Skip to main content
Beantwoord

Mijn internet wordt geblokkeerd wanneer ik de Nordlynx VPN heb ingeschakeld

• December 12, 2025
  • 6 reacties
  • 56 keer bekeken

Mijn internet woredt geblokkeerd wanneer ik Nordlynx VPN heb ingeschakeld

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@wim hgvn . Welkom bij de KPN Community!

Dank voor de toelichting. Op basis van wat je beschrijft lijkt dit vrijwel zeker te maken te hebben met de instellingen of configuratie van NordVPN zelf, en dan specifiek met het gebruikte protocol. NordLynx is een variant van WireGuard en kan zich anders gedragen dan bijvoorbeeld OpenVPN, afhankelijk van netwerk, firewallregels en beveiligingsinstellingen.

Omdat NordVPN een externe dienst is, hebben wij hier vanuit KPN helaas geen invloed op. De verbinding wordt niet door KPN geblokkeerd, maar loopt vast binnen de VPN-tunnel zelf. Het advies om een ander protocol te testen is daarom een goede stap om te bepalen waar het precies misgaat. Ik raad je aan om de supportpagina’s en documentatie op de website van NordVPN goed door te nemen. Daar staat uitgebreid uitgelegd hoe je protocollen kunt wisselen en welke instellingen je kunt aanpassen bij verbindingsproblemen. Ook hun support kan hierin gericht meekijken.

Zonder VPN zou internet normaal moeten blijven werken. Zodra de VPN wordt ingeschakeld, neemt NordVPN het verkeer volledig over en ligt de oorzaak dus vrijwel altijd daar. Hopelijk helpen de tips van NordVPN om dit snel op te lossen.

6 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

@wim hgvn 

Gaat het hier alleen om email of ook internetverkeer ?

Een VPN gebruikt veel verschillende afzenders (IP adressen) om data te versturen en dat wordt door de KPN als “spamming” gezien.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 13, 2025

Het gaat om internetverkeer

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

Het gaat om internetverkeer

Werkt internet wel als je een ander protocol kiest?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 13, 2025

Wat bedoel je met een ander protocol?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

IPV Nordlynx (wireguard) probeer een ander protocol b.v. OpenVPN om te kijken of het aan NordVPN of aan NordLynx ligt.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 15, 2025

Hoi ​@wim hgvn . Welkom bij de KPN Community!

Dank voor de toelichting. Op basis van wat je beschrijft lijkt dit vrijwel zeker te maken te hebben met de instellingen of configuratie van NordVPN zelf, en dan specifiek met het gebruikte protocol. NordLynx is een variant van WireGuard en kan zich anders gedragen dan bijvoorbeeld OpenVPN, afhankelijk van netwerk, firewallregels en beveiligingsinstellingen.

Omdat NordVPN een externe dienst is, hebben wij hier vanuit KPN helaas geen invloed op. De verbinding wordt niet door KPN geblokkeerd, maar loopt vast binnen de VPN-tunnel zelf. Het advies om een ander protocol te testen is daarom een goede stap om te bepalen waar het precies misgaat. Ik raad je aan om de supportpagina’s en documentatie op de website van NordVPN goed door te nemen. Daar staat uitgebreid uitgelegd hoe je protocollen kunt wisselen en welke instellingen je kunt aanpassen bij verbindingsproblemen. Ook hun support kan hierin gericht meekijken.

Zonder VPN zou internet normaal moeten blijven werken. Zodra de VPN wordt ingeschakeld, neemt NordVPN het verkeer volledig over en ligt de oorzaak dus vrijwel altijd daar. Hopelijk helpen de tips van NordVPN om dit snel op te lossen.