Skip to main content
Vraag

Mijn glasvezelkastje is instabiel

• July 29, 2025
  • 14 reacties
  • 143 keer bekeken

glasvezelkastje gaat iedere dag op tilt.

Na opstart 's morgens zeer kort rood / alarm. Bovenste groen gaat aan, even later connection ook aan en het werkt. Echter: IEDERE dag gaat connection na een aantal uur knipperen en werkt er niets meer. Lange tijd adapter uit helpt ipv korte tijd ( 15 min. tot half uur) .  Na herstart werkt het weer enige tijd.

Soms GEEN ENKEL LEDje aan. Dan is ook  Box-12 van slag. Behalve extreme knipper linkse LED,  brand er dan NIETS.

Bij de dagelijkse herstart glasvezelkastje is die herstart NIET nodig gebleken voor de BOX-12.

Bij extreme storing is 1 maal herstarten van beiden NIET voldoende.  Na 2x wel ok. Soms werkt de VOIP niet meer en moet ik, al vele malen,  het vaste lijn nummer opnieuw koppelen aan mijn abo. 

Had ik mijn oude 600 Ohm koperdraad maar weer terug………………………….

14 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • July 29, 2025

Het kan zijn dat de adapter van het glasvezelkastje defect is .

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@WalterG .  Ben je hier nog achteraan geweest? Ik ben het met ​@Leen59  eens, dat dit wel eens de adapter kon zijn. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 1, 2025

Ik heb de adapter getest = gemeten na een hele nacht uit. De spanning was oplopend 6 tot 8 Volt DC gemeten met een Hioki klasse meter. Met een Hantek scope meter zag ik 1,5 Volt wisselspanning van de schakelfrekwentie op de DC. Na een poos wilde ik via een chassisdeel met 33 Ohm R belast meten ( iets minder dan 0,4 Amp). Toen was de spanning gewoon al 12 V.

Zoals hierboven al gemeld, ik denk dat hij binnen 24 uur weer terug uitvalt (iedere dag) en daardoor de verbinding steeds verbreekt. Soms GEEN LEDjes aan, soms alleen de bovenste groene.

Uit mijn electronica voorraad heb ik een goedwerkende (getest!)  HP audioset adapter gevonden met identieke 12V plug, identieke spanning en iets meer power.  Het heeft 3 dagen probleemloos gewerkt.

Nu is er een nieuw probleem, het kastje werkt, maar komt vaak ( soms al binnen 5 minuten)  in ALARM mode met rode LED.

Wat nu weer……………..

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Ik raad aan om overdag even KPN even te bellen op 0800-0402 voor een monteur. Een rood lampje betekent dat geen verbinding is met de glasvezel wijkcentrale.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 2, 2025

hele avond en nacht, tot in de ochtend, rood alarm lampje.

Eind van de ochtend, ZONDER herstart plots weer 2 groene LEDs en rood uit. Box-12 knippert links. Dan die maar eens herstart  ==>  het werkt weer. 

HOOGST onbetrouwbaar systeem.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

hele avond en nacht, tot in de ochtend, rood alarm lampje.

Eind van de ochtend, ZONDER herstart plots weer 2 groene LEDs en rood uit. Box-12 knippert links. Dan die maar eens herstart  ==>  het werkt weer. 

HOOGST onbetrouwbaar systeem.

Dat laatste zou wel logisch kunnen zijn als jezelf met andere adapters gaat fröbelen. Wat is er mis met KPN bellen voor een bijpassende adapter, of vervanging van je kastje? 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 4, 2025

​@WalterG Is het nog gelukt met KPN bellen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2025

KPN bellen is weer iets uitgesteld.

zaterdag middag weer rood alarm, ik ben weekeind weg. Na thuiskomst zondag avond laat:  nog steeds rood alarm. Blik om maandag 10:00:  rood alarm. Ik moet nog een aantal zaken buiten doen. Wordt net na de middag.

Vlak voor bellen: even kijken. Alles OK en alles groen uit zichzelf. Ook box-12 autonoom weer OK.  Moet ik nu bellen??? uitstellen tot rood weer aan is.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 4, 2025

Ik zou bellen!!!!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 4, 2025

KPN bellen is weer iets uitgesteld.

zaterdag middag weer rood alarm, ik ben weekeind weg. Na thuiskomst zondag avond laat:  nog steeds rood alarm. Blik om maandag 10:00:  rood alarm. Ik moet nog een aantal zaken buiten doen. Wordt net na de middag.

Vlak voor bellen: even kijken. Alles OK en alles groen uit zichzelf. Ook box-12 autonoom weer OK.  Moet ik nu bellen??? uitstellen tot rood weer aan is.

Gewoon bellen, ideaal is wanneer de storing er is maar de klantenservice kan gewoon geschiedenis bekijken hoe vaak het modem uit valt en wat de mogelijke oorzaken zijn. Verder kan je voor het onderbreken van al uw diensten 24/7 met KPN bellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 5, 2025

KPN gebeld.  Meer dan een uur aan de telefoon, meerdere testen gedaan.

Echter het probleem wordt NIET duidelijk, juist vlak voor het bellen was rood weer uitgegaan en werkt het weer (even...). Wel vele errors in de logfiles.

glasvezel netwerk lijkt OK, verbinding Box-12 niet. Ook na herstart Box-12 blijft het vaag. VOIP getest, werkt tijdelijk.

Terugbellen afgesproken wanneer opnieuw Alarm/ Rood.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 5, 2025

Om wat voor errors gaat het? En heb je al de originele normale bijbehorende adapter geprobeerd? Ik kan me indenken als je random andere adapters gaat gebruiken, dat deze dan in storing kan schieten. Mogelijk is je glasvezelkastje zelfs van slag door dit gefröbel? Dus begin eerst eens bij de aanvraag van een nieuwe adapter, en stop met het uittesten van andere erop.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 5, 2025

Door het gefröbel ben ik er achter dat de KPN adapter niet deugt. zoals eerder vermeld:  soms 6 - 8 V, soms NIETS = alle LEDs uit.  Wees gerust, een nieuwe komt eraan.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 5, 2025

Daar had ​@Leen59 je 6 dagen geleden al op geattendeerd 😉