Skip to main content
Vraag

Mijn HP Pavilion laptop had geen internet met KPN Box 12b – oplossing gevonden

• September 13, 2025
  • 1 reactie
  • 43 keer bekeken

Beste allen,

Na jarenlang probleemloos gewerkt te hebben met de Experia Box V9 heb ik recent op advies van KPN de overstap gemaakt naar de KPN Box 12b.

🔎 Probleem

• Onze iPhones maakten zonder problemen verbinding met wifi en hadden internet.

• Onze HP laptops (HP Pavilion 14 dv2000 met Windows 11 Home, versie 24H2, Wi-Fi adapter: MediaTek MT7921 Wi-Fi 6 802.11ax PCIe Adapter) kregen wél verbinding met de Box 12b, maar hadden geen internettoegang.

• In Windows stond de status: verbonden zonder internet.

• Pingen naar het modemadres (192.168.2.254) gaf destination host unreachable.

🛠 Pogingen

• Wifi-profiel vergeten en opnieuw verbonden → geen resultaat.

• Netwerk reset in Windows → geen resultaat.

• Firewall tijdelijk uitgeschakeld → geen resultaat.

• KPN Veilig gecontroleerd → geen effect.

✅ Oplossing

Het probleem bleek te liggen in de combinatie Box 12b (Wi-Fi 6 standaard) en de MediaTek MT7921 adapter in HP laptops.

Ik heb dit opgelost door:

1. Nieuwe driver geïnstalleerd via HP: MediaTek draadloze LAN-driver – SoftPaq sp149937.

2. In Apparaatbeheer → Netwerkadapters → MT7921 → Eigenschappen → Geavanceerd:

• Preferred Band op 2,4 GHz gezet.

• Energiebeheer: vinkje uit bij “De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen”.

🎉 Resultaat

• Laptop krijgt nu correct een IP-adres (192.168.2.xxx).

• Pingen naar de Box 12b en internet (8.8.8.8) werkt probleemloos.

• Internet via wifi is stabiel en betrouwbaar.

💡 Suggestie

Omdat HP Pavilion laptops met deze MediaTek-kaart veel verkocht zijn, zou het goed zijn als KPN een duidelijke waarschuwing en oplossing communiceert richting klanten die overstappen naar de Box 12b. Dit voorkomt dat mensen “radeloos” raken, zoals ik eerst.

Hopelijk helpt dit bericht anderen met hetzelfde probleem.

1 reactie

• September 13, 2025

Maar dan heb je niet zo'n heel hoge snelheid via 2,4 Ghz. Preferred Band op 5 Ghz zetten werkt niet?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 16, 2025

Hoi ​@Michiel Meijer welkom op de KPN Community! Fijn dat je een oplossing hebt gevonden :-) . Bedankt dat je uitgebreid de tijd hebt genomen om deze oplossing te delen met ons! Dat is voor toekomstige meelezers erg waardevol!