Skip to main content

Ik wil een openvpn server installeren op een nas op mn home netwerk. Dat lukt niet. Na wat zoeken blijkt dat mn openbare ip adres helemaal niet bereikbaar is vanaf internet.

Ik heb mn samsung galaxy s7 via 4g aan het internet en probeer met de trace route functie van de fing app te vinden.

Deze geeft aan dat het ip adres onbereikbaar is.

Wie heeft een tip?

@GertVersteeg Welkom terug! Jammer dat het nog niet gelukt is om een open VPN te installeren/benaderen. Je publieke IP zou gewoon bereikbaar moeten zijn. Ik ben benieuwd hoe je de NAS in het thuisnetwerk aangesloten hebt. Is deze direct aangesloten op de Experiabox of een versterker/andere router met DHCP protecol.

Heb je poorten ge-forward naar de NAS toe en heeft je NAS een statisch IP adres? Als dit zo is, zou je kunnen controleren of de juiste poorten open staan door DMZ open te zetten (LET OP: tijdelijk) en te testen of het nu wel bereikbaar is. Als dit zo is (of niet), zet daarna de DMZ weer dicht (aangezien alle poorten nu open staan).

Laat het maar weten als het dan wél lukt, want dan is het een kwestie van ‘de juiste' poorten open zetten. Als het niet lukt, dan horen wij het natuurlijk ook graag. 


@Lisa Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders hoor ik het graag!


Beste Lisa,

helaas heb ik je 1e antwoord gemist. Helaas druk met diverse andere zaken, waardoor ik minder tijd heb voor de nice to have zaken.

Publieke ip is nu gewoon bereikbaar. Ik had niet lang genoeg gewacht. De nas heeft wat opstarttijd nodig als hij even niet gebruikt is geweest.

Achter de experiabox hangt een netgear router met dhcp. (geen bridgemode, gewoon twee verschillende private subnetten)

Bedankt voor je tips

Ik ga vanavond je tips verder bekijken en er iets mee doen. Andere mensen hebben het met een soortgelijke configuratie gewoon aan het werk.

Het moet dus bij mij ook lukken


Reageer