt voor de reacties

De 6mbps via WiFi (op m'n telefoon) lijkt me een indicatie dat het probleem niet wordt veroorzaakt door de netwerkkaart in m'n pc.

Ik zal volgende week contact zoeken met KPN